hirdetés
hirdetés

Járvány sújtotta munkaerőpiac

Kapkodhatják a fejüket a toborzók, ha át akarják látni, mi történik most a piacon

Az elmúlt hetekben már bizonyos szintű visszarendeződés volt érzékelhető a hazai munkaerőpiacon a járvány első hullámát követően. Átlagosan a korábbi termelés 40-60%-án indultak újra a cégek a HR-szolgáltatásokra specializálódott WHC Csoport tapasztalatai szerint, ami hatással volt a munkaerő-keresletre is, azonban egyelőre nehéz előre látni, hogyan alakul a toborzási terület az év további részében. Az biztos, hogy kulcsfontosságú lesz a gyors reagálás és a rugalmasság.

Sokat változott a munkaerőpiac az elmúlt időszakban, a rendkívüli helyzet pedig kihívás elé állította a toborzásra specializálódott szolgáltatókat is. Habár sokan a karanténidőszaktól tartottak a legjobban, a jelenlegi „átmeneti” állapot még ellentmondásosabb: miközben a KSH friss számai szerint májusban 4,4 millióra nőtt a foglalkoztatottak száma, ezzel párhuzamosan a munkanélküliségi ráta is emelkedett, mivel a március-áprilisban elbocsátott munkaerő egy része csak most került be az álláskeresők rendszerébe. Kapkodhatják tehát a fejüket a toborzók és a munkaerő-közvetítők, ha át akarják látni, mi is történik most a piacon. Ez azonban csak a jéghegy csúcsa, mert a járványhelyzet bizonytalan alakulása miatt a következő hónapokra nézve jóval több a kérdés, mint a válasz.

"Egy éven belül teljesen ellentétes irányokba mutató trendekkel kell megküzdenünk"

A WHC Csoport külföldi irodái révén az egész régió munkaerőpiaci helyzetére rálát, így lépéselőnyben van a hazai szolgáltatókkal szemben. Tapasztalataik szerint az élelmiszer- és gyógyszeripar kivételével minden gazdasági szereplőt érintett valamilyen formában a gazdasági visszaesés, több hetes, néhol hónapos leállás után tudtak csak újraindulni, a legnagyobb kitettsége pedig az autóiparnak volt Európa-szerte. Első körben a szakképzettséget nem, vagy csak kevésbé igénylő munkaköröket érintette a járvány nyomában járó leépítési hullám, majd a szellemi munkaerőhöz is hozzányúltak a cégek a megrendelések volumenéhez igazítva a foglalkoztatottak létszámát. Jelenleg a nyitott pozíciókra nagyságrendekkel több jelentkezés érkezik be az év elején tapasztalható állapothoz képest, a cégek leginkább betanított munkásokat, operátorokat, takarítókat, minőségellenőröket, árufeltöltőket és pénztárosokat, valamint bolti eladókat keresnek.

„Jelenleg azt látjuk, hogy a rugalmasság lesz a legfontosabb a következő időszakban, csak gyors reakciókkal fogunk tudni megfelelni a hozzánk forduló munkáltatók igényeinek. A most rendelkezésünkre álló adatokból arra következtetünk, hogy a gazdaság fokozatosan nyeri majd vissza erejét, a harmadik negyedév végére már 90%-os termelési szinten fog üzemelni a cégek többsége. Akkor várhatóan jelentősen csökkenni fog a munkanélküliek száma, ami újabb kihívás elé állítja a HR-szakmát és a vállalati szférát is. Úgy tűnik, hogy 2020 ezt hozza számunkra: egy éven belül teljesen ellentétes irányokba mutató trendekkel kell megküzdenünk” – hívta fel a figyelmet Sághy József, a WHC Csoport győri területi vezetője.

Hi-tech toborzóeszköz

A válsághelyzetekben mindig megéri előre menekülni, így tett a WHC is, amely a digitalizációt és a mesterséges intelligenciát hívta segítségül a rendkívüli szituáció kezelésére. A cégnek a ChatBoss Team szállított mesterségesintelligencia-megoldást Chat Norris „személyében”: a hi-tech toborzóeszközzel folytatott beszélgetések harmada zárult eddig jelentkezéssel. Az MI-alapú eszköz egyszerre jelent támogatást az állásvadászoknak és a toborzóknak: lehetőséget nyújt arra, hogy a jelentkezők bárhol és bármikor megkezdhessék a munkakeresés folyamatát, gyorsan bekerülhessenek a munkaerő-közvetítő adatbázisába, és azonnal visszajelzést kaphassanak arról, milyen nyitott pozíciók érhetők el számukra. A toborzók ugyanakkor jelentős erőforrásokat spórolnak meg mind a munkaórák számát, mind a költségeket tekintve, ráadásul a gyorsaság és az azonnali reakciók nagy versenyelőnyt jelentenek a munkavállalói és a munkáltatói oldalon is. De mi a helyzet a hatékonysággal?

„Nagyon elégedettek vagyunk az eddigi eredményekkel, ugyanis a Chat Norris-szal folyatatott beszélgetések 32%-a zárul jelentkezéssel, pedig 10%-ot tűztünk ki célul. Azt tapasztaljuk, hogy a jelöltek számára érthetők a folyamatok, könnyen és szívesen használják ezt az eszközt, főleg a népszerű közösségi oldalakon belül. A chatbot ráadásul „szeret” tanulni, folyamatosan tudjuk alakítani a funkciókat a hatékonyság érdekében” – teszi hozzá Szabó Flóra, a WHC toborzás-technológiai koordinátora.

„Arról sem szabad elfelejtkezni, hogy a chatbot ma már a HR digitalizációs stratégia fontos eleme lehet: gyors reakciót, a folyamatos visszajelzés lehetőségét hordozza magában, így az ügyfélkapcsolatokban és a toborzásban is igazi hatékonyságnövelő eszköz. Minden esetben igyekszünk személyre szabni a chatbotokat, hogy a lehető leghatékonyabban láthassák el a feladatukat, és hűen tükrözzék „alkalmazójuk” értékeit és üzeneteit. Fontos a névadás is: a Chat Norris előtt fejlesztettünk már a belső kommunikációt segítő Chatelkát is az Audi Hungária Zrt-nek, amit nagyon gyorsan elfogadtak és megszerettek a munkavállalók” – fogalmazott Baltay Kristóf, a ChatBoss Team ügyvezetője.

 

SZÍVESEN HALLANÁL TÖBBET A TOBORZÁS/KIVÁLASZTÁS AKTUÁLIS KÉRDÉSEIRŐL? GYERE EL ONLINE MATCHMAKING KONFERENCIÁNKRA!

HR-eseknek, toborzóknak ingyenes!

Toborzás/kiválasztás online konferencia DIGITALIZÁLVA – ÚJ MEGOLDÁSOK

Időpont: 2020. július. 23. 14:00

A HRPWR.HU és az Üzlet&Pszichológia szaklapok bemutatják a MATCHMAKING - Online toborzás/kiválasztás konferenciát, melynek fő témája:

DIGITALIZÁLVA - ÚJ MEGOLDÁSOK

A COVID alatt sokan elveszítették a munkájukat, míg mások pont akkor álltak munkába. Sok vállalatnál nem állt le a toborzás és a felvétel. Mit tanultak ők a digitalizált folyamatokból, milyen jó gyakorlatokat tartanak meg, és egyáltalán, hogyan alakította át a COVID a munkaerőpiacot és a recruiter folyamatokat?

Program:

14.00 - 14.15 Megváltozott és változóban lévő munkaerőpiac COVID alatt és után
Dencső Blanka, Piackutatási szakértő, Profession.hu
Mit tapasztalnak az ország vezető állásportáljánál, hogyan változott a COVID hatására a munkaerőpiac és azon belül is a keresések száma, típusa? Jó tanácsok a hallgatóságnak.

14.15 - 14.25 A chatbotok és a mesterséges intelligencia a toborzásban
Dr. Baltay Kristóf, Ügyvezető, ChatBoss Kft.
Sok időd megy el a megfelelő jelöltek felkutatására és előszűrésére? Ahelyett, hogy újra és újra ugyanazokat a kérdéseket teszed fel minden egyes pályázónak, inkább értékesebb dolgokra fordítanád a munkaidőt, tudva azt, hogy ezt megoldja helyetted más? Hasznos lenne, ha egy gombnyomásra statisztikát kapnál a jelentkezőkről? Te is érzed, hogy a jövő a digitális megoldások irányába mutat? Ha IGEN a válasz az előbbi kérdésekre, akkor ismerkedj meg a ChatBoss candidate search chatbotjával!

14.25 - 14.35 Paradigmaváltás 1-2 hónap alatt egy nagybank toborzásában?
Demeter Marcell, Talent Acquisition Team Leader, Raiffeisen Bank
A Raiffeisen Bank Hungary a COVID előtt is sikeres, 100 százalékban in-house toborzást folytatott, de a járvány természetesen rájuk is hatással volt. Míg a legtöbb cégnél a toborzások leállításával és esetleges leépítésekkel igyekeztek spórolni, ők inkább felpörgették a recruitmentet, ebből kovácsolva versenyelőnyt. Mik voltak a kihívások és megoldások mind emberi, mind technikai oldalról? Elmondják.

14.35 - 14.45 Hogyan segíti egy vállalati kommunikációs multiplatform a toborzást?
Barathi Tamás, Alapító, Blue Colibri App
A Blue Colibri egy komplex vállalati belső kommunikációs multiplatform, használható akár saját mobiltelefonon, desktopon, kihelyezett érintőképernyős eszközökön. A rendszeren keresztül tájékoztathatjuk a kollégákat a nyitott pozíciókról, segíthetjük a belső ajánlás folyamatát. Az új munkavállalókat akár pre-boarding, akár on-boarding időszakban is elérhetjük, előmozdíthatjuk az elkötelezésüket, csökkenthetjük a bizonytalanságukat. A csoportosítás akár azt is lehetővé teszi, hogy külön kezeljünk talent poolt, gyakornoki csoportot és feléjük külön kommunikáljunk vagy alakítsunk ki tudásmegosztó funkciókat.

14.45 - 14.55 Hogyan toborozzunk havi 1000 embert?
Rönky Balázs, Ügyvezető, Online Fejvadász
2016 óta foglalkoznak online munkaerő toborzással. Ezen időszak alatt havonta 1000 – 1500 fő közötti jelentkezőt „szállítottak” olyan megbízóknak, mint a FürgeDiák Iskolaszövetkezet, Díjbeszedő Zrt., Swietelsky, Budapesti Kéményseprőipari Vállalat, és munkaerő közvetítő cégek alvállalkozójaként sok más cégnek. Saját szisztémával és HRFlow nevű toborzási rendszerrel dolgoznak, amivel 1 ember is kezelni tudja a jelentkezőket. Ezt a szisztémát és rendszert mutatja be röviden Balázs.

14.55 - 15.05 Digitalizált kiválasztás – két legyet egy csapásra
Füzér Gábor, Ügyvezető, Assessment Systems
Döntések, elemzések, gyorsaság a jelölt részéről! Az üzleti szimuláció használata a kiválasztásban hozzájárul ahhoz, hogy több más készség is pontosabban mérhetővé válik. Olyan készségek, mint a gyakran keresett komplex látásmód vagy üzleti érzék. Ezzel a toborzás mellett, az egész kiválasztási folyamat digitális lesz, amely a jelöltélményt és a munkáltatói márkát is erősíti.

15.05 -15.15 Nemzetközi kitekintés - részletek hamarosan

15.15 - 15.25 A COVID időszak alatti tapasztalatok a gyakorlatban, nem csak kiválasztás téren
Miklós Annamária, HR vezető, INNIO Jenbacher Gas Engines Hungary Kft.
A COVID hatására az INNIO Jenbacher Gas Engines Hungary Kft. is áttért az online kiválasztásra. A kiválasztáson túl, a beléptetés, kiléptetés, integrálási folyamatok is így zajlanak, aminek egy részét meg is tartják a jövőben.


Formátum: élő, interaktív webinárium (cisco webex felületen)

Részvételi díj és regisztráció:
Toborzók/HR-esek számára ingyenes, de regisztrációhoz kötött.
Más szakterületen dolgozóknak 4 900 Ft + ÁFA/fő.

Válassz az alábbi lehetőségek közül, és kattints:

 HR szakember vagyok, regisztrálok ingyen!
 Más szakterületen dolgozom, szeretnék jegyet vásárolni!*

Regisztrálni 2020. 07. 22. 17 óráig, vagy a workshop maximális létszámáig lehet.

Kontakt: Tóth Jázmin, event manager, This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

*Jegyvásárlásnál a 'megjegyzés' fülbe mindenképp tüntesd fel a regisztrálni kívánt felek e-mail címeit, mivel a konferencia elérése e-mail címhez kötött. A regisztráció online, bankkártyás fizetéssel vagy átutalással történik, melyről a megrendelő számlát kap a megadott e-mail címre. A befizetett regisztrációs díj alapján a résztvevőt szintén e-mailen értesítjük a belépéssel kapcsolatos információkról és a konferencia eléréséről.

A jelentkezéssel Megrendelő hozzájárul képviselői és kapcsolattartói személyes adatainak kezeléséhez a szerződés teljesítése és üzleti kapcsolattartás céljából. Hozzájárul továbbá hogy számára a Vállalkozó hírleveleket küldjön. Megrendelő kijelenti, hogy Vállalkozók (Professional Publishing Hungary Kft., ChatBoss Kft., RBL Marketing Kft.) adatkezelési tájékoztatóját megismerte és kifejezetten elfogadja.(https://pphmedia.hu/adatkezeles; https://www.chatbossteam.com/adatvedelmi-tajekoztato/?lang=hu; https://www.online-fejvadasz.hu/adatvedelmi-tajekoztato/).

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!
hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

2 x 1,5 órás tréningünket HR-szakembereknek, vezetőknek ajánljuk, akiknek feladata, hogy önmagukat is eddzék a változásokra, és tovább is tudják adni ezt a tudást. Oktató: Cser Alexandra, trainer partner. Időpont: október 2. péntek délután

SAVE THE DATE - 2020. október 21. Te mennyire ismered az embert? És hogyan tudsz neki még többet, még több csatornán eladni? Teszi fel a fő kérdéseket a konferencia, melyekre igyekszünk válaszokat találni, garantáltan túllépve a közhelyeken, néhány előadásban a pszichológia segítségével.

Jelentkezzetek új versenyünkre, hogy megmutassátok, a CSR-ral valóban lehet jót tenni! Bármilyen Magyarországon tevékenykedő vállalat jelentkezhet. Nevezési határidő: 2020. november 6.

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU, a Kreatív és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Napot! - A digitális az új normális? Legyél nyolckarú HR SHIVA 1 nap alatt!

hirdetés