hirdetés
hirdetés
hirdetés

Telekom MOST Fórum

Ha scrum master vagy agilis coach vagy, nagy baj nem lehet

„Ha le tudod írni a munkádat egy mondatban, akkor a következő 1–3 évben ne lepődj meg, ha átveszi azt egy robot” – mondta Friedl Zsuzsanna a Magyar Telekom chief HR officere a Telekom MOST fórumán. Érdekes megközelítés…

Évek óta elmélkednek a szakmák képviselői, tudósok, filozófusok, írók azon, hogy mi lesz, ha még nagyobb teret nyer a digitalizáció. És jelenleg ez az, ami megkülönbözteti ezt a korszakot a korábbi korszakoktól. A találgatás korszakát éljük, ami Friedl Zsuzsanna szerint egy legendás korszakként vonul majd be a történelembe.

A Magyar Telekom innovációs rendezvénysorozatán, a MOST Fórum Mesterséges intelligencia – intelligens mesterségek című kerekasztal-beszélgetése a munkaerőpiac és a digitalizáció kapcsolatát járta körbe, kimondva azokat a megállapításokat, melyek megkerülhetetlenek e témában. A beszélgetésben Friedl Zsuzsanna, a Magyar Telekom Chief HR Officere, Megyeri Mirtill a Zyntern társalapítója, Szekeres Péter a Neticle ügyvezetője és Tüzes Imre a Profession.hu üzletfejlesztési vezetője vett részt.

Mi a munkád? Konferanszié vagyok, aki köszönti a közönséget és bemutatja az előadókat. Még csak különösebben nem is hosszú ez a mondat, amiben összefoglaltam e munka lényegét, és tesztelve Friedl Zsuzsanna fenti megállapítását, be is gurult egy robot a rendezvényre, aki Szily Nóra hangján köszöntötte a közönséget, és bemutatta az előadókat. Tehát ez alapján a konferansziék ne számítsanak nagy jövőre, az ’egymondatban összefoglalható munka’ tétel pedig megállta a helyét. De sok szakma érezheti még veszélyben magát…

Csak ne féljünk!

A Világgazdasági Fórum friss tanulmánya szerint a digitalizációnak köszönhetően 2022-ig nagyjából 75 millió munkahely fog megszűnni világszerte, közben ugyanez a folyamat 130 milliót is meghaladó új munkahelyet hozhat létre. További adatokat a munkapiac átalakulásáról egy korábbi cikkünkben olvashat.

Ebből is látszik, hogy nem feltétlenül kell a legrosszabbra gondolnunk, amikor ezzel a témával ismerkedünk. Szily Nóra körkérdésére, miszerint a kerekasztalrésztvevők hogy tekintenek a jövőre, mindenki inkább bizakodó és pozitív volt, mint szorongással teli. A válaszok közös halmazában a felkészülés, a változásokra való nyitottság szerepelt, ami híján aligha lehet jól kijönni a digitális transzformációból.

Vanda, a mindig jó kedvű ügyfélszolgálatos

Persze, érdekes kérdés a jövőn gondolkozni, de még érdekesebb bemutatni azokat a példákat, megoldásokat, amikkel kapcsolatban néhány évvel ezelőtt még csak találgattunk. A Telekom felsővezetője, Friedl Zsuzsanna hozott is ebből néhányat. Említette Vandát, a Telekom ügyfélszolgálatos kollegináját, aki mindig jó kedvű, felkészült, sosem fáradt, kiegyensúlyozott teljesítményt nyújt, nagyon azon sem kell gondolkozni, hogy mi motiválhatná őt jobban, ráadásul napról napra fejlődik a tudása. A mesterségesen intelligens munkatársat a természetesen intelligens kollegái tanították és tanítják be a mai napig. (Arra nem tértünk ki, hogy milyen érzések közepette teszik ezt…) Vanda pedig fénysebességgel szedi magára az információkat, következő lépésben már az érzelmek felismerésére is képes lesz, és másképp fog reagálni egy kedves és egy dühös ügyfélre.

Ám nem csak az ügyfélszolgálatban, de a toborzásnál is használja a Telekom a legújabb technológiai vívmányokat, így a CV-ket már inkább szoftverek szűrik meg, és a videóinterjúk is meglehetősen elterjedtek. Végeredményképp a HR elé már egy, az emberi torzításoktól mentes, előválogatott, releváns jelöltadatbázis kerül.

Álláskeresőként is számoljunk az MI-vel

Épp ezért tanácsolja Tüzes Imre, a Profession.hu üzletfejlesztési vezetője az álláskeresőknek, hogy a CV-ben tudatosan hangsúlyozzák a mai divatos hívószavakat, mert a szoftverek szemantikai szempontból keresnek rá ezekre. Nehogy ezen múljon egy sikeres karrier kezdete…

Szekeres Péter, a Neticle ügyvezetője pedig a social listening eszközére hívta fel a figyelmet, melynek segítségével a cégek kideríthetik, hogy valójában mi izgatja a munkavállalókat, milyen a cég megítélése, mi az, amiről egymás között társalognak a neten. Mindez abba az irányba mutat, hogy egymáshoz passzoló munkaadók és munkavállalók még könnyebben egymásra találjanak.

Sokszor az MI jobban ismer, mint te önmagadat

Ezt erősítette meg Tüzes Imre tapasztalata is, mely szerint az álláskeresői adatbázisból már olyan információkhoz jutnak, mely alapján testhez állóbb tartalmat tudnak szolgáltatni a felhasználóknak, mint azt az egyszeri user gondolná. Kipróbálták: olyan állásokat is küldtek a regisztráltaknak, amiket ők kértek, és olyanokat is, amiket a rendszer gondolt ki számukra. Meglepő módon utóbbi beválási aránya jobb volt. Tanulságos…

Mégis mire készüljünk ezek után?

A jövőn való gondolkozás kötelező eleme arra tippelni, hogy milyen készségekkel lehet majd sikeres a jövő embere. Megyeri Mirtill szerint képesítés helyett a képesség korszaka jön el hamarosan, azaz a sikerhez már biztosan nem az iskolában megszerzett tudás kell majd, hanem egy uptodate skillkészlet, melyhez a tudást a cégek adják majd hozzá. Friedl Zsuzsanna szerint is a XXI. század digitális világában a humán faktor lesz az egyik legfontosabb tényező, vagyis felértékelődnek azok a képességek, amelyek meghatározzák, hogy egy munkavállaló mennyire tud beilleszkedni a munkahelyén, mennyire motiválható, mennyire kreatív. Utóbbi készség kulcsfontosságú: az új utakat megtaláló, konstruktív, fejlesztő gondolkodás várhatóan minden eddiginél nagyobb teret kap majd a gazdasági életben.

A rugalmasság, a változásra való készség, és – pozíciótól függetlenül – a digitális transzformációban való jártasság lesz a legfontosabb skill, amire építkezni lehet majd.

És még egy jó tanács a végére: ha valaki mostanában keresgélne magának új megélhetést, akkor íme egy biztos tipp a Telekom HR-vezetőjétől: jelenleg óriási kereslet van a scrum masterek és az agilis coachok tudására. Hiszen valakinek jövőbiztosra kell szabnia a jelenlegi rendszereket… 

A Telekom idén indította el a MOST Fórum névű rendezvénysorozatát, melynek küldetése, hogy feltérképezze a digitalizáció terjedésének útjait, megmutassa, hogy életünk kiemelt területein milyen változásokat hoz a technológiai innováció. Az egészségügyről szóló első rendezvény után március 21-én a munkaerőpiac és a cégeken belüli munkaszervezés került terítékre. A MOST Fórum a tervek szerint havonta új témával és új szakértő vendégekkel jelentkezik majd. A következő kerekasztal-beszélgetés a digitalizáció kulturális életre gyakorolt hatását járja körbe április 24-én, 18:00-kor.

A beszélgetés teljes hosszában elérhető itt.

hirdetés

Címkék

IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Toborzás/kiválasztás konferencia DEMO-túrával egybekötve november 5-én.

Hogyan győzhető le az időstressz? Energiamenedzsment 4 lépésben. A december 13-i tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlást tartunk, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba.

Tapasztalatok, gyakorlati tanácsok – átállási workshop

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Nap című konferenciát. A nap, amikor az employer branding szakma találkozik.

hirdetés