hirdetés
hirdetés
hirdetés

Felmérés

Kik lettek a koronavírus-válság vesztesei és nyertesei?

Rendkívül súlyos helyzetbe került a vállalkozások 17 százaléka az elmúlt hónapokban, de a koronavírus okozta változásoknak vannak nyertesei is – számol be a Piac&Profit a kritikus helyzetbe került vállalkozásokról és a versenyképesség átrendeződéséről egy friss felmérés eredményei alapján.

Az Opten céginformációs szolgáltató az ügyfelei között végzett felmérést a koronavírus szektoriális hatásairól 2020 áprilisában. A kutatás tárgya a koronavírus gazdasági hatásainak felmérése, működési problémák feltárása és a vállalkozók jövőképének megismerése volt.

Szélsőséges hatások

A kutatás legfontosabb eredményei közé tartozik, hogy a koronavírus miatt bevezetett korlátozások rendkívül szélsőségesen érintették a vállalkozásokat. Általánosságban elmondható, hogy sok gazdasági társaság került kritikus helyzetbe az elmúlt hónapok során, de a válaszadók több mint felénél nem éreznek érdemi változást, sőt 6 százalékuknál még javultak is a kilátások. Az eredmények mutatnak némi szórást árbevétel és cégméret függvényében, de ez nem jelentős. A több mint 100 főt foglalkoztató vállalkozások például valamelyest pesszimistábbak az átlagnál, de a vállalkozás nagysága nem számít erős differenciáló tényezőnek.

A szektoriális vizsgálat során a kereskedelem bizonyult a legmegosztóbb ágazatnak. A kereskedővállalkozások 14 százaléka számolt be javuló kilátásokról, viszont 24 százalékuk kritikus helyzetet tapasztalt. A pozitív kilátás aránya a szektorban háromszorosa az összágazati átlagnak, de a kritikus helyzetre adott válaszok is ebben az ágazatban voltak a legmagasabbak. A válaszok alapján úgy tűnik, hogy ez a szektor reagálta le a legszélsőségesebben a koronavírust és az azt követő változásokat.

Beszállítói fennakadások

A koronavírus okozta távolságtartási és korlátozási intézkedések súlyos fennakadásokat okoztak egyes ágazatok, vállalkozások beszállítói láncában. A válaszadók 68 százaléka számolt be beszállítási problémákról, de ezt a vállalkozások jelentős része eddig le tudta kezelni, hiszen a vállalkozások csak kevesebb mint fele számolt be romló kilátásokról. A nagyobb méretű vállalkozások sok esetben összetettebb beszállítói láncokkal is rendelkeznek, ennek megfelelően ebben a szegmensben nagyobb arányban jelentettek súlyosabb beszállítói problémákat. A 10 milliárd forint éves nettó árbevételt meghaladó, 100 főnél több alkalmazottat foglalkoztató vállalkozók 25 százaléka számolt be jelentős beszállítói fennakadásról.

Változatos jövőkép: önerő, kormányzati segítség vagy profilváltás?

A jövőkép szintén megosztó a kutatásban részt vett vállalkozások körében. A válaszadók 60 százaléka kizárólag az önerőre épít a további működése során. Az önerő és kormányzati segítség együttesét a válaszadók 20 százaléka látja a további működés biztosítékának, a maradék 20 százalék viszont már profilváltáson gondolkodik.

Ágazatokon belül is komoly különbségek

A koronavírus okozta gazdasági változások összességében tehát nemcsak bizonyos ágazatokat hoztak nehéz helyzetbe, de ágazaton belül is komoly különbségeket érzékelnek a vállalkozók. A válaszok együttesen egyes ágazatok jelentős átrendeződését vetítik előre. A 2020-as évnek tömegesen lesznek vesztesei, de nyertesei is. Sokan hátrányból, illetve kritikus helyzetből futnak neki az év hátralévő időszakának, de a cégek felkészültsége és a menedzsment képessége együttesen fogják eldönteni, ki és milyen pozícióban maradhat a saját piacán.

(forrás: Piac & Profit)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Tippek, amivel a HR időt, pénzt spórol és/vagy lojalitást nyer! Olyan szolgáltatókat kértünk fel előadónak, akik elevator pitchszerűen, max. 10 percben válaszolnak az alábbi kérdésre: „Te most miben tudnád segíteni egy HR-es munkáját?”

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2020. szeptember 4.

hirdetés