hirdetés
hirdetés

Nem fogsz egyik napról a másikra agilis szervezetté válni

Ne kapkodj, ha nem akarsz végzetes károkat okozni a szervezetben!

Rengeteg kutatás indult az elmúlt napokban. Közgazdászok valós körülmények között vizsgálhatják a kereslet és kínálati sokk együttes hatását a gazdaságra. Pszichológusok és szociológusok egy országokra kiterjedő börtönkísérlet, távmunka és kikényszerített társadalmi szeparáció tanulságait fogják évekig boncolgatni. Mi informatikusok pedig sokat fogunk még beszélgetni arról, hogy mennyire voltak felkészülve a vállalatok, az állam és az önkormányzatok vagy az oktatás a digitális kihívásokra. Oroszvári Péter, a Cheppers Zrt. vezérigazgatójának bejegyzése eredetileg a LinkedIn-en jelent meg.

A bankszektorban évtizedek óta szigorú tartalékokat kell képezni, és a 2008-as gazdasági válság óta komoly stressz teszteknek is alávetik az egyes szereplőket. Éppen emiatt a bankokat nem érte teljesen felkészületlenül a mostani kihívás, az automaták működnek, a pénzünk biztonságban van és interneten keresztül is tudjuk intézni az ügyeink jelentős részét. Utóbbit persze részben a fintech versenytársak kényszerítették ki a bankokból. Először a többség csak mosolygott rajtuk, ma pedig már minden magára valamit adó bank digitalizál, ha kell, ha nem. Azt sem szabad elfelejteni, hogy egy kis-, közepes vállalathoz képest, végtelen erőforrások felett gazdálkodnak a pénzpiaci szereplők. Persze ez nem biztos, hogy jó hatással van a hatékonyságukra. Ugye emlékszünk még arra, hogy a bankoknak három év nem volt elegendő az azonnali fizetési rendszer problémamentes bevezetésére?

De mi a helyzet a piac többi szereplőjével? Az utóbbi hetekben virágzik az online kiskereskedelem, valószínűleg sokan még csak most rendelnek életükben először házhoz hidegélelmet vagy tisztálkodószereket. Ha a törvények Magyarországon engednék – és remélem, a törvényhozók a mostani helyzet után elgondolkodnak a szabályozás lazításán –, a patikák szerverei is izzasztó heteket tudnának maguk mögött. Miután az irodai gépre telepített szoftverek most nehezen lesznek elérhetőek, sosem látott mértékben pörögnek fel a SaaS szolgáltatások, vagyis az online webalkalmazások. Köhög az internet is, a legnagyobb szolgáltatók is nehezen bírják a megnövekedett forgalmat, honlapok lassulnak be brutálisan, vagy lesznek teljesen elérhetetlenek. Mindez a felhő alapú szolgáltatások iránti keresletet fogja megnövelni a jövőben.

Sok eszkimó, kevés fóka

Az elmúlt egy hétben látszik az igazán, hogy milyen komoly lemaradásba kerültek a kis- és közepes vállalatok a digitális transzformációban. Rengeteg telefonhívást és e-mailt kaptam a napokban cégektől és önkormányzatoktól. Mindannyian arra voltak kíváncsiak, hogy milyen informatikai megoldásokat tudnánk javasolni a problémáik gyors megoldására. Tanácstalanok annak kapcsán, hogy hogyan szervezzék a napi munkát, hogyan kommunikáljanak hatékonyan online házon belül és a partnereikkel, a kockás füzetben vezetett szabadság kezelésre milyen megoldást találjanak, hogyan tároljanak online információkat, vagy tegyék elérhetővé a fizikailag az irodában található szerverről a munkához szükséges adatokat a kollégáiknak.

Megszámlálhatatlanul sokk cikk jön szembe az utóbbi napokban, amiben 5–7–10 jó tanácsot ajánl a szerző a home office szervezéséhez, túléléséhez. Mindenkinek van egy jó tippje, egy jó szoftver, ami pont azt a problémát megoldja. Meg egy következő és egy következő. Többen irigykedve nézik, hogy a versenytársak milyen gördülékenyen átálltak és élik túl nagyobb valószínűséggel a következő heteket, és a gazdasági válságot.

Van elég baja most mindenkinek, nem szeretnék senkit elkeseríteni jobban, de a kapkodással együtt járó megfontolatlan döntésekkel egy járványhoz hasonlóan most komoly, akár végzetes károkat is okozhatunk egy szervezetben. A digitális transzformáció egy hosszú és költséges folyamat. A változásmenedzsmentet nem lehet megspórolni csodát ígérő projekt management rendszerek vagy kommunikációs platformok előfizetésével. Ne üljön fel senki annak, hogy egyik napról a másikra agilis szervezetté válhat a vállalata, sőt azt se higgye el, hogy mindenre ez a jó megoldás. Egy-egy komplex digitális projekt vagy fejlesztés tervezése, előkészítése hosszú-hosszú hónapokat igényel. Meg kell érteni az üzleti és felhasználói igényeket, fel kell mérni és újra kell gondolni a folyamatokat, és érdemes komoly fókuszt helyezni a felhasználói élményre is.

Kezdjük el dokumentálni a problémákat!

Azoknak, akik úgy érzik, hogy nem voltak elég felkészültek, azt tudom tanácsolni, hogy már ma álljanak neki dokumentálni azokat a problémákat, amikre nem, vagy nehezen találtak megoldást. Figyeljék azt, hogy a szervezet hogyan tudott alkalmazkodni az új kihívásokhoz. Ha pedig az életünk visszatér a megszokott keretek közé, mérjék fel mihamarabb azt, hogy mindezt hogyan élték meg a cégben dolgozók vagy éppen az ügyfelek. És ahogy megtehetik, vágjanak bele a működés digitálizálásába. Most már mindenki láthatja, megéri.

Oroszvári Péter, vezérigazgató, Cheppers Zrt.
a szerző cikkei

(forrás: LinkedIn Pulse)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!
hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Jelentkezzetek új versenyünkre, hogy megmutassátok, a CSR-ral valóban lehet jót tenni! Bármilyen Magyarországon tevékenykedő vállalat jelentkezhet. Nevezési határidő: 2020. november 6.

Újrahasznosítottuk 2019 egyik legsikeresebb KREATÍV rendezvényét: itt a Green Wave 2020! November 18-án fókuszban a fenntarthatóság és a marketing!

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU, a Kreatív és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Napot! - Legyél nyolckarú HR SHIVA 1 nap alatt!

hirdetés