hirdetés
hirdetés
hirdetés

Tökéletes alvás

Jobban teszed, ha mégse figyelsz oda rá, hogy mennyit alszol?

Korábban több cikket is közöltünk a megfelelő alvásmennyiség fontosságáról és ennek a munkahelyi produktivitásban betöltött szerepéről (például itt és itt). Most úgy tűnik: talán mégsem annyira jó ötlet árgus szemekkel figyelni a napi alvásmennyiségünket, vagy akár a megfelelő alvásmennyiségről szóló cikkeket olvasgatni (!) (de lehet, hogy mint általában mindenben, itt is inkább a mérték számít...). A meglepő friss kutatási eredményekről a Qubit számolt be. 

Az okostelefonokra letölthető alvásfigyelő alkalmazások esetenként olyan szorongást váltanak ki a felhasználóiknál, hogy a tökéletes alvási cikluson való görcsölés még komolyabb alvászavarokat okoz náluk – számolt be a Guardian a különböző londoni kórházakban dolgozó-kutató neurológus és alvászavar-specialista, Guy Leschziner előadásáról.

Az alváskutató a legnagyobb brit tudományos fesztiválon, Cheltenhamben beszélt tapasztalatairól: „Sok olyan esetet láttunk, hogy embereknél az után alakul ki álmatlanság, hogy alvásfigyelő alkalmazást használ, vagy az alváshiány lesújtó hatásairól olvasgat.” Az alvásklinikákat felkereső páciensek között sokan kész adatokkal érkeznek, amiket ilyen appokból szednek, de a szakember szerint gyakran nem lehet lebeszélni őket arról, hogy tovább használják a még több szorongást okozó alkalmazást.

Bár a különböző okostechnológiáknak köszönhetően vannak olyan appok, amelyek használható információkkal látják el a felhasználókat, a legtöbb alkalmazás nincs klinikailag hitelesítve, és legfeljebb az alvás közbeni mozgást követik, amiből Leschnizer szerint semmilyen következtetést nem lehet levonni az alvás minőségéről.

„Az alvásfigyelőkről alkotott véleményem meglehetősen cinikus. Ha fáradtan ébredsz fel, egy nem túl pihentető alvás után, akkor tudod, hogy van valami probléma. Ha minden nap frissen ébredsz, egész nap éber vagy és el tudsz aludni ugyanabban az időszakban minden este, akkor valószínűleg eleget alszol, és nincs szükséged egy appra, hogy ezt megmondja neked” – fejtette ki nézeteit a szakértő.

Ortoszomniának hívják azt, amikor túlzottan törekszünk a tökéletes alvásra

Egy tavaly végzett chicagói kutatás során nevet is adtak az új, hivatalosan még el nem ismert betegségnek: ortoszomnia. Ezt a kifejezést az ortorexia mintájára alkották meg, ami az egészséges (vagy egészségesnek hitt) táplálkozásra való túlzott törekvést jelent – az ortoszomnia így értelemszerűen a tökéletes alvásra való túlzott törekvést takarja.

A fesztiválon felszólalt Stephanie Romiszewski exeteri alváspszichológus is, aki szerint az általános, mindenkit ugyanolyan feltételekkel mérő appoknak semmi értelmük, hiszen mindenkinek más az alvási ciklusa, így a kapott rossz értékek csak aggasztják az embereket. Ezt a koffeinfogyasztásra vagy az alvás előtti kékfény-terápiára vonatkozó általános javaslatokhoz hasonlította, amik szintén nem érnek semmit, hiszen genetikailag mindenkire másképp hatnak ezek a módszerek.

Leshchziner szerint az alvási adatok mérése egy nagyobb trend része, amely arra irányul, hogy hirtelen mindenki adatokra akarja váltani az életét, legyen szó lépésszámlálóról vagy az online ismerősök számáról. De az alváskutató azt is hozzátette, hogy amíg egy lépésszámláló app segíthet az egészséges életmód elérésében, addig az alvásfigyelők többsége kontraproduktív: „Ha számolod a lépéseid, és rájössz, hogy nem sétálsz eleget, akkor tudod, hogy egy kicsivel többet kell mozogni. De ha az alvással kapcsolatban kezdesz ilyen kényszeres mérésbe, az csak nehezebbé teszi magát az alvást.”

Bodnár Zsolt
a szerző cikkei

(forrás: Qubit)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés
hirdetés