hirdetés
hirdetés
hirdetés

Generációs váltás

Ne várj lojalitást az Y-osoktól!

Hatalmas változás jön néhány éven belül a munkaerőpiacon: a jelenleg még legnagyobb arányban jelenlévő X generációs munkavállalók 2025-től kisebbségbe kerülnek az Y generációhoz képest. A vállalatoknak ezért ideje szembenézniük a megszokottnál jóval kevésbé lojális munkaerő szokásaival és elvárásaival, nemcsak a toborzás és megtartás, de a több generáció hatékony együttműködése miatt is – hangzott el a K&H-ban szervezett családi vállalatok klubján.

Mindössze néhány év, és a jelenleg sem teljesen „komplikációmentes” munkaerőpiac újabb izgalmakat ígér. „A betöltött állásokat jelenleg uraló X generáció 2025-től kisebbségbe kerül, miközben egyre nagyobb teret követelnek maguknak az Y generáció tagjai. A cégek számára ez hatalmas kihívást fog jelenteni, hiszen, ha egyetlen jelzővel leírható az 1980–95 között született korosztály, az a lojalitás hiánya” – hívta fel a figyelmet Steigervald Krisztián, az Emocionális Marketing Kft. generációs szakértője.

„Az Y generáció munkaerőpiaci erőfölénye különösen hangsúlyos lehet a hosszú távon működő, így jellemzően 2, 3 vagy akár 4 generációt is foglalkoztató cégek esetében – amilyenek például a hazai családi tulajdonú vállalatok. Az ő számukra ezért különösen érzékeny terület lehet a különböző korosztályú munkavállalók hatékony együttműködésének megvalósítása” – hangsúlyozta ki Ékes Ákos, a K&H családi vállalatok szakértője.

A szakemberek néhány hasznos tippet is adnak arra, hogyan érdemes a cégen belüli generációs ellentéteket kezelni:

Az Y generáció esetében:

– Ne a lojalitásukra fókuszáljunk – ami nincs, vagy legalábbis jóval alacsonyabb szinten jellemző a korábbi korosztályokhoz képest – hanem az őket meghatározó nyitottságra, érdeklődésre. Tehát nagy hangsúlyt kell fektetni arra, hogy folyamatosan új ismereteket, tapasztalatokat szerezhessenek.

– A globális gondolkodásukat, rálátásukat kiaknázva legyünk nyitottak az általuk javasolt újszerű megközelítési módokra és megoldásokra.

Az X generációsok:

– Ne erőltessék rá a maximalizmusukat és munkamániájukat a fiatalokra – úgysem fog sikerülni, sőt, még akár nevetségessé is válhatnak. Helyette inkább dicsérjék őket az eredményeikért, és köszönjék meg gyakran munkájukat.

– Békéljenek meg a gondolattal, hogy a koruk miatt nem fogják tisztelni őket a fiatalabb kollégák, csak a viselkedésük miatt. Legyenek ezért határozottak, de semmiképpen se bánjanak lekezelően a fiatalabbakkal.

– Ne kritizálják az Y generáció „gyerekességét”, hiszen nem arról van szó, hogy ez a korosztály nem tud felnőni, hanem hogy nem akar – és ez óriási különbség.

Általánosságban a cégeknek:

– Le kell vetkőzni azt a rutint, hogy automatikusan fiatal munkavállalót keresnek egy új vagy megüresedett pozícióba.

– A szinte másodpercenként új információhoz szokott Y generáció számára érdemes lehetőséget biztosítani a cégen belül más munkaterületek kipróbálására, elsajátítására is.

– Attól, hogy a Facebookot használjuk, még nem leszünk az Y generáció tagja. A toborzáshoz ma már gyakorlatilag elengedhetetlen közösségi oldalt használva ezért mindenképpen figyeljünk arra, hogy a tartalom és az üzenetek megfogalmazása is a korosztály nyelvezetével és vizuális világával valósuljon meg.

(forrás: Well PR)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

A HR emberi oldala - hogy még többet tehess másokért! A hrpwr.hu és az Üzlet & Pszichológia konferenciája november 29-én.

Hogyan keress IT-s kollégát? Félnapos konferencia december 4-én.

hirdetés