hirdetés
hirdetés

PwC-elemzés

Talpra fog állni a szórakoztató- és médiaipar, de minden más lesz, mint a vírus előtt

A gazdaság egészéhez hasonlóan a szórakoztató- és médiaiparban jelenleg érezhető nehézségek nem egyenletesen oszlanak el az iparágon belül. Legkritikusabban azokban a szegmensekben jelentkeznek, amelyeket a COVID-19 szó szerint ellehetetlenített, vagyis a rendezvények: az élőzenei produkciók, a mozi, színház és a szakmai bemutatók területén.

A tömeges mozibezárások és a nagyobb filmbemutatók elhalasztása alapján előrejelzések azt mutatják, hogy idén csaknem 66%-kal fognak visszaesni a mozijegyek eladásából származó bevételek. A világjárvány kedvező fordulatokat is hozott: a streaming terjedésével a globális adatforgalmazás az egyik olyan terület, amelynek jót tett a COVID-19 által előidézett digitális gyorsulás. Az e-sport pedig nagyjából két évnyi fejlődést ért el a lezárás három hónapja alatt, és az előrejelzés szerint 2023-ban átlépi a 2 milliárd dolláros bevételi küszöböt is.

A PwC elemzésében található bevételi adatok teljes mértékben a pandémia által előidézett gazdasági visszaeséseket és digitális gyorsulást tükrözik, a szórakoztató- és médiaipar hosszabb távú kilátásai összességében azonban továbbra is pozitívak a szakértők szerint.

Hirtelen megcsappanó növekedés

A világot sújtó járvány derékba törte a globális szórakoztató- és médiaipar növekedését. A PwC kiadványát ezért három hónappal később jelentette meg, hogy pontosabban fel tudják mérni a járvány hatásait. A bevételek növekedésére vonatkozó korrigált előrejelzések igazolták döntésüket – 2020-ban, a globális recesszió idején a szórakoztató- és médiaipar bevétele globális szinten a felmérés 21 éves történetében legnagyobb mértékű, 2019-hez képest 5,6%-os, abszolút értelemben véve pedig több mint 120 milliárd USA dollár értékű visszaesést fog mutatni. 2009-ben, a globális gazdaság szűkülésének legutóbbi évében, a szórakoztató- és médiaipar összbevétele globális szinten csupán 3,0%-kal esett vissza.

Hosszú távon ígéretesek a kilátások

Miközben a 2020 keltette hullámok végiggyűrűznek majd a globális gazdaságon, az iparág alapvető növekedési pályája a PwC előrejelzése alapján erős marad. Az elmúlt években, amikor a médiaélmények még inkább központi szerephez jutottak az életünkben, a szórakoztató- és médiaipar globális növekedése jellemzően meghaladta a GDP növekedési ütemét. Ezért arra számítanak, hogy a szórakoztató- és médiaipar a 2020-ban jelentkező kihívásokat követően ismét felül fog teljesíteni.

Az előrejelzések azt mutatják, hogy 2021-ben a szórakoztató- és médiaipar bevételei 6,4%-kal fognak növekedni. A 2019–2024 közötti ötéves előrejelzési időszakra tekintve 2,8%-os összetett éves növekedési ütemű (CAGR) bevételnövekedésre számítanak.

A tervezettnél jóval hamarabb érkezik az átalakulás

A gazdaság egészéhez hasonlóan a szórakoztató- és médiaiparban jelenleg érezhető nehézség nem egyenletesen oszlik el az iparágon belül. Legkritikusabban azokban a szegmensekben érezhető, amelyeket a COVID-19 szó szerint ellehetetlenített, vagyis a rendezvények: az élőzenei produkciók, a mozi, színház és a szakmai bemutatók területén. Ehhez hasonlóan a reklámra fordított összeg is 13,4%-kal csökken idén. Ugyanakkor az újságkiadás területén a nyomtatott formáról a digitális formára történő elhúzódó átállás is több évvel felgyorsult, jócskán megnyirbálva például a nyomtatott sajtóból származó bevételeket.

Ennek egyik velejárója, hogy a szórakoztató- és médiaipar szegmensei az eredetileg tervezettnél jóval korábban esnek át az átalakuláson. Jól mutatják ezt a mozi és az előfizetéses videószolgáltatás (SVOD) terén lezajlott változások. 2015-ben a mozibevételek még az előfizetéses online videotékákból (SVOD) származó bevételek háromszorosát tették ki. Az SVOD bevételek 2020-ban meg fogják haladni a mozibevételeket és az előrejelzések szerint az elkövetkező öt évben azokat túlszárnyalva 2024-re a mozibevételek több mint kétszeresére fognak nőni. Magyarországon a fogyasztók SVOD-ra történő átállását gyorsította, hogy megtörtént a Netflix lokalizálása (magyar kezelőfelület bevezetése, új filmek hozzáadása, köztük több magyar szinkronnal vagy felirattal), és ezt erősíti majd a Disney+ 2020. év végi hazai indítása is.

Hasonló a változás a széles sávú vezetékes adatforgalommal szemben az okostelefonokon felhasznált adatmennyiség terén. Az okostelefon 2019-ben kis mértékű előnyt szerzett, ma pedig már az látszik, hogy az egyéni eszközök közül globális szinten az internetezésre leggyakrabban használt eszközzé válik.

Győztesek és vesztesek

Az otthonmaradás révén az over-the-top tartalomszolgáltatásokból (OTT) származó globális bevételek 2020-ban 26,0%-kal ugrottak meg. A következő évek további erős növekedést, a 2019. évi 46,4 milliárd USA dollárról 2024-re 86,8 milliárd USA dollárra történő, majdnem kétszeres emelkedést hoznak. Aligha lehetett volna jobban időzíteni a Disney+ streaming szolgáltatás bevezetését 2019 végén: a 2024-re előrejelzett 60 millió és 90 millió közötti előfizetőhöz képest a szolgáltató 2020 augusztus elején 60,5 millió előfizetőt tudhatott magáénak. Nem meglepő módon a streaming terjedésével a globális adatforgalmazás a másik olyan terület, amelynek jót tett a COVID-19 által előidézett digitális gyorsulás. Az adatforgalmazás 2020-ban 33,8%-kal nő, és a 2019. évi 1,9 milliárd terabytes-ról 2024-re 4,9 milliárd terabytes-re, vagyis több mint kétszeresére fog emelkedni.

Az elmúlt időszak egyik legnagyobb nyertese az e-sport. Ugyan az élő rendezvények ezen a területen is kényszerpihenőt szenvedtek el, a hagyományos sportok teljes leállása miatt az e-sport mégis kb. két évnyi fejlődést ért el a lezárás három hónapja alatt, és az előrejelzés szerint 2023-ban átlépi a 2 milliárd dolláros bevételi küszöböt is. Az e-sport gazdasági szerepe még így is apró, nézőszám alapján viszont már a világ Top 10 sportja közé sorolható.

A skála másik végén a legerősebben sújtott szegmensek állnak. A tömeges mozibezárások és a nagyobb filmbemutatók elhalasztása alapján a PwC előrejelzései azt mutatják, hogy az idei évben csaknem 66%-kal fognak visszaesni a mozijegyek eladásából származó bevételek. Mindezek mellett nem valószínű, hogy visszaáll minden a régi kerékvágásba: várakozásaik szerint 2024-ben a mozibevételek nem fogják elérni a 2019. évi szintet. Kedvezőtlen trend a lineáris televíziózás számára, hogy bár a hagyományos TV-előfizetések száma növekszik, az egy főre jutó bevétel csökken, mert a fogyasztók kisebb csomagokra fizetnek elő.

Szintén a COVID hatása, hogy 2020-ban globális szinten fokozódott az újságok és szórakoztató magazinok terén már elindult visszaesés. A bevételek összességében több mint 14%-kal csökkentek, ezen belül pedig a szórakoztató magazinok iránti kereslet szűkült leginkább. A reményt a digitális átalakulás csillantja meg, mert a szórakoztató magazinok esetében 2023-ban bekövetkezik a fordulópont, amikor a digitális reklámokból származó bevételek globális szinten túl fogják szárnyalni a nyomtatott reklámból származó bevételeket. Más fontos szektoroknak küzdeniük kell majd azért, hogy a 2019-ben elmaradt növekedést pótolni tudják. A globális reklámszektor például, melynek bevétele 2020-ban 13,4%-kal 559,5 milliárd USA dollárra fog visszaesni, várhatóan 2022-ig nem fogja tudni a 2019. évi szintet elérni.

Gyökeres változások

Annak ellenére, hogy a 2020. év a legtöbb iparág számára – a szórakoztató- és médiaipart beleértve – kihívásokkal és fennakadásokkal teli év volt, a változatos és bővülő médiaválaszték iránti fogyasztói kereslet egyértelműen tovább nő. Az idei Outlook felmérésben megmutatkozó bevételi adatok teljes mértékben a COVID-19 által előidézett gazdasági visszaeséseket és digitális gyorsulást tükrözik, a szórakoztató- és médiaipar hosszabb távú kilátásai összességükben azonban továbbra is pozitívak. Emellett az is világosan látszik, hogy a normál életvitel fokozatos visszatérésével ugyanúgy lesznek győztesek és vesztesek.

„A COVID-19 számos média vonatkozásában egyértelműen felgyorsította a fogyasztók digitális életmódra történő átállását, és gyökeres változást indított el, mind pozitív, mind negatív értelemben. Ugyanakkor az is nyilvánvaló, hogy a szórakoztató- és médiaipar erősségei változatlanok és az iparág fogyasztókra gyakorolt vonzereje töretlen. A szórakoztató- és médiaiparban működő társaságok a világjárvány elmúltával is kihívásokkal fognak szembesülni, a járvány következtében felgyorsult digitális átállás azonban nemcsak az eddig előnyösen érintett szegmensekben, hanem minden szegmensben lehetőségeket fog teremteni” – nyilatkozta Zaránd Miklós, a PwC Magyarország Technológiai, média- és távközlési csoportjának igazgatója.

A fogyasztói szokások kiismeréséhez hosszú évtizedekre van szükség – az így megszerzett tudás elavulásához pedig egy karantén is elég lehet. A PwC Global Entertainment & Media Outlook 2020-2024 című éves felmérése szerint a COVID-19 világjárvány felgyorsította a fogyasztói magatartásban már megindult változásokat, előrehozta a digitális átalakulást és olyan iparági áttöréseket idézett elő, amelyekhez egyébként évekre lett volna szükség. A fizikai távolságtartás és az utazási korlátozások által intenzívebbé vált a digitalizáció, az iparágakat alakító egyik legfőbb erő. Emiatt 2020-ban a szórakoztatás és a média világára még inkább jellemző volt a virtualitás, a streaming, az egyénre szabott élmény és az otthoni környezet köré rendezettség, mint azt az év elején bárki képzelte volna.

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!
hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Jelentkezzetek új versenyünkre, hogy megmutassátok, a CSR-ral valóban lehet jót tenni! Bármilyen Magyarországon tevékenykedő vállalat jelentkezhet. Nevezési határidő: 2020. november 6.

Újrahasznosítottuk 2019 egyik legsikeresebb KREATÍV rendezvényét: itt a Green Wave 2020! November 18-án fókuszban a fenntarthatóság és a marketing!

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU, a Kreatív és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Napot! - Legyél nyolckarú HR SHIVA 1 nap alatt!

hirdetés