hirdetés
hirdetés

Pandémia

Milyen hatással lesz a járványhelyzet hosszú távon az irodapiacra?

A járvány óvatossá tette a cégvezetőket, ha irodabérleti szerződésükről van. Inkább hosszabbítanak, és néha még el is halasztják költözési döntéseiket – derül ki a Colliers International nemzetközi ingatlantanácsadó friss összefoglalójából, melyet a Piac & Profit  közölt.

A koronavírus-járvány erős hatással van az irodapiacra, nagyon sok cégvezetőt arra késztetett az elmúlt hetekben, hogy átgondolja, mekkora területet használnak ténylegesen, és milyen rugalmas megoldásokkal lehetne biztonságosabbá tenni a benti munkát.

Könnyű elhamarkodottan dönteni

Erről a helyzetről szólva a Colliers International azt írta: tisztán látszik, hogy mindenki komoly nyomás alatt van a jelenlegi helyzetben, és így könnyen hozhatnak gyors vagy akár elhamarkodott érzelmi döntéseket. A bérbeadók és bérlők folyamatosan egyeztetnek arról, hogy miként tudnak közösen túllenni ezen a válságos időszakon.

Az egész régióban, így Magyarországon is elterjedt a bérleti díj halasztása, és további kedvezményeket vezetek be a bérbeadók. Mindezt a bérleti díjak csökkentése helyett teszik, ezt szeretnék elkerülni. Az engedményekért / bérletidíj-mentes időszakért cserébe a bérleti szerződések az adott időszakkal történő meghosszabbítását várják el a bérlőktől.

Nem akarnak hosszú távra elköteleződni a bérlők

„Az elterjedt 5 éves bérleti szerződéses időtartam következtében feltételezzük, hogy idén többségben lesz a bérleti szerződések újratárgyalása és megújítása. Várhatóan kevesebb új és előbérleti szerződést realizálhatunk, mivel a bérlők a helyzet tisztázódásáig nem akarnak hosszú távon elköteleződni. Emellett arra is van esély, hogy több albérletbe adási ajánlattal találkozhatunk, amennyiben a cégek csökkentik irodaterületeik méretét” – vélik a cég szakértői.

A bérlői biztosítékok alaposabb átvizsgálása várható a jövőben mind a bérbeadók, mind a bankok és befektetők részéről. Ennek köszönhetően csökkenthetik a kockázatokat, és biztosíthatják a fenntartható bevételeket. A tanácsadó úgy látja, hogy a befektetésben is visszaesés volt. Főleg annak köszönhetően, hogy még nem látni teljesen tisztán, hogy milyen hatással lesz a jelenlegi helyzet hosszú távon az irodapiacra. Továbbá a befektetők utazási lehetőségeinek korlátozottsága is lassította a tranzakciók előrehaladását. Az országok újranyitásával a tranzakciók számának növekedése várható az év második felében.

Sok irodánk van, de vajon fogjuk még tudni használni őket?

Közép-és Kelet-Európa fővárosaiban a modern irodaállomány elérte az összesen közel 26,4 millió négyzetmétert. Idén az első negyedévben a fejlesztők több mint 288 000 négyzetméter irodaterületet adtak át, további 3,6 millió négyzetméter pedig építés alatt áll, és várhatóan a következő 2-3 év során készül el.

A régióban a legtöbb irodaterület Varsóban (5,6 millió négyzetméter), Budapesten és Prágában (egyaránt 3,7 millió négyzetméter) található. Idén az első negyedévben a legtöbb irodaterületet Bukarestben adták át (78 000 négyzetméter), ezt követte Belgrád (48 000 négyzetméterrel) és Budapest (45 560 négyzetméterrel). A legtöbb építés alatt lévő irodaterület Varsóban található (792.800 négyzetméter), melyet Budapest (582 000 négyzetméter) és Bukarest (380 000 négyzetméter) követ.

Mester Nándor
a szerző cikkei

(forrás: Piac & Profit)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Tarts velünk szeptember 10-én online, a „Kreatív álláshirdetés” workshopon! Előadó: Földi Miklós Dániel, reklám- és neuropszichológus Minden résztvevőnek exkluzív ajándék: ingyen hirdetési lehetőség, ingyen szövegezés

2 x 1,5 órás tréningünket HR-szakembereknek, vezetőknek ajánljuk, akiknek feladata, hogy önmagukat is eddzék a változásokra, és tovább is tudják adni ezt a tudást. Oktató: Cser Alexandra, trainer partner. Időpont: Szeptember 4. péntek délelőtt

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2020. szeptember 4.

Jelentkezzetek új versenyünkre, hogy megmutassátok, a CSR-ral valóban lehet jót tenni! Bármilyen Magyarországon tevékenykedő vállalat jelentkezhet. Nevezési határidő: 2020. november 6.

hirdetés