hirdetés
hirdetés

K&H nagyvállalati növekedési index

Lényegesen kevesebb beruházással számolnak a vállalatok

Megingott az eddigi évek stabilnak mondható beruházási hajlandósága a vállalatok körében, lényegesen kevesebb fejlesztéssel számolnak a következő 12 hónapban – ez derül ki a K&H nagyvállalati növekedési index legfrissebb adataiból. Jelenleg csupán minden harmadik cég tervez beruházást, ötből egy pedig kifejezetten csökkenteni tervezi az erre fordított összeget. Fejlesztések a 10 milliárd éves árbevételt meghaladó vállalatoknál és az iparban, építőiparban valósulhatnak meg a legnagyobb arányban. 

A KSH augusztusban közzétett adatai szerint 2020 II. negyedévében tovább csökkentek a nemzetgazdasági beruházások, mivel 9,9 százalékkal maradtak el az előző év azonos időszakához képest. A visszafogott beruházási tevékenység pedig a nagyvállalatok tervezett fejlesztései alapján még jó darabig folytatódhat. „A K&H nagyvállalati növekedési index legutóbbi adatai alapján az eddigi tendenciához képest komoly változás állt be a hazai, 2 milliárd forint feletti éves árbevételű, nem-állami nagyvállalatok beruházási szándékában. A válság következtében óvatosak és megfontoltak lettek a hazai nagyvállalatok, amit jól mutat, hogy míg az előző negyedévben a válaszadók 47 százaléka tervezett fejlesztéseket, addig jelenleg 15 százalékponttal kevesebben, a cégek alig harmada (32 százalék) vélekedik ugyanígy. A visszaesés az előző évekhez képest is jelentősnek mondható, hiszen hasonlóan alacsony érték utoljára 2017. harmadik negyedévében jellemezte a nagyvállalatok beruházási aktivitását. A fejlesztési célokat tekintve nem látható lényeges változás, hiszen a korábbi évekhez hasonlóan most is a technológiai beruházások a legnépszerűbbek. Az előző negyedévhez képest azonban jelentősen, 27 százalékról 15 százalékra mérséklődött az ebben gondolkodók aránya” – ismertette az eredményeket Patrick Van Overloop, a K&H üzleti ügyfelek divízió vezetője. 

„Nem várható növekedés a beruházásra fordított összeg tekintetében sem. Az előző negyedévhez képest ugyanis majdnem felére, 13 százalékra mérséklődött azok aránya, akik növelnék a fejlesztésekre szánt összegeket, miközben nagyjából ötből egy cég (19 százalék) csökkenteni tervezi ezeket a költségeket a következő egy évben” – tette hozzá a szakember.

Zuhanó beruházási szándék a kereskedelemben és a szolgáltató szektorban

A beruházási szándékot nagyban befolyásolja, hogy mekkora az adott cég, ahogy az sem mindegy, hogy milyen szektorban tevékenykedik. Cégméretet tekintve a 10 milliárd éves árbevételt meghaladó vállalatoknál várható leginkább, és a 2-4 milliárd éves árbevételű cégeknél várható legkevésbé fejlesztés a következő 12 hónap során. Az ágazatokat megvizsgálva ennél is nagyobb különbségek figyelhetők meg. A kereskedelemben és a szolgáltató szektorban zuhant a beruházási szándék (32-33 százalékról 17 és 11 százalékra). Az iparban, építőiparban valósulhatnak meg a legnagyobb arányban a fejlesztések, az ágazatban a vállalatok közel kétharmada (60 százalék) továbbra is tervez ilyen tevékenységekkel. 

„A vírusjárvány következtében nehezebb helyzetbe került cégek megsegítésére számos támogató kezdeményezés jött létre, amelyek az ősz folyamán a növekedést célzó további kormányzati intézkedésekkel bővülhetnek. Az egyik legnépszerűbb program az NHP Hajrá, amely megoldást adhat a beruházásban gondolkodók számára” – mondta el Patrick Van Overloop. 

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!
hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Jelentkezzetek új versenyünkre, hogy megmutassátok, a CSR-ral valóban lehet jót tenni! Bármilyen Magyarországon tevékenykedő vállalat jelentkezhet. Nevezési határidő: 2020. november 6.

Újrahasznosítottuk 2019 egyik legsikeresebb KREATÍV rendezvényét: itt a Green Wave 2020! November 18-án fókuszban a fenntarthatóság és a marketing!

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU, a Kreatív és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Napot! - Legyél nyolckarú HR SHIVA 1 nap alatt!

hirdetés