hirdetés
hirdetés

Vissza a régi életünkbe

Mit tegyünk, ha a nyitás küszöbén szociális szorongással küzdünk?

Ahogy elkezdünk lépésről lépésre újra kilépni a külvilágba, találkozhatunk olyan emberekkel, akik féktelen lelkesedéssel zsúfolják tele határidőnaplójukat, míg mások - annak ellenére, hogy némileg már kiéhezettek az emberi kapcsolatokra - szoronghatnak már pusztán maga a társaság gondolatától is, és igencsak haboznak azon, vajon kapcsolatba lépjenek-e a többiekkel.

„Létezik néhány csaknem egyetemes, a COVID-19 járvány miatti társadalmi elszigetelődésre adott reakció, úgymint a frusztráció, a szeretteink miatt érzett aggodalom, a pénzügyek által aktivált szorongás, a koronavírus miatt elhunytak iránti együttérzés, unalom stb. - állapította meg dr. Forrest Talley, klinikai szakpszichológus, na és akkor  itt van még a szociális szorongás is.

Miért jelenhet meg a szociális szorongás a lezárások feloldását követően?

„Egyszerűen fogalmazva a szociális szorongás a társas interakciók és helyzetek miatt érzett félelem” - fogalmazta meg Kathleen Dahlen deVos, engedélyezett házasság - és családterapeuta, holisztikus szemléletű diplomás pszichológus. „A szociális szorongás gyakran az általunk megelőlegezett, mások rólunk alkotott véleménye miatti intenzív aggódalmunkból vagy a megítéléstől való félelmünkből gyökerezik, mely akár fóbiában, az emberektől és társas szituációktól való félelemben is generalizálódhat.”

Amennyiben elménk szociális szorongáskeltéssel próbál védelmezni minket, az azért van, mert így akar megvédeni és életben tartani minket. A „védelem” azonban könnyen átcsaphat abba az állapotba, amikor folyamatos feszült készenlétben állunk, hogy elkerüljük a veszélyt. A félelmeink és a fóbiáink a legtöbbször nem logikusak és racionálisak, ezért nem is tudjuk magunkat könnyen lebeszélni róluk.

„Irónikusan hangzik, hogy ahogy örömmel nézünk az elé, hogy megint belevessük magunkat a társasági életbe, azon kaphatjuk magunkat, hogy vágyaink belső csatát vívnak a helyzet iránt tanúsított érzelmeinkkel. Míg izgatottá tehet minket, hogy ismét láthassuk barátainkat, azon kaphatjuk magunkat, hogy félünk meghívásokat elfogadni vagy a terveinken munkálkodni. A szociális szorongással való új típusú és talán ismeretlen küzdelem megakadályozhatja, hogy a többiekkel úgy kapcsolódjunk, ahogy szeretnénk vagy ahogy késznek érezzük magunkat rá.” - mondta el Kathleen Dahlen deVos, engedélyezett házasság - és családterapeuta.

Ahogy azon igyekszünk, hogy ismét elfoglaljuk helyünket a külvilágban, fel kell hagynunk az otthonmaradás biztonságával, melyre eddig támaszkodtunk. Ezt a helyzetet ahhoz lehet hasonlítani, mint amikor valaki úszógumi segítségével úszik. „Ez olyan, mint amikor azt mondják valakinek, aki úszógumival tartotta fenn magát azért, hogy el ne süllyedjen, hogy engedje azt el, mert tulajdonképpen annyira nem is mély a víz. Azonban eltérően ettől a helyzettől, ahol is a vízben úszkáló személy tényleg meggyőződhet arról, hogy a vízszint biztonságos számára, jelenleg az emberek nem rendelkeznek közvetlen megtapasztalt tudással arra vonatkozóan, hogy a szociális interakció tényleg csak elenyésző veszélyt rejt magában.”

Mivel a túlélési esélyünket támogató magatartásokra és hitrendszerekre vagyunk orientálva, hogy hosszabb időbe telhet újrahuzalozni az agyunkat annál, mint ahogy a járvány alatti új hitrendszerek kialakultak.

Hogyan tudunk megküzdeni a szorongással?

Kezdjük kicsiben!

Nem kell mindjárt beleugrani a mélyvízbe, elég, ha fokozatosan szokunk hozzá ismét a közösségi eseményekhez. Ehhez hozzátartozik a határok kijelölése is: nézzük meg, mi az, ami biztonsággal tölt el minket és mi tesz szorongóvá, majd jelöljünk ki világos határokat mind a társas, mind pedig a munkát érintő szituációkban.

Tegyünk konkrét COVID-ellenes lépéseket!

Önmagunk megnyugtatása a megfelelő óvatosság megtételén keresztül hozzásegíthet minket a lelki megnyugváshoz - fejtette ki Dr. Majestic. „Sokunk aggódik attól, hogy megbetegszik, és ez ebben a helyzetben várható is”- teszi hozzá. „Azt tanácsolom a betegeimnek, családtagjaimnak és a barátaimnak is, hogy továbbra is figyeljenek oda a megfelelő higiéniára - így drasztikusan csökkenthető annak az esélye, hogy elkapják a vírust. Viseljenek maszkot nyílt téren, tartsák be a szociális távolságtartásra vonatkozó ajánlásokat és gyakran mossanak kezet.”

Szabjunk határt a COVID-ról tudosított hírek fogyasztásának és a vírusról folytatott beszélgetéseknek!

Nyilvánvaló fontossággal bír, hogy birtokában legyünk az egészségre vonatkozó híreknek a járvány alatt, de Dr. Majestic arra biztat minket, hogy húzzunk egy határvonalat, különösen akkor, ha nagyfokú szorongással küzdünk. Fontos, hogy informáltak legyünk, azonban az egészségre káros, ha temérdek mennyiségű negatív hírrel vagyunk elárasztva.

Emellett, ha csak lehet, kerüljük a koronavírusról folytatott beszélgetést, különösen kollégákkal és barátokkal. Az erről folytatott eszmecsere ahhoz vezet, hogy gyakrabban gondolunk rá, felerősíti a félelmeinket és fenntartja a szorongásunkat.

Kérdőjelezzük meg gondolatainkat!

Érdemes követni a kognitív viselkedésterápia módszerét:

  • Amikor arra gondolunk, hogy szociális érintkezésbe lépünk, azonosítsuk be az első gondolatunkat/félelmünket, amely felbukkan az elménkben. Például: „Biztosan beteg leszek.”
  • Amint beazonosítottuk ezt a gondolatot, megkérdőjelezhetjük a gondolat létjogosultságát. Például: „Ez tényleg igaz?” „Honnan tudom?”
  • Majd tegyünk magunkévá más hitrendszert. Például: „Mi van akkor, ha ez mégsem igaz? Hogyan cselekednék vagy mit csinálnék, ha ez mégsem lenne igaz?”

Legyünk kritikusak a saját gondolatainkat tekintve és törekedjünk arra, hogy irracionális félelmeinket ki tudjuk zárni.

„Az aggódás már megalkotta saját sztoriját arról, hogy mi fog bekövetkezni, majd keresi az ezt alátámasztó vonatkozásokat. Mindig van egy szemernyi igazság az aggódásban, így nagyon könnyű megtalálni a kifogásokat arra vonatkozóan, hogy most cselekedjünk-e vagy ne cselekedjünk, felhívjunk-e valakit vagy ne, élvezzük-e az életet vagy húzzuk-e meg magunkat egy sarokban.”- vélekedik Kevin Gilliland, a pszichológia doktora.

Kezdjünk bele egy új rutinba!

Sikert érhetünk el szorongásunk legyőzésében akkor is, ha új rutinba kezdünk bele. Jó, ha meghatározunk egy racionális cselekvési irányt és annak megfelelően haladunk előre. Például, ha már újra bejárhatunk a munkahelyünkre, és nem lakunk egy háztartásban magas kockázatnak kitett személlyel, akkor kezdjünk visszaszokni a munkahelyünkre. Fejlesszünk ki egy ütemtervet és ragaszkodjunk hozzá, majd vegyük sorra, mi ment ebből jól és miben tudunk fejlődni.

Ha kell, kérjünk segítséget!

Mindig nagyon hasznos szakmai segítséget kérni, amikor szorongásról van szó, különösen ha az már komoly mértéket öltött. „Természetesen, ha szociális szorongás tünetei már kezelhetetlenné válnak vagy elhatalmasodnak életvitelünkön, felkereshetünk egy, a kognitív viselkedésterápiával foglalkozó terapeutát vagy pszichiátert.”- folytatta Dahlen deVos.

Továbbra is vegyük komolyan!

Miközben kordában szeretnénk tartani szorongásunkat, hogy amennyire csak lehet, normális életet tudjunk élni (támogatva az érzelmi egészségünket), botor dolog lenne azt hinnünk, hogy a vírus miatti veszélyeztetettség teljesen eltűnt. „Nem eshetünk abba a hibába, hogy túlracionáljuk, és azt gondoljuk, hogy túlságosan fel van fújva, de nem engedhetjük meg azt sem, hogy agyunk túlélő központja azt nyomassa nekünk, hogy ez az 1600-as években megjelent pestis folytatása” - így Gilliland.

Fontos az óvatosság, valamint az egészséges mértékű szkepticizmus és aggodalom. „Mindenki érti, hogy az élet nem egyszerűen ott fog folytatódni, ahol leállt; a koronavírus megjelenése előtti életvitelbe történő visszatérés folyamatként fog megjelenni, mely időt vesz igénybe, és fázisokra bontható.”- folytatta Talley.

Így tehát kellő óvatossággal, lépésről lépésre engedjük vissza magunkat a korábban megszokott, társas kapcsolódásokkal dúsított életünkbe.

Dominique Michelle Astorino
a szerző cikkei

(forrás: shape.com)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!
hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Szerkesztőségi, független vagy márkázott podcastok, videók, dokusorozatok versenye.

hirdetés