hirdetés
hirdetés
hirdetés

Építőipari körkép

Összefogásra van szükség az építőiparban, különben keresztet vethetnek a munkaerőre

Az építőipar teljesítménye szünet nélkül erősödik, egyre nőnek a kivitelezés költségei, ám a szektor dolgozóinak bejelentett bére csaknem negyedével a nemzetgazdasági átlag alatt marad. A szélsőséges, és ellentétes vélemények közepette álljunk meg egy pillanatra, és nézzük meg, mi a helyzet az építőipar dolgozóival. Miként látják ők a helyzetet, és mit tehetnek a nagy szereplők, hogy megtartsák, illetve saját növekedésükhöz mérten gyarapítsák a dolgozóik számát. Részletes építőipari áttekintés a Hive Creative-tól. 

Európában második helyen szerepel Magyarország, mint az építőipari szektorban legdinamikusabban növekvő teljesítményt felmutató ország. A 2018-as átfogó KSH statisztika rámutat: az EU-s támogatások ösztönzőereje mintegy 22,3%-os további erősödést eredményezett az iparágban, annak ellenére is, hogy a szerződésállomány csökkent. 

A több mint háromszázezer főt foglalkoztató szektor az egyik legrosszabbul fizető ágazat is egyben. Ez a helyzet választás elé kényszeríti valamennyi szereplőjét: vagy növelik a tervezői-, termelési- ill. kivitelezői hatékonyságukat (pl. digitalizáció révén), vagy együttesen emelik az iparág ázsióját, hogy a szereplők munkaerő-toborzási és megtartási kísérletei eredményesek lehessenek. 

A két megoldási kísérlethez kapcsolódó érzéseket, véleményeket vizsgálta meg a Hive Creative munkáltatói márkaépítéssel foglalkozó ügynökség, melyben partnere, az online és közösségi média-elemzéssel foglalkozó Neticle volt segítségére. 2018 és 2019. júliusa között eltelt egy évben keletkező online és közösségi média tartalmakat vettek górcső alá általános építőipari, iparon belüli munkaerőt érintő, és digitalizáció témákban. 

Látjuk, de nem beszélünk arról, hogy az építőipar jobban teljesít

Egy év alatt több mint 12 ezer online említés foglalkozott a témával, melyek legtöbb esetben az építőipar eredményeivel, sikereivel foglalkozó cikkek, sajtóhírek - többnyire pozitív olvasatban. Az előfordulásokat látva Tóth-Nagy Péter, a Hive Creative ügynökség ügyvezetője külön kiemelte: „Érdekes, hogy az építőipari témák az online közbeszédben, azaz a közösségi médiában még nem szerepelnek olyan hangsúlyosan, mint a hagyományos sajtóban. A kapcsolódó hírek nagy többsége online hírportál cikke, azon belül is címlaptartalom, amely azt mutatja, hogy az építőipar híreire fokozott figyelem irányul a szerkesztőségek részéről. A közösségi médiában jellemző tematikákba ez nem illeszkedik, ugyanakkor átlagos témákhoz képest nagyszámú szakmai blog és Tumblr tartalom foglalkozik az építőiparral.”

A nagy képet vizsgálva kitűnik, hogy az ingatlanpiaci témákhoz – beruházás, kivitelezés, szolgáltatás, bővítés és ezek helyszínei – kapcsolódnak az anyagok, magában az építőipar fejleményeiről, eredményeiről, jövőjéről kevesebb szó esik. 

A család is befért a leggyakrabban kapcsolódó tíz téma közé

Az egyre nagyobb mértékben elharapódzó munkaerőhiány egyik fő kárvallottja – „állítólag” – teszi hozzá Tóth-Nagy - maga az építőipar, az ilyen téren rendszerint rosszul teljesítő iparágat rendszeresen érik kritikák. A kapcsolódó fogalomtársítások mutatják, hogy amíg maga az építőipar alapvetően pozitív megítélést kap, addig az építőipari munkaerőt rendszerint negatív hírekben, anyagokban jelenítik meg. Jellemző témák a felelősség, a szolgáltatás és kivitelezés – a top10 téma között csak két (arányaiban elszomorítóan kevés) alkalommal bukkan fel a család és az állás, mint téma. 

Ugyanakkor az elemzett kifejezésekhez szorosan kapcsolódó tulajdonságok és jelzők azt mutatják, hogy több „emberibb tényezőnek” is juthatna hely az online értekezésekben. Jelenleg a legfontosabbak a fizetés, az ár, a hatékonyság, és a teljesítmény. 

Mit tehetnek a szereplők ebben a kommunikációs térben? 

Tóth-Nagy Péter, a Hive Creative ügyvezetője kihangsúlyozta: „Látható, hogy a folyamatosan erősödő szektor megoldásaihoz kapcsolódóan nem enyhül a sajtó híréhsége, különösképp az építőipari munkaerőhiány enyhítésére irányuló aktivitások, szolgáltatások érdeklik a szerkesztőségeket, ezeknek nagy terük lehet a magyar médiában. Éppen ezért fontos kommunikálni a céges vívmányokról, hogy mégis ki hogyan áll a munkavállalóihoz.” 

Emellett viszont, tevékenységtől függetlenül két fő területre érdemes lehet koncentrálnia a szereplőknek a munkáltatói márkáikhoz kapcsolódóan: egyrészt azok a lehetőségek az építőipari digitalizáció kapcsán, amelyekkel hatékonyságot növelhetnek, idő- és pénzrabló folyamatokat válthatnak ki. Ilyen lehet a közösségi médiában rejlő lehetőségek kihasználása, mert – mint azt a fentebbiek is mutatják – nagyon kevés példa van arra, hogy a témakörről a kötetlenebb felületeken is beszéljenek. Másrészt fontos feladat lesz, hogy a nemzetgazdaságot utolérő bérsávon belül is vonzó karrierutat tudjanak felmutatni a fiatal tehetségeknek. 

Az építőipar sötétebb oldala, amelyről mindenki, de közben senki nem beszél

A felmérés alapján jól látható, milyen magas számban esik említés az iparágban jelentkező munkaerőhiányról, azonban van itt ezzel kapcsolatban valami, amiről senki nem beszél. Tévedés, hogy ne lenne elég szakmabeli munkavállaló, mégis sok vállalat munkaerőhiánnyal küzd. Hogyan lehetséges ez?

Péter István, a HPQ Plus Kft. ügyvezetője elmondta, ”Az iparág számos építőipari szakmunkással rendelkezik, a cégeknek csupán biztosítania kellene a megfelelő feltételeket: bejelentett munkahely, szabadság lehetősége, kielégítő fizetés, emberséges bánásmód.” Sokaknak ezeket olvasva is cinikus mosolyra húzódik szája, hiszen bármennyire is alapvető lenne, túl nagy elvárásnak tűnik a felsorolás elemeinek együttese. Ennek ellenére mégsem lehetetlen, Péter elmondása szerint ő nem áldozata a gyakran emlegetett „munkaerőhiánynak”, és úgy gondolja, a fenti feltételeket teljesítve egy építőipari vállalat sem lenne az. Sokan azonban vélhetőleg inkább a „költséghatékonyabb” megoldást választják, és a fekete-, vagy szürkegazdaság vizeire evezve próbálnak érvényesülni a szektorban.

Ahhoz, hogy a munkáltató a munkavállaló számára vonzó lehetőséget kínáljon, elengedhetetlen az ehhez szükséges feltételek teljesítése.

Egyetlen kérdést érdemes csupán feltenni: megengedhetjük magunknak, hogy munkaerőhiány alakuljon ki, vagy sem?

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés
hirdetés