hirdetés
hirdetés
hirdetés

Életmód

Így győzd le az ebéd utáni kajakómát a melóban!

Senkinek sem ismeretlen az az érzés, amikor egy kiadós ebéd után vissza kell térnie a munkához. Vagyis vissza kellene térnünk, de a hirtelen ránk törő álmosságtól nem megy. A köznyelv ezt hívja kajakómának, ami vasárnap délután otthon egy kellemes szundizáshoz vezet. Sajnos mivel nem vagyunk finnek, a munkahelyen erre nincs mód, ezért jobb elkerülni, megelőzni a kajakómát. A HR Doktor segít, hogyan!

Miért zuhanunk evés után kajakómába?

A testünknek nemcsak a mozgáshoz van szüksége energiára, hanem ahhoz is, hogy megemésszük, amit megettünk. A gyomrunk a gyomorsav segítségével elkezdi lebontani a bevitt táplálékot, amely ezután a belekbe kerül, ahol az enzimek folytatják a lebontást. Ehhez persze további energiára van szükség, ami fáradtságot okoz. Egy másik magyarázat szerint az ételek, főleg a szénhidrátban dúsabbak, megnövelik a vérben a tryptophan szintjét. Ez az agyban szerotoninná alakul, ami többek között az álmosságért is felelős. Tehát a megnövekedett szerotoninszint miatt érezzük a kajakómát. 

Mit tehetünk a kajakóma ellen?

Válasszunk egészségesebb ételeket!

A legbiztosabb módja a kajakómába zuhanásnak, ha sok finomított szénhidrátot eszünk. Ha nem akarjuk álmosan folytatni a munkát, akkor ezeket mindenképpen kerüljük el. Ne együnk sok fehér lisztből készült ételt, cukrozott süteményeket, gyorséttermi kosztot. Helyette válasszuk a teljes kiőrlésű gabonából készült pékárukat, durumtésztákat, friss gyümölcsöt, zöldséget, sovány húsféléket, halakat és tejtermékeket.

Együnk többször kevesebbet!

Ha kihagyjuk a reggelit, aztán egész délelőtt éhezünk, akkor jó eséllyel fogunk hatalmas adagot ebédelni. Ez pedig megint csak kajakómához vezet. Törekedjünk inkább arra, hogy többször együnk egy nap, de kevesebbet. Ha reggelizünk, aztán eszünk valamit, például egy kis gyümölcsöt, joghurtot vagy sajtot tízóraira, akkor biztosan nem fogunk kétszer szedni az ebédből. Ha pedig kevesebbet ebédelünk, a kajakóma esélye is kisebb. 

Mozogjunk egy kicsit!

Természetesen egy munkahelyi ebéd után sem idő, sem lehetőség nincs arra, hogy az ember tornázzon. De nem is erre van szükség, egy pár perces séta a friss levegőn bőven elég. Vagy az, ha a lépcsőt választjuk az irodába visszamenet a lift helyett. A mozgással élénkül a vérkeringés, ami hozzájárul ahhoz, hogy az emésztés gyorsabb legyen.

Kávé helyett néha igyunk teát!

A legtöbben úgy segítenek a munkahelyi kajakómán, hogy gyorsan isznak egy kávét. Nem véletlenül: a kávé több olyan hormon termelődését is serkenti, amelyek segítenek az emésztésben. Emellett élénkítő hatása is nyilvánvaló. Mégis néha érdemes kipróbálni, hogy kávé helyett teát iszunk ebéd után. Különösen, ha aznap már a sokadik kávénkat innánk. A legjobb választás az emésztést serkentő citromfű, az édeskömény, a borsmenta, az ánizs vagy a tárnics. 

Hagyjunk magunknak egy kis időt!

Bár a legtöbb munkahelyen feszített a tempó, mégis érdemes ebéd után néhány percet adni magunknak, mielőtt folytatjuk a feladatainkat. Ilyenkor nyugodtan átgondolhatjuk, hogy mi vár ránk még délután, fejben rendezhetjük a dolgainkat. A testünk pedig kap még egy kis időt, hogy átálljon a nap következő szakaszára, megfeleljen a következő feladatainak.

Ha ezeket mind észben tartjuk, kevesebb eséllyel nyom el minket az álom a munkahelyen, de azt is érdemes megjegyezni, hogy a fáradtságérzet megelőzéséhez elengedhetetlen a rendszeres és kiegyensúlyozott alvás éjszakánként is!

A cikk a Budai Egészségközpont szakértőinek közreműködésével készült.

(forrás: HR Doktor)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Nyerő SSC people-management stratégiák. Fluktuációcsökkentő minikonferencia június 7-én.

Idén is Sales&Pszichológia konferencia. Foglald le helyed most! 2019.05.28.

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop június 6-án, limitált létszámmal.

Burnout - Ismerd fel, ismerd meg és lábalj ki belőle Csatlós Csillával június 12-én!

hirdetés