hirdetés
hirdetés
hirdetés

Startupperek sorsa

Előnyben, aki bukott már nagyot

Az október 11-én megrendezett Forbes Flow-n egy egész teremnyi csillogó szemű fiatal volt kíváncsi arra, hogy mire vadásznak a befektetők. Mit kell tudnia egy startupnak, hogy felfigyeljenek rá?

A színpadon hat befektetési szakember foglalta össze a tapasztalatait azzal kapcsolatban, hogy mit kell tudnia egy startupnak ahhoz, hogy elindulhasson a siker felé. A szakemberek több száz élő és online pitch meghallgatásán, jó és rossz döntéseken vannak túl. Amit mindenki hangsúlyoz, hogy nem csak pénzügyi, de erős pszichológiai érzékenység is kell ahhoz, hogy az ember el tudja dönteni mibe és kibe fekteti a pénzét. Simó György a One Day Capital ügyvezetője nehezen tér napirendre afelett, hogy a pénzre és lehetőségre jelentkezők nagy része felkészületlen és nem elég motivált.

Balról jobbra: Oszkó Péter, Simó György
Balról jobbra: Oszkó Péter, Simó György
„Óriásiak a piacismereti hiányosságok” – mondja a szakember, pedig anélkül, hogy tisztában lennénk a konkurenciával, elég nehéz célokat megfogalmazni. Ahogy a tapasztalatokat hallgatja az ember, kicsit egy tehetségkutató verseny legelső körei jutnak az eszébe, amikor még boldog boldogtalan benevez, a „vak tyúk is talál szemet” mondást szem előtt tartva.

L’art pour l’art startup

Sokan csak pénzt és sikert akarnak anélkül, hogy valódi munkát fektetnének a piackutatásba, és ami még fontosabb: a valódi problémákra adott valódi válaszok kitalálásába. Nagyon sok öncélú ötlet fut be, ami leginkább a startuppernek fontos, a célközönségnek már kevésbé. Tehát a nulladik lépés, hogy a potenciális startupper feltegye magának a kérdést: „Tényleg szükség van a termékemre? Valódi problémákra adok választ vele?”. Majd igyekezzen erre ne csak a saját elképzelései alapján választ adni, de a piaci viszonyok feltérképezésével is.

Bukni kell!

Ismerik azt az anekdotát, amikor megkérdezik a sikeres vezetőt, hogy miért tud olyan sok jó döntést hozni? „A tapasztalataim alapján” – hangzik a válasz. „De hát honnan van ez a sok tapasztalat?” – folytatódik a kérdés. „Onnan, hogy korábban sok rossz döntést hoztam meg” – így a válasz.

Ezt már Oszkó Péter, az OXO Lab cégvezetője meséli, aki kifejezetten előnyben részesíti a korábban már minimum egy, de inkább három kudarcba fulladt vállalkozás túlélőit. Véleménye szerint elengedhetetlen a pofonok, a rossz döntések súlyának megtapasztalása ahhoz, hogy az ember elég éretten tudjon jó döntéseket hozni. A kudarcból, aki jó, az tanul. Ő pedig az ilyen emberekre bízza szívesen a pénzét.

Ezt az elméletet önmagára is vonatkozóan is érvényesnek tartja: kicsit sem kínos számára korábbi kudarcélményeiről beszámolni. Például a műtét közben analizáló intelligens sebész késről, aminek ötletét az OXO Lab visszautasította, míg mások meggazdagodtak belőle.

Tehát felkészültség és érettség mind személyiségben, mind szakmai tapasztalatok terén – ez elengedhetetlen a sikerhez. A harmadik tényező pedig a kitartás. Airbnb, Angry Birds – csak hogy az ABC elejéről kezdjük azon világsikerű ötletek felsorolását, melyek sokadik (például az 52.) próbálkozásra kaptak csak figyelmet a befektetőktől.

A sok dilettáns jelentkezésen túllépve, azért a beszélgetésben részt vevő szakemberek hozzáteszik: a magyarok jók! Az utóbbi évek trendje, hogy egyrészt egyre több a női startupper, másrészt nívós startup versenyeken remekelnek a magyarok, annak ellenére, hogy a közgondolkodás és oktatás által óriási mindset deficittel indulunk.

hirdetés

Címkék

IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Információ, kapcsolatépítés, csúcsgasztronómia – mindez egy időben, egy helyen május 7-én a Caviar & Bull-ban.

Employer Branding Award 2017 – Winner's Conference / Best Practices: jöjjön el, és ismerje meg a Példaértékű Munkáltatói Márkaépítés Díj nyertes megoldásait! Szakmai konferencia a legjobb hazai munkáltatói márkák bemutatására május 15-én, a Müpában.

Magyarország egyik legrangosabb kreatív reklámversenye, idéntől nemzetközi kreatívigazgatók is a zsűriben! M+Listán pontszerzés. Díjátadó: 05.18., Akvárium

Rendezvényünk célja, hogy jövőbe mutató, már itthon is elérhető, a munkát valóban megkönnyítő gyakorlati megoldásokat mutasson be a közönségnek. Jöjjön el, ismerkedjen a jövőjével május 18-án a Müpában!

Pakk Csomagolásdizájn-verseny célja, hogy megtaláljuk Magyarország legszebben tervezett és kivitelezett termékcsomagolásait. Nevezési határidő: május 25.

hirdetés