hirdetés
hirdetés

A járvány hatásai

Megmaradhat a home office és a csökkentett munkaidő a kkv-k körében

A gazdaság részleges újraéledésével a cégek várakozásai is javultak az idei évre, ugyanis a K&H júniusi felmérése alapján a hazai kis- és középvállalkozások közel fele optimista saját helyzetét tekintve. Mivel a vírus miatt bevezetett intézkedések – mint például a csökkentett munkaidő és a home office – sok vállalkozás esetében hatékonynak bizonyultak, így ezek megmaradhatnak a jövőben is.

A koronavírus-járvány gazdasági következményeinek vizsgálatára a K&H Bank áprilisban készített felmérést saját kkv ügyfelei körében, amelyet júniusban megismételt, hogy megvizsgálja, miként vélekednek a karantént követően a hazai cégek a válság hatásairól és jövőbeli kilátásaikról. A gazdaság újraéledésével a hazai cégek idei évre vonatkozó várakozásai is javulni látszanak. „Az áprilisi felmérés alapján a magyar kkv-k felét mérsékelten, 44 százalékukat pedig nagymértékben érintette a koronavírus, elenyésző azok aránya, akiknek változatlanok maradtak a működési körülményei. A legfrissebb, júniusban megismételt kutatásból kiderült, hogy a hazai kis- és középvállalkozások 44 százaléka már optimista a jövőt illetően, és arra számít, hogy nyereséggel zárja az évet. A válaszadók több mint harmada pedig még nem látja biztosan, hogyan alakulnak az idei évi bevételei” – foglalta össze a várakozásokat Kökény Roland, a K&H kkv szegmens marketing vezetője.

Így reagálnának egy újabb járványra a kkv-k

Azt még nem lehet tudni, hogy számíthatunk-e következő hullámra, mindenesetre csak minden harmadik cég érzi úgy, hogy az eddigiekből tanulva, a jövőben könnyebben tudná kezelni a járvány kapcsán kialakult helyzetet, 39 százalék szerint ez nem lenne sem könnyebb, sem nehezebb. Ahogyan a vírus nagyon eltérően érintette az egyes szektorokat, úgy a jövőben is komoly különbségek mutatkozhatnak a hatásokat illetően. A turizmus a leginkább érintett, ugyanis 22 százalék számít arra, hogy a jelenleginél sokkal nehezebben kezelne egy ugyanilyen válságot vagy egyáltalán nem vészelné át; míg a kereskedelmi szektorban 8 százalék, az ipari cégek között 7 százalék, a mezőgazdaságban viszont csak a megkérdezettek 3,7 százaléka vélekedett így.

Marad a csökkentett munkaidő és a home office

A kkv-k különböző fejlesztéseket, intézkedéseket alkalmaztak a válság alatt, amelyek közül leginkább a munkaerőt érintő változások maradhatnak meg hosszú távon is. A válaszadók 18 százaléka továbbra is csökkentett munkaidőt alkalmazna, 16 százalékuk pedig nem hagyna fel az otthoni munkavégzéssel. A vállalkozások közel fele (45 százalék) nem számol munkaerőt érintő változásokkal az év végéig, közel minden tizedik (12 százalék) pedig létszámbővítésben gondolkodik, így a munkavállalók inkább pozitív várakozásokkal tekinthetnek a jövőbe. A munkabéreket, valamint a béren kívüli juttatásokat érintő változásokra is kevésbé lehet számítani: a kutatásban résztvevők 42 százaléka nem tervez ilyennel, közel minden negyedik válaszadó (27 százalék) esetében a munkatársak bruttó bejelentett bére nem változik, és csupán 5 százalék mondta azt, hogy fizetéscsökkentést alkalmazna.  

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!
hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Az Üzlet és Pszichológia és a HRPWR.HU ismét bemutatja a nagy sikerű „kékgalléros” konferenciát! Kékgalléros HR kihívások 4.0 online szakmai konferencia szeptember 24-én.

Idén a Nagy Kreatív Hét teljesen biztonságosan, online stream formájában érkezik, ráadásul stúdióminőségben! Érdekel? Akkor ne hagyd ki! Jelentkezz!

2 x 1,5 órás tréningünket HR-szakembereknek, vezetőknek ajánljuk, akiknek feladata, hogy önmagukat is eddzék a változásokra, és tovább is tudják adni ezt a tudást. Oktató: Cser Alexandra, trainer partner. Időpont: október 2. péntek délután

Jelentkezzetek új versenyünkre, hogy megmutassátok, a CSR-ral valóban lehet jót tenni! Bármilyen Magyarországon tevékenykedő vállalat jelentkezhet. Nevezési határidő: 2020. november 6.

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU, a Kreatív és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Napot! - A digitális az új normális? Legyél nyolckarú HR SHIVA 1 nap alatt!

hirdetés