hirdetés
hirdetés
hirdetés

JobXperience 2018 ‒ Lemorzsolódás

Ne hagyd az út szélén, inkább tankold fel motivációval!

A 2018-as JobXperience több előadása is a munkahelyi lemorzsolódás, ennek megakadályozása és az ebben kulcsszerepet játszó motiváció témakörét járta körül. Alább az előadásokban elhangzott néhány megfontolandó gondolatot közlünk.

Hári Péter szervezetpszichológus, a CX-Ray alapító-ügyvezetője előadásában bemutatott egy 119 cég körében, 13 iparágban lefolytatott elégedettség-felmérést, amelynek eredményeiből azt láthatjuk: a magyar munkavállalók 22,5%-a tervezte 2017-ben, hogy egy éven belül elhagyja a céget. Ez igen nagy szám, ha azt nézzük, hogy egy munkatárs lemorzsolódása átlagosan 2100 euróba kerül a szervezeteknek a közép-európai régióban.

Hogyan lehet megakadályozni a lemorzsolódást?

Egy longitudinális (hosszmetszeti) vizsgálatban azt mutatták ki, hogy jóval nagyobb eséllyel maradnak a cégnél azok a kollégák, akik:

- a vállalaton belüli munkafolyamatokban és együttműködésekben fontosabb szerepet töltenek be a kollégák visszajelzései alapján, vagyis kapcsolódási minőségeik jobbak a szervezeten belül;

- a véleményvezérek: akik informális vezetői pozíciót töltenek be a szervezeten belül, tehát akik több informális kapcsolattal rendelkeznek;

- akik szakmai tudásukkal kitűnnek a többiek közül.

Ez alapján a kulcs a megtartásban az, hogy a periférián lévő munkavállalókat kapcsoljuk össze olyan munkatársakkal, akik központibb szereplői az együttműködési-tudásmegosztási hálózatoknak – más szóval hozzuk létre, vagy fejlesszük a meglévő mentoring programot.

Hári Péter - CX-Ray

Mérjünk!

Ehhez mindenekelőtt meg kell tudnunk, kik vannak a középpontban és kik a periférián, ezt pedig mérésekkel deríthetjük ki. Németh Gergely szervezetpszichológus előadásában hangsúlyozta, hogy nem több adatra van szükségünk, hiszen már most is rengeteg adattal rendelkezünk, hanem az a kérdés, mihez kezdünk ezekkel az adatokkal, azaz tudnunk kell, mit és hogyan mérünk velük. "Ésszel kell" az adatokat elemezni, és ehhez ki kell képezni vagy pedig fel kell venni azokat az embereket, akik értenek az adatok feldolgozásához.

A megtartásban, illetve a lemorzsolódás megakadályozásában alapvető kérdés az illeszkedés, azaz hogy a dolgozó értékei illeszkednek-e a szervezet értékeihez. Jellemzően a vezető saját motivációi határozzák meg azt, hogy ő milyen környezetet biztosít a körülötte lévőknek: tehát ha például a vezetőnek fontos az empowerment, akkor az alkalmazottait is empower-elni fogja – tudtuk meg Füzér Gábor szervezetpszichológus, tanácsadó (Assessment Systems) előadásából.

JobXperience 2018

A motiváció megtartóereje

A motiváció feltérképezésének lehetőségeit Czagler Zsuzsa motivációfeltérképezési szakértő előadása járta körül. Az előadást egy szemléletes példával kezdte: ha az autónk nehezen indul, akkor megnézzük, mire lenne szüksége a jól működéshez, és karbantartással vagy feltankolással felhozzuk a megfelelő szintre, hogy tovább tudjon működni. Ugyanekkor ha egy munkavállaló demotiválttá válik és felmond, akkor nem ritka reakció a vezetőtől, hogy: „Úgyis csökkent mostanában a teljesítménye, nem is baj, hogy elmegy!” Vajon miért reagálunk így a munkaerő demotiváltságára, amikor a „demotiválttá” vált autónkat sem hagyjuk ott az út szélén, hanem inkább elvisszük feltankolni?

Különböző embereket más-más dolgok motiválnak, és ezt egyénenként elkészített motivációs térképekre rajzolhatjuk fel. A cégnek „csak” annyi a feladata, hogy minden munkavállalójáról tudja, kit mi motivál, és azzal is tisztában legyen, hogy ezek a motivációk változnak: ezért figyelje folyamatosan a „műszerfalat”, vagyis készítsen egyénenként és időszakonként motivációs térképeket a munkavállalókról, amelyeket egymás mellé téve kiderülhet, milyen irányba változtak az egyén motivációi. A cég feladata tehát az egyéni motivációk feltérképezésén túl az is, hogy biztosítsa a feltételeket a motiváció fenntartásához, továbbá rendszeresen monitorozza és karbantartsa a munkavállalók motivációját a térképek segítségével.

Czagler Zsuzsa - VIP Coaching Center

Nem kell mindenkit megtartani

Kardos András diplomás szupervizor, business coach és hr-tanácsadó előadásában elhangzott: a fluktuációt nem minden áron csökkenteni, hanem optimalizálni kell. Ha valaki nem odavaló, ismerje fel ezt, és ne maradjon a vállalatnál. Az ilyen felismerések elérésére jó módszer a szupervízió, melynek során egyéni, csoportos és vállalati szinten arra vállalkozunk, hogy helicopter view-ban tekintsünk le önmagunkra, a vállalatban elfoglalt helyünkre. Ez egy hosszan tartó folyamat, mivel a szupervízió során önmagunkba kell néznünk, ez pedig sokáig tart – eredményeként viszont (többek közt) sikeresen optimalizálható a fluktuáció.

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Pakk Csomagolásdizájn-verseny célja, hogy megtaláljuk Magyarország legszebben tervezett és kivitelezett termékcsomagolásait. Nevezési határidő: május 25.

A Magyar Instagram Körkép 3.0 kutatás eredményeinek és az Instagram legfrissebb híreinek ismertetése, a turisztikai szektorra fókuszálva. Május 30., 09:00

Idén tizedik alkalommal hirdetjük meg az online videótartalmak versenyét. Hosszabbított nevezési határidő: június 1.

Gyakorlatorientált tréning a SAKKOM Interaktív szakmai támogatásával a Google AdWords kampány létrehozásának és optimalizálásának technikájáról és trükkjeiről, egészen a kezdő lépésektől. június 6., 08.30 - 14.00

Nemzetközi PR Best Practices június 7-én: Nemzetközi PR vezetők esettanulmányai és vacsora az ICCO elnökségi tagjaival

Játssz komolyan! – LEGO® SERIOUS PLAY® workshop: Legózz a fejlődésért, legózz a flow élményért! Három LEGO® SERIOUS PLAY® workshop egy napon, válaszd ki a saját témádat! Időpont: június 14.

Ülj a géphez! – Facebook tréning HR-eseknek. Toborzási kampányok a Facebookon, lépésről lépésre, június 20-án.

hirdetés