hirdetés
hirdetés

Pandémia hatásai

Ez lett a kölcsönzött munkaerő sorsa a járvány alatt

A COVID-19 kitörésekor történt átszervezések eredményeként hirtelen több mint háromszorosára emelkedett az inaktív státuszban lévő (betegszabadság vagy betegállomány, törvényes fizetett szabadság, állásidő, áthelyezett munkanap, fizetés nélküli szabadság) kölcsönzöttek aránya, de már április végére beállt a válság előtti ebben az időszakban megszokott tíz százalék alatti szintre, idén februárra pedig ennek is felére süllyedt. A konkrét megbetegedések aránya két százalék alatt maradt – derül ki a szektor kétharmadát lefedő Magyar Munkaerő-kölcsönzők Országos Szövetsége (MMOSZ) közléséből.

A pandémia okozta gazdasági válság első hulláma 2020 márciusában sokkszerűen érte a legtöbb iparágat. „A válságkezelés különböző módjait tapasztalhattuk meg partnereinknél – mondta Dénes Rajmund Roland, a Magyar Munkaerő-kölcsönzők Országos Szövetségének elnöke.A munkaerő-piaci helyzetet jól ismerő, közép- és hosszú távú stratégiában gondolkodó megrendelői kör a HR-szakma véleményét is figyelembe véve alakította ki stratégiáját. Elsődlegesen a munkaerő megtartását célzó intézkedéseket, belső átszervezéseket – oktatás, átképzés – hajtottak végre, amikor már ez is kevésnek bizonyult, következő intézkedésként fizetett szabadságok kiadásával, a munkaidőkereten belül áthelyezett munkanapokkal, állásidővel próbálták a veszteségeiket minimalizálni. Ez akár két-háromszorosára is megnövelte az inaktív kölcsönzött munkaerő számát. „Mielőtt a munkaerőpiacot teljesen felforgatta volna a válság, megérkezett a kormány gazdaságvédelmi, munkahelymegtartó támogatása, ami a legtöbb iparágban segítette a vállalkozások működőképességének biztosítását, és ez a támogatás kiterjesztésre került a versenyszférában dolgozó aktív munkavállalók 15%-át képviselő munkaerő-kölcsönzési HR-szektorra, kölcsönzött munkavállalókra is” – fogalmaz az elnök.

Inaktív állomány aránya

Egyértelműen láthatók a folyamatok az érdekvédelmi szervezet 2020 áprilisától kormányzati együttműködés keretein belül elindított, az Innovációs és Technológiai Minisztérium számára heti adatszolgáltatásként beküldött reprezentatív felmérés alapján, melynek tíz meghatározó munkaerő-kölcsönző cég (Delego Consulting Kft., euJOBS, Humán Centrum, Humánia HRS Group Zrt., Man at Work, Pannon-Work Zrt., Prohuman, Viapan Dologidő, WHC, Work Force) az állandó résztvevője. „Jó volt olvasni a Pensum Group Nyrt. a koronavírus-járvány óvintézkedéseinek emberi oldaláról is megközelített nézőpontját. Tagszervezetünk szakmai anyagában 2% alatti betegség a hivatkozás, ez a teljes szféra, a magyarországi munkaerő-kölcsönzés szempontjából meghatározó, adatszolgáltatást vállaló cégek esetében is azonos mértékben jelentkezett. A pandémia első és elhúzódó második hulláma alatt az inaktív állomány 5,5–10% között mozgott folyamatosan” – állapította meg Dénes Rajmund Roland.

Inaktív létszámcsúcsok (Forrás: MMOSZ)

Dr. Hadházy Tamás, az MMOSZ tagszervezet Pensum Group Nyrt. igazgatósági tagja a COVID-19 biztonsági előírásainak hatásairól a következőket nyilatkozta:

Nálunk talán kicsit hamarabb csapódott le a koronavírus-járvány megjelenése. (…) viszonylag hamar elkezdtünk felkészülni, de ahogy minden munkaerő-kölcsönző cégnek, nekünk is komoly belső és külső kihívást jelentett a teljes védelem kialakítása. A munkafolyamatoknak, a struktúra működtetésének szabályozásához, a kölcsönzötti állomány biztosításához, az esetleges volumenváltozásokra való válaszoláshoz ugyan rendelkezésre álltak a technológiai alapok, korábban szolidabb módon vettük igénybe ezek lehetőségeit. A megváltozott helyzet viszont szükségessé tette a teljes kiaknázást. Erre épült rá a biztonság megszervezésének feladata.”

A belső struktúrában is prioritás lett a fizikai kontaktusok lehetőségének csökkentése, amire a home office munkavégzés jelentett részmegoldást. (…) Mindenki megtapasztalta az általunk használt vállalatirányítási rendszer áldásos hatását. Felértékelődtek, rendszeres használatúvá váltak a különböző külső applikációk is. A minősített aláírások általános bevezetésével megvalósult az elektronikus ügyintézés.  A teljes szerződéses folyamatot elektronikusan tudtuk bonyolítani, ahogy a felvételi folyamatokat és a toborzást is, videóinterjúkkal kiegészülve. Tavaszra odáig fejlődött mindez nálunk, hogy osztályonként egy ember tartott ügyeletet, rotálva mindig más.”

Az egészség megőrzése érdekében át kellett alakítani, COVID-biztossá kellett tenni az ügyféltereket. Plexi falakat, oldal elválasztókat építettünk, fertőtlenítőket helyeztünk ki. Antigén tesztelés lehetőségét is biztosítottuk, s vettük többször igénybe.”

Ami a kölcsönzött munkaerőt illeti, „Velük kapcsolatban is igaz a személyes találkozások korlátozása. Az jött csak be, akinek nagyon muszáj volt. Elektronikus ügyintézéssel történt már maga a felvételi folyamat is. Tetszett az embereknek, örültek. Érdekes tapasztalat, hogy sokkal jobban elengedték magukat otthon, ami azért volt hasznos számunkra, mert sok esetben rávilágított akár hiányosságokra is, s így megelőzhető volt a későbbi fluktuáció. A csoportos toborzás során a Zoom meetinggel induló tájékoztatás, s mindaz, ami nem face to face interjút követel meg, sokkal olcsóbb, rendkívül költséghatékony. Az idővel is spórolva. Általánosságban kijelenthető, hogy a kölcsönvevőknél azonos bánásmódban részesült a kölcsönzött és a saját munkaerő. Volt, aki nagyon komolyan vette a korlátozásokat és a védelmet: kétszeri tesztet is megkövetelt. Mindenhol elvárás volt a távolságtartás, maszkviselés és fertőtlenítők használata.”

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!
hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

A legjobb HR-kommunikációs megoldások versenye. Normál nevezési határidő: augusztus 19.

HR-esek és kommunikációs vezetők a nyitott szemléletű cégkultúráért. Egésznapos ÉLŐ konferencia szeptember 9-én!

Alkalmazottpszichológia-tudás a hétköznapokra cégvezetőknek, értékesítési vezetőknek, értékesítőknek, kommunikációs szakértőknek, politikusoknak, és mindenkinek, akinek a munkája részét képezi, hogy meggyőzzön másokat, értékesítsen valamit: terméket, szolgáltatást, ötletet vagy önmagát.

Épülj, hogy építhess! – Alkalmazottpszichológia-tudás a hétköznapokra HR-eseknek, cégvezetőknek, coachoknak! 10 alkalmas képzés péntekenként: 10 oktatási nap + konzultációs lehetőség! 2021. októbertől!

Mutassátok meg, hogy CSR-ral valóban lehet jót tenni! Normál nevezési határidő: október 12.

hirdetés