hirdetés
hirdetés

Új mérce

Hogy fog kinézni az iroda, ahová visszatérünk dolgozni a járvány után?

A koronavírus-járvány sok kérdést felvet az irodaházak újranyitásával kapcsolatban. Vajon szívesen térnénk-e vissza ugyanabba a munkakörnyezetbe, ahol a járványt megelőzően dolgoztunk? Jelent-e a munkahelyünk potenciális veszélyt az egészségünkre nézve? Mit tehetünk, hogy kollégáink biztonságban érezzék magukat az irodában is?

A WELL Building StandardTM egy olyan új minősítési rendszer, amely az emberi egészséget helyezi a minősítés fókuszába. A minősítés megszerzéséhez az épületnek tíz témakörben kell 23 minimum követelményt teljesítenie, és közel 200 egészséget támogató megoldásból, minősítési szinttől függően, 50–100 megoldást választania. A WELL Standard témaköreit orvosok és mérnökök fejlesztették 6 éven át. Végül az alábbi témaköröket tartották az emberi egészségre legnagyobb hatással bíró területeknek: levegőminőség, víz, táplálék, megvilágítás, fizikai aktivitás, hőkomfort, akusztika, anyaghasználat, szellemi környezet és közösség. A WELL Standard rugalmas keretrendszer, melyben innovációkat is el lehet fogadtatni, és váratlan helyzetek – pl. egy járvány – megoldásai gyorsan integrálhatók.

A Magyar Környezettudatos Építés Egyesülete WELL munkacsoportjával néhány héttel ezelőtt speciális webinárium-sorozatot indított a felmerülő kockázatok minimalizálására. A meghívott szakértők azt járják körbe, hogy az újra megnyitott épület és a környezet milyen hatással van a szervezetünkre. Az első alkalom előadója, a Los Angeles-ben élő Joseph Marfi a fenntarthatóság és a wellbeing területén a legmagasabb fokú jogosultságokkal rendelkezik: LEED Fellow, GGP, WELL AP & Faculty, aki nemrég csatlakozott a WELL világszervezet COVID-19 munkacsoportjához. A szakember a következő kérdésekre adott választ.

Milyen utóhatásokkal számolhatunk a járvány árnyékában?

A járványnak származástól függetlenül ugyanolyan célcsoportot jelentünk, tehát bizonyos mértékig mindenki a világon ugyanazzal a helyzettel néz szembe. A szituációt nehezíti, hogy nem áll rendelkezésre használható szakmai tapasztalat a vírus hatékony kezeléséhez.

Egy komolyabb mértékű termelési kieséssel már most kalkulálhatunk, emellett pedig a munkanélküliség tekintetében is történelmi jelentőségű adatokat láthatunk. Akár 25–50%-os bevételkieséssel kell számolni egyes ágazatokban úgy, hogy még csak a kezdeti prognózis áll rendelkezésre.

Mindezek mellett most mindenki egy egészségesebb életmód fenntartására koncentrál. Ennek fényében a WELL Standard fontos szerepet tölthet be a mindennapjainkban.

Milyen irodába térhetünk vissza, és mikor?

A járvány akkor fog véget érni, amikor mindenki átesett már a fertőzésen, vagy az elkészült vakcina nagy mennyiségben elérhetővé válik. Az egybehangzó orvosi prognózis szerint nagyjából egy évnyi átmeneti időszakra számíthatunk.

Az új munkahely fogalma az átmeneti időszakban

Ennek fényében előtérbe kerülhet a Gensler koncepció, az új munkahely fogalma. E szerint a munkatársak távolabb foglalnak helyet egymástól, csökkentik a megosztott munkahelyek és eszközök számát, és a munkavállalók első kérdése az lesz, hogy kicserélték-e a légszűrőt, illetve milyen egyéb intézkedéseket tettek az épület vírusmentesítésére? Ennek megválaszolására érdemes felkészülni.

Épületüzemeltetési stratégiák közül érdemes az ASHRAE (American Society of Heating, Refrigerating and Air-Conditioning Engineers) két ajánlását követni: a járvány ideje alatt ne csökkentsük az épületekben a légcserét, és szabályozzuk a relatív páratartalmat. A járvány ideje alatt ajánlott a használtlevegő-visszakeverést szüneteltetni, az energetikai veszteségek árán is. A frisslevegő-befúvást 100% friss levegővel és meghosszabbított üzemidővel érdemes végezni.

Fontos szerep hárulhat a WELL minősítésre pályázó épületekben a javasolt levegősterilizáló gépészeti megoldásokra. Egyaránt indokolt lehet az aktív szénnel kezelt légszűrők használata, a germicid lámpás (UVGI) fénycsövek alkalmazása, vagy az áthidaló megoldásnak számító gyorsan beépíthető UVGI adaptációk bevetése.

Előnyben vannak azok az épületek, ahol csak frisslevegő-bevezetés van, az úgynevezett Direkt Ventilációs (DOAS) rendszerek. Ilyenkor a belső légtérben elhelyezett kis méretű kompakt berendezésekkel megoldható a levegő tisztítása és csírátlanítása. Jó alkalom az esszenciális karbantartási munkálatok elvégzésére az az időszak, amíg az épületek szinte üresek.

Mitől reziliens (alkalmazkodó) egy épület?

A rezíliens épület ellen tud állni a különféle környezeti sokkhatásoknak, illetve rövid időn belül képes újra funkcionálni. Egy jó építész már a tervezés során figyelembe veszi a lehetséges jövőbeli extrém körülményeket.

Ilyen sokkhatások lehetnek a szélsőséges hőmérsékletek, tartós hőhullámok, viharos szél, árvíz és belvíz, hosszan tartó csapadékos idő, szárazság és aszály, erdőtűz, földrengés, terrorizmus, illetve járvány és fertőzésveszély bekövetkezése. Olyan veszélyforrások is előfordulhatnak, amiket ma még nem is ismerünk vagy még nevén sem tudjuk nevezni, például a melegebb levegő által tárolt nagyobb mennyiségű csapadék új fogalma, azaz az úgynevezett atmoszférikus folyó.

Ezen szempontok figyelembe vételén túl újabb kötelező előírások várhatók az épületek tervezése kapcsán, többek között

  • szigorúbb előírások a szellőzőberendezésekre vonatkozóan;
  • emelt minimum értékek a légszűrés és fertőtlenítés kapcsán;
  • a légtechnikai rendszer csíramentesítése valószínűleg kötelező lesz;
  • nagyobb egyéni légtér biztosítása az irodában;
  • több takarítószer-tároló biztosítása emeletenként;
  • beépített automata biometrikus védelemmel ellátott beléptető rendszerek.

Ami az épületek kivitelezését illeti, kötelező biztonságtechnikai programra, a beteg dolgozók elkülönítését szolgáló előírásokra, fizikai távolságtartásra, kötelező maszkhasználatra, a sok résztvevős személyes megbeszélések korlátozására, a két vagy több szakembert igénylő kivitelezési munkák felülvizsgálatára és átszervezésére a távolságtartást szemmel tartva, több ideiglenes WC biztosítására és melegvizes kézmosási lehetőséggel magasabb szintű higiéniára lehet számítani. Szükség lesz a munkahely egyes részeinek sterilizálására, amennyiben egy dolgozó megbetegedése utólag tudomásukra jut, ami eddig soha nem volt kivitelezői feladat.

Az épületek üzemeltetésére vonatkozóan pedig olyan előírásokat várhatunk, mint a takarítási minőség emelése alaposabb és többszöri takarítással, fertőtlenítés és csírátlanítás új speciális fertőtlenítő gépekkel, valamint a klímaberendezések EU + ASHARE ajánlásokkal való üzemeltetése.

Elképzelhető-e vállalati oldalról a tartós home office biztosítása?

Az utazáson megtakarított idő, a tömegközlekedés vagy az autózás nélküli alacsonyabb stressz-szint, illetve a jobb közérzet és egészség pozitív hatást gyakorolhat a teljesítőképességre. Ugyanakkor munkáltatói szempontból ez valójában etikai kérdés.

„Vajon a dolgozó visszaél-e a belé fektetett bizalommal?” Persze a kérdést akár egy másik kérdéssel is megválaszolhatjuk: „Miért vesz fel a vállalat olyan embert, akiben nem bízik”?

A WELL Building StandardTM mint új mérce

A mi életünkben soha nem volt példa arra, hogy abszolút bizonytalanságot érezzünk a jövőre nézve.

A WELL Building StandardTM kizárólagos tárgya az ember, a dolgozó. Minden eleme az egészségre, jobb erőnlétre és a kognitív kapacitásunk növelésére koncentrál. A WELL témakörök pozitív megoldásokat javasolnak, hogy mindannyian meg tudjuk tartani mentális egészségünket. A vállalati vezetőknek és HR szakembereknek szinte kész forgatókönyvet kínál, amiből sokat meríthetnek. Külön kiemelendő a MIND (szellemi kapacitás, gondolkodásmód) koncepció, ami a mentális témákkal és munkahelyi stresszhatás-csökkentés pszichológiájával foglalkozik.

A WELL kanapé webinárium sorozat további előadásairól itt lehet tájékozódni.

HuGBC
a szerző cikkei

Kurucz Regina, WELL AP
a szerző cikkei

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Tarts velünk szeptember 10-én online, a „Kreatív álláshirdetés” workshopon! Előadó: Földi Miklós Dániel, reklám- és neuropszichológus Minden résztvevőnek exkluzív ajándék: ingyen hirdetési lehetőség, ingyen szövegezés

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2020. szeptember 4.

Jelentkezzetek új versenyünkre, hogy megmutassátok, a CSR-ral valóban lehet jót tenni! Bármilyen Magyarországon tevékenykedő vállalat jelentkezhet. Nevezési határidő: 2020. november 6.

hirdetés