hirdetés
hirdetés
hirdetés

Összetűzések a csapatban

Munkahelyi konfliktusok? 6 egyszerű lépés, hogy többé ne okozzanak fejfájást!

Fontos, hogy a vezető lássa: a sokféle személyiség, stílus és vélemény a csapaton belül elősegíti a szervezeti innovációt, hozzájárul, hogy jobb terméket vagy szolgáltatást tudjunk előállítani, és hogy maximalizáljuk a profitot. De az is biztos, hogy ezek a különbségek időnként összeütközésekhez vezetnek a kollégák között – különösen az ultraversengő iparágakban. Dirk Hahn, a Hays operatív igazgatójának és stratégiai vezetőjének tanácsai következnek.

Elkerülhetetlen a személyek közti konfliktusok időnkénti kirobbanása a teamekben, ami lelassítja a folyamatokat, és zavarja a csapat működését. De még ha ez meg is történik, ne veszítsük el a reményt, hiszen számos módja létezik annak, hogy feloldjuk ezeket a feszültségeket, és ne csak átcsusszanjunk a keletkezett repedéseken, hanem megtanuljunk építeni ezekre a konfliktusokra!

Egy cseppnyi egészséges versengés…

Mielőtt tanácsot adnánk abban, hogyan oszlassuk el a konfliktusokat, először meg kell jegyeznünk, hogy valójában előnyei is lehetnek a kollégák közötti összezördüléseknek. Ez egész addig érvényes, míg a konfliktus túl nem habzik:

  • a megnövekedett versengés teljesítménynövekedéshez vezet;
  • egymás buzgó kritizálása, bírálata a hibák számának csökkenéséhez vezethet;
  • az ötletek szélesebb tárháza innovatívabb megoldásokhoz vezet.

Jól hangzó előnyök, de learatni a gyümölcseiket már nem annyira egyszerű, hiszen ehhez meg kell találni a megfelelő egyensúlyt. A különösen makacs és kevéssé kompromisszumkész munkavállalóknál nehéz lesz az előrehaladás… Íme hat jó tanács, amit ilyen esetben érdemes lehet megfontolni:

1. Inspirálj nyitottságra!

A nyitottabb szemlélet nagyobb produktivitást és fokozott innovációt von maga után. Fontos, hogy a csapatunk tagjai mindig hajlandóak és képesek legyenek félretenni a személyes ellenségeskedést, ezért kell, hogy legyen egy bizonyos fokú tisztelet a team tagjai között. Ha olyan csapattag vet fel egy jó ötletet, akinek valakivel konfliktusa van, attól még ne sikkadjon el a jó ötlet!

Ezért teremtsük meg a nyitottság kultúráját: ahol egyik ötlet sem nevetséges, és ahol mindenki nyugodt szívvel dobhatja bele a közösbe a saját véleményét. Fontos ügyekben tartsunk fórumot, és mindenkinek köszönjük meg a hozzájárulását!

2. Kreálj kollektív víziót!

Mindenkinek vannak egyéni karrierambíciói, vagy „öt éves tervei” arra vonatkozóan, hogyan szeretné látni a szakmai előrehaladását. Csakhogy amikor csapatban dolgozunk, mindezeket az ambícióinkat vissza kell sorolnunk a második helyre – különösen akkor, ha mi vezetjük a csapatot. Az egyéni fejlődés csak akkor lehetséges, ha az üzlet jól muzsikál.

Legyünk önzetlenek, és a csapatunk (jó esetben) meghálálja ezt! Vagyis: töltsünk időt azzal vezetőként, hogy továbbképzést szervezünk a csapatunknak, meghallgatjuk az aggodalmainkat, hagyjuk, hogy ők arassák le a dicsőséget a munkájuk után – és áldozzuk fel az időnket a közös jó érdekében!

3. Segítsd elő a termékeny viták létrejöttét!

A csapaton belüli rivalizálás egyik legnagyobb előnye az, hogy az emberek ennek hatására nem félnek megkérdőjelezni a vezetőt vagy egymást – na persze ez csak addig előny, amíg el nem fajulnak a dolgok... Abraham Lincolnnak is bejött, hogy három olyan embert válogatott be a kormányába, akik folyamatosan megkérdőjelezték egymás, valamint Lincoln autoritását. Ne féljünk mi sem hasonlóan tenni!

Arra ügyeljünk, hogy a hangnem megfelelő maradjon ezekben a vitákban, hogy soha ne menjenek át vádaskodásba. Ehhez először az egyes pont megvalósításán kell dolgoznunk.

Ha a team sehogy nem jut dűlőre egy konfliktusban, akkor élhetünk ügyvezetői hatalmunkkal, megkockáztatva ezzel, hogy nem minden esetben leszünk népszerűek. Ezzel az eszközzel nem tanácsos túl gyakran élni, de ha már muszáj, akkor előbb bizonyosodjunk meg róla, hogy előzőleg mindenki véleményét meghallgattuk és megfontoltuk!

4. Segíts benne, hogy a pozitívra kerüljön a fókusz!

Ez általában véve jó tanács az élethez, de konfliktusos helyzetekben különösen praktikus. Nagyon könnyű észrevenni valakiben a rossz tulajdonságait, és ezek alapján meghatározni a másikat, különösen a versengésen alapuló munkahelyi közegben, ahol hatalmas nyomás nehezedik ránk – valószínűleg éppen emiatt pattannak ki eleve a konfliktusok is. Sokkal nehezebb a jóra koncentrálni az emberekben, és a pozitív tulajdonságaik köré felépíteni a magunkban róluk kialakított képünket.

Hogyan segíthetjük ezt elő vezetőként? Először is, járjunk elő jó példával abban, hogy mindenkiről a legjobbakat feltételezzük. Kétes hangsúllyal megfogalmazott levél esetén ne arra gondoljunk, hogy az illető goromba hangot ütött meg, hanem arra, hogy nem figyelt oda, és talán kapkodva írta a levelet. Valakinek segítenie kéne egy másik csapattagnak, de pár órája késik a segítsége? Vélhetően ki se látszik a teendőkből. És így tovább… Nem szabad félni attól, hogy emiatt a fejünkre nőnek: a pozitív hozzáállás hosszú távon kifizetődik!

5. A negatív energiát csatornázd át máshová!

Néha hasznos lehet, ha a csapaton belüli konfliktust azzal szüntetjük meg, hogy az ellenséges érzületeket valahová máshová csatornázzuk át. Gyakran az a helyzet, hogy az emberek nem is egymásra haragszanak, csak nagyon sok a felgyűlt frusztrációjuk, amit valahol le kell engedni – és végül a legközelebbi kollégán csattan az ostor.

6. Tarts ki!

Ez a végső tanácsunk. A csapatok ritkán rázódnak össze egyik pillanatról a másikra, sok esetben csak idő kérdése, hogy hozzászokjanak a másik személyiségéhez és munkamódszeréhez. A csapatépítés, az informális csapatösszerázó programok ilyenkor jól jönnek.

Nem jöhetünk ki mindenkivel egyformán jól, ilyesmiben felesleges is reménykedni. De ha már heti 40( –50) órát összezárva töltünk, akkor érdemes legalább megpróbálni. Reméljük, sikerült bebizonyítani: a közjó érdekében olykor nem árt, sőt kifejezetten javallt is egy kis csapaton belüli súrlódás, összezördülés – csak azt nem szabad hagynunk, hogy hólabdaként elszabaduljanak az indulatok, és a konfliktus rombolóvá váljon. A fenti 6 pont gyakorlatba ültetésével elérhetjük ezt, és így a személyes ellenségeskedések nem fognak az üzleti siker útjába állni.

HA SZÍVESEN HALLANÁL TÖBBET A MUNKAHELYI KONFLIKTUSOK KEZELÉSI LEHETŐSÉGEIRŐL ÉS ÁLTALÁBAN VÉVE ARRÓL, MIT TEHETÜNK A MUNKAVÁLALLÓI JOBBLÉTÉRT, AKKOR GYERE EL JOBXPERIENCE KONFERENCIÁNKRA!

Best practice-ek és együtt gondolkozás a munkavállalói életciklus különböző állomásairól 2019. április 2-án.

Időpont: 2019. április 2., 09.00 – 16.00
Helyszín: Corner Rendezvényközpont (1051 Budapest, Bajcsy-Zsilinszky út 12.)
Kapcsolat: Szebek Rita, This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. , 06 1 430 4568

Program:

 A HRKOMM AWARD tanulságai: Légy katalizátor!
Közel 100 HR-kommunikációs pályázatból már kaphat az ember egy képet arról, hogy melyek a HR fő céljai, eszközei, prioritásai. Piacismertetés nem titkolt inspirációs szándékkal.
Előadó: Gábor Fanni; Üzlet és Pszichológia/Hrpwr.hu, főszerkesztő

 Facebook-diplomácia: hogyan erősíti vagy gyengíti a munkahelyi kapcsolatokat és/vagy a kiválasztást a Facebook-percepciónk?
Manapság már tudatosan kell a Facebook profilokat, posztokat és lájkokat kezelni, mert többletjelentést hordoznak a munkahelyi környezetben. Mit mond erről a pszichológia?

 Önbizalomhiány, szorongás és munkahelyi konfliktusok – 8 év munkapszichológia tapasztalata
Az elmúlt nyolc évben munkapszichológusként sok munkavállaló fordult hozzánk kérésével, kérdésével. Sok munkahelyi probléma mélyében gyerekkorból fakadó önbizalomhiány és szorongás húzódik. Mindezek kihatnak munkahelyi kapcsolatainkra, konfliktusainkra. Ezeket összegezve tudunk beszámolni arról, hogy melyek azok az általános problémák, amikre hr-es szakemberként is érdemes odafigyelni.
Előadó: Bokor Petra; munkapszichológus

 Sorsfordító semmiségek – mindennapi gesztusok a munkahelyi jobblétért
Melyek azok az apró, semmibe nem kerülő gondolatok, gesztusok, melyektől szebbek lehetnek a hétköznapok egy munkahelyen?
Előadó: Sződy Judit; pszichológus, a PAF Alapítvány munkatársa

 Hogy tarts inspiráló előadást? Főleg ebédszünet után?
A TED előadások titkai: mitől hatnak inspirálóan másokra? Milyen eszközökkel operálnak tudatosan a TED előadók?
Előadó: Szabados Andrea; A TEDxLiberty-Bridge/Women társalapítója és kurátora

 Fekete öves meetingkultúra – Hatékonyságfokozó tippek
A hosszú, unalmas meetingek ideje lejárt. De hogy szakítsunk a hagyományokkal?
Előadó: Kisházy Gergely; COVA

 A normális a nem normális? Élményközpontú belső márkaépítés a CIB Bankban
Élmény- és bevonásalapú megoldások, hogy a munkatársak jól érezzék magukat a munkahelyen.
Előadó: Színai Ádám; CIB Csoport, marketingkommunikáció és PR vezető

 Employer Branding után itt az Office Branding!
Ha már nagy nehezen megtaláltuk, felvettük a tehetségeket, akkor mit tehetünk az irodatér és a funkciók segítségével a megtartásért?
Előadó: Fodor Dániel; ingatlan.com Projekt Manager, Az Év Irodája verseny főszervezője

 On/Offboarding – Lelki csipke, vagy sem?
Milyen úri passzió apróságok miatt elveszíteni a nehezen felkutatott tehetséget. Te ne kövesd el ezt a hibát: sok múlhat a pre/on és offboarding eszközeiden. Ha vannak. Vannak?
Előadó: Nagy-Józsa Dorottya; ACC, Y2Y CEO

 Miért mennek? Miért maradnak? Megoldások egy kutatásból
Magnet - Egy gyakorlatias kutatás, ami megmutatja mit tud az egyik cég, amit nem tud a másik, mik azok a motivátorok, amik maradásra késztetik, és melyek azok a viselkedési minták, amik elüldözik a munkavállalókat?
Előadók: Dr. Geszler Nikolett; senior kutató, Ipsos Zrt. és Balaton Anita; ügyvezető, Café PR

 Kiégés/burn out – hogyan előzi meg a kiégést egy igazán jó vezető?
Intenzíven dolgozni a túlhajszoltság érzése nélkül. Rövid, szemfelnyitó előadás a kiégésről és annak mindfulness alapú megelőzéséről.
Előadó: Horváth Ágnes; TEDx előadó, alvástréner, mindfulness oktató

 Dicsérni is nehéz
Visszajelzéskultúra: hagyjuk a jól betanult technikákat!
Előadó: Kurtán Klára; HR, Karrier-tanácsadó, coach, szervezetfejlesztő

 Kapcsolattartás a munkatársakkal
Előadó: Barathi Tamás; Blue Colibri

Részvételi díj:

Teljes árú jelentkezés: 43 900 Ft + áfa / fő
Csoportos jelentkezés 3 főtől: 36 900 Ft + áfa / fő

A jelentkezési lap letöltéséhez kattints ide, majd kitöltve juttasd vissza a szervezőknek a This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. e-mail címre.

(forrás: Hays Social)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

JobXperience – HR konferencia a még jobb hangulatú munkahelyekért. Időpont: Április 02. 09:00

A CMA nevezései között ismét keressük az elmúlt év legjobb tartalomalapú marketingmegoldásait! Új versenyünkre, az Influra az elmúlt két év legjobb, influencerek bevonásával készített marketing-, PR- és kommunikációs kampányait és aktivitásait várjuk. Nevezési határidő: április 11.

hirdetés