hirdetés
hirdetés
hirdetés

Koronavírus-hírek

Hamarosan jóval olcsóbban juthatunk majd szájmaszkokhoz a szakértő szerint

Az elmúlt időszakban számtalan felháborodott kommentet lehet olvasni a közösségi médiában, miszerint a szájmaszkok már-már a megfizethetetlenség határát súrolják. Értetlenkedő vásárlók, közszereplők szidják a patikákat, kereskedőket, hogy tízszeres (gyakran húszszoros) áron kínálják a maszkokat, higiéniai termékeket, pedig nem a magyarországi boltok felelősek az áremelkedésért.

Majka, az ismert előadóművész felháborodva tette ki Facebook oldalára, hogy 38 ezer forintért vásárolt 100 db sebészi szájmaszkot, és a patikát okolta az áremelés miatt. Félmilliós követőtáborát ezzel a félinformációval a tisztességes patikák és kereskedők ellen uszította. “A kiskereskedelmi árak azért ilyen magasak, mert már beszállítóktól is ezen az emelt árszinten kapják meg a termékeket a kereskedők” – mondja Nagy Gábor, a SzerszamKell.hu ügyvezetője.

Mi az oka, hogy megemelkedtek a beszerzési árak?

A szájmaszkok árának növekedése elsősorban a kialakult hiperkeresletnek és az ebből származó áruhiánynak köszönhető. Ez a jelenség nem összehasonlítható a csirkehús felvert árával, mivel a csirkehúsból nincsen túlkereslet. A pillanatnyi hiányt a járvány betörésekor tapasztalható pánikszerű felvásárlás okozta, mely napokon belül helyreállt.

A maszkok jelentős részét Kínában gyártják, az egész világ onnan vásárolja. A koronavírus-járvány kirobbanásakor pedig érthető okok miatt a kínaiak korlátozták ezen termékek exportját, ezzel egy időben pedig a még Európában és Magyarországon raktáron lévő szájmaszkokat felvásárolták és exportálták Kínába. Ez volt az áruhiány első hulláma, mely kiszippantotta ezeket a termékeket a piacról. Ahogy a vírus terjedt, egyre nagyobb vásárlói igény támadt a maszkokra azonos gyártói kapacitás mellett, ezt a kapacitást pedig lehetetlen volt egy hónap alatt a többszörösére növelni. Ugyanez az effektus gyűrűzött le egészen az alapanyagokig, ezek együttes hatása pedig azt eredményezte, hogy már az alapanyag is jóval drágábban érkezett a gyárba, illetve a gyártók is jóval magasabb áron értékesítették. Mire a termékek eljutottak a boltokig és patikákig, már az eredeti ár többszörösébe kerültek.

Egy egyszer használatos „sebészi” szájmaszk nagykereskedelmi beszerzési ára kb. 300–400 forint. Erre rakódik a kiskereskedelmi árrés, amiből a cég fedezi a költségeit. Ez boltonként változó, de átlagosan 30–60%, amihez hozzájön a 27% Áfa. Így jön ki, hogy az orvosi szájmaszk, ami januárban még 20-30 forintba került, most már 600 forint. Az iparban leginkább elterjedt FFP2-es szűrési képességű munkavédelmi szájmaszk jelenlegi nagykereskedelmi ára 3500–4000 forint. Az előző képlet alapján, mire a boltok polcaira kerül, nagyjából 6000 forintot fognak érte kérni.

Mikor állhat vissza az eredeti ár?

A barkácsáruház ügyvezetője szerint “Az árak akkor fognak elindulni lefelé, ha a kínálat újból ki tudja elégíteni a kereslet szintjét. Már most megfigyelhető, hogy az elmúlt héten nem emelkedtek a szájmaszkok beszerzési árai: vélhetően elérték azt a pontot, aminél többet már nem hajlandóak érte adni a vásárlók. Ezzel egy időben több vállalat és állami szervezet is nekikezdett a gyártásnak. További jó hír, hogy Kínában enyhül a járvány, így onnan is fognak érkezni hamarosan higiéniai termékek. Mindez azt jelenti, hogy belátható időn belül jóval olcsóbban juthatunk majd szájmaszkokhoz.”

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Az elmúlt és a mostani hetek már a visszarendeződésen való gondolkozás jegyében teltek/telnek. Ehhez szeretnénk segítséget nyújtani.

Tippek, amivel a HR időt, pénzt spórol és/vagy lojalitást nyer! Olyan szolgáltatókat kértünk fel előadónak, akik elevator pitchszerűen, max. 10 percben válaszolnak az alábbi kérdésre: „Te most miben tudnád segíteni egy HR-es munkáját?”

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2020. szeptember 4.

hirdetés