hirdetés
hirdetés
hirdetés

Őszi teendők

Indulhat a bértervezés 2019-re – mire figyeljünk?

A szabadságból visszatérve vár a fekete leves: közeledik az év végi hajtás. Évzárás, bértervezés, karácsonyi vacsik… Néhányan felmondtak, mert rájöttek, hogy túl sokat dolgoznak, és a túlórákat sem fizetik ki… Hát igen, a bérek rendezésre várnak. Ti már elkezdtétek a bértervezést?

Ami a garantált bérminimumot és a minimálbért illeti, egy időben a csapból is az folyt, hogy közeledünk nyugat felé, emelkednek a bérek. A NAV oldalán nyitott könyv ez a kérdés:

2012-től 2017-ig 37 százalékkal, majd 2018-ban további 8 százalékkal emelkedett a minimálbér.

A bérminimum sem teljesített rosszul, az elmúlt 6 évben 49 százalékot nőtt 5 év alatt, majd további 12 százalékot 2018-ban.

A 2019-es minimumokról ősszel kezdenek el tárgyalni. Ez minket nem tántoríthat el, hiszen a minimummal sosem elégszünk meg. Nettó 120 ezerért egyébként is maximum képzetlen pályakezdő áll velünk szóba, ő is csak a tapasztalatszerzés idejére. A piaci igényeknek a bértervezés során is meg kell felelnünk.

Bónusz feladat: tartsd meg a munkaerőt!

Nagy verseny folyik a jó munkaerőért a cégek között. Valódi munkaerőhiány nincs, csak nem vállalnak bizonyos összeg alatt munkát. Aztán ha a konkurencia beígér egy kövérebb javadalmazást, búcsúzhatunk is kedvenc kulcsemberünktől. Így kiemelten fontos lett a megfelelő bérezési, jutalmazási rendszer kialakítása. Persze sokat hallunk a brandingekről meg a jó csapatról, gyümölcsnapokról… De ez csak ideig-óráig adhat megnyugvást. Tisztességes munkáért tisztességes bérezés jár.

Cafeteria – adni vagy nem adni?

Nehezíti a bértervezést az is, hogy jövőre igencsak lecsökken az adómentesen vagy kedvezményes adózással adható cafeteriaelemek száma. Az őszi tárgyalásokon előkerül még a tervezet, de a szakértők már a júliusban elfogadott csomaggal számolnak. Lehet mindent továbbra is adni, de bérként adózik, ami mind a munkáltatónak, mind a munkavállalónak plusz teher.

Négy megoldás lehet:

  • Megszüntetni mindent a béren kívül – ennyivel csökkenne a nettó juttatás (tuti a konkurencia nyer).

  • SZÉP-kártyát mindenkinek – kipihent munkavállalók, jobb esélyek a megtartásra (kivéve, ha nyaralás után felmond).

  • Közösen vállalni a terheket – jut is, marad is (érzik a kollégák, hogy foglalkoznak velük, értékelik az igyekezetet, pont jó nekünk) .

  • Többletköltség felvállalása – nettó juttatások maradnak, munkatársunk nem érzékeli a változást (nagyon hálás lesz, a konkurenciát elhajtja).

Emelni kell?

Eldőlt, hogy lesz-e cafeteria vagy sem. A következő a szokásos, évenkénti béremelés kérdése. Itt több dolgot is figyelembe kell venni: Mennyi ideje dolgozik nálunk a kolléga? Mennyiben járul hozzá a cég sikeréhez? Mi az a kifizethető bérköltség, amit megtermel a munkájával, illetve elbír a cég?

A munkaerőpiac nem engedi meg, hogy elkényelmesedjünk, és a 3 éve felajánlott összeget simán tovább örökítsük. Emelni kell, mert különben elviszi a konkurencia a jó szakembereinket.

2018-ban 12 százalékkal nőtt a garantált bérminimum. Mivel ez az alap, ezt mindenképpen ekkora mértékben szükséges volt emelni, hiszen a költségeit fedeznie kell munkavállalónknak is.

A magasabb bérsávban alkalmazott kollégák esetében is pár százalékos emeléssel biztosíthatjuk, hogy továbbra is számíthassunk rájuk.

Ez talán a legnehezebb pontja a bértervezésnek.

Bértervezés – utolsó mozzanatok

Ha már összeállt a tervezet, még érdemes egy utolsó pillantást vetni rá. 2019-ben a kollégák elégedettsége is kiemelten fontos lesz, de azzal is számolni kell, hogy a cég ki tudja gazdálkodni a költségeket. Megnövekedett adóterhekről és egyéb költségekről fogunk meetingelni, még mielőtt áldást kapunk a szépen, gondosan kidolgozott 2019-es bértervünkre.

Fincza Katalin
a szerző cikkei

(forrás: HR PowerBoard)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Magyarország egyik legrangosabb kreatív reklámversenye! A verseny shortlistesei és a díjazottjai pontokat szereznek az M+Listán! Nevezési határidő: március 8.

PR workshop a Prizma Kreatív PR Díj kiemelkedő kampányainak bemutatására március 12-én!

Március 13-án ismét megrendezzük néhány órás Facebook, Instagram workshopunkat, ahol gép előtt, az oktatóval együtt, a saját accountunkra belépve közösen végigvesszük, hogy adjunk fel hirdetést.

Onboard - offboard a szállodaipar területén Félnapos konferencia a hazai szállodaipar HR-esei számára toborzás és megtartás témában. Tippek, tanácsok, praktikus tudás. Dátum: 2019.03.18.

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra március 22-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

JobXperience – HR konferencia a még jobb hangulatú munkahelyekért. Időpont: Április 02. 09:00

Konferencia az influencerek helyes bevetéséről, velük való gyümölcsöző kapcsolat kialakításáról, konzekvens imázsépítésről, hatékony eladásösztönzésről, saját tartalmak gyártásáról, külföldiek adaptálásáról április 4-én!

hirdetés