hirdetés
hirdetés
hirdetés

Startupperek sorsa

Előnyben, aki bukott már nagyot

Az október 11-én megrendezett Forbes Flow-n egy egész teremnyi csillogó szemű fiatal volt kíváncsi arra, hogy mire vadásznak a befektetők. Mit kell tudnia egy startupnak, hogy felfigyeljenek rá?

A színpadon hat befektetési szakember foglalta össze a tapasztalatait azzal kapcsolatban, hogy mit kell tudnia egy startupnak ahhoz, hogy elindulhasson a siker felé. A szakemberek több száz élő és online pitch meghallgatásán, jó és rossz döntéseken vannak túl. Amit mindenki hangsúlyoz, hogy nem csak pénzügyi, de erős pszichológiai érzékenység is kell ahhoz, hogy az ember el tudja dönteni mibe és kibe fekteti a pénzét. Simó György a One Day Capital ügyvezetője nehezen tér napirendre afelett, hogy a pénzre és lehetőségre jelentkezők nagy része felkészületlen és nem elég motivált.

Balról jobbra: Oszkó Péter, Simó György
Balról jobbra: Oszkó Péter, Simó György
„Óriásiak a piacismereti hiányosságok” – mondja a szakember, pedig anélkül, hogy tisztában lennénk a konkurenciával, elég nehéz célokat megfogalmazni. Ahogy a tapasztalatokat hallgatja az ember, kicsit egy tehetségkutató verseny legelső körei jutnak az eszébe, amikor még boldog boldogtalan benevez, a „vak tyúk is talál szemet” mondást szem előtt tartva.

L’art pour l’art startup

Sokan csak pénzt és sikert akarnak anélkül, hogy valódi munkát fektetnének a piackutatásba, és ami még fontosabb: a valódi problémákra adott valódi válaszok kitalálásába. Nagyon sok öncélú ötlet fut be, ami leginkább a startuppernek fontos, a célközönségnek már kevésbé. Tehát a nulladik lépés, hogy a potenciális startupper feltegye magának a kérdést: „Tényleg szükség van a termékemre? Valódi problémákra adok választ vele?”. Majd igyekezzen erre ne csak a saját elképzelései alapján választ adni, de a piaci viszonyok feltérképezésével is.

Bukni kell!

Ismerik azt az anekdotát, amikor megkérdezik a sikeres vezetőt, hogy miért tud olyan sok jó döntést hozni? „A tapasztalataim alapján” – hangzik a válasz. „De hát honnan van ez a sok tapasztalat?” – folytatódik a kérdés. „Onnan, hogy korábban sok rossz döntést hoztam meg” – így a válasz.

Ezt már Oszkó Péter, az OXO Lab cégvezetője meséli, aki kifejezetten előnyben részesíti a korábban már minimum egy, de inkább három kudarcba fulladt vállalkozás túlélőit. Véleménye szerint elengedhetetlen a pofonok, a rossz döntések súlyának megtapasztalása ahhoz, hogy az ember elég éretten tudjon jó döntéseket hozni. A kudarcból, aki jó, az tanul. Ő pedig az ilyen emberekre bízza szívesen a pénzét.

Ezt az elméletet önmagára is vonatkozóan is érvényesnek tartja: kicsit sem kínos számára korábbi kudarcélményeiről beszámolni. Például a műtét közben analizáló intelligens sebész késről, aminek ötletét az OXO Lab visszautasította, míg mások meggazdagodtak belőle.

Tehát felkészültség és érettség mind személyiségben, mind szakmai tapasztalatok terén – ez elengedhetetlen a sikerhez. A harmadik tényező pedig a kitartás. Airbnb, Angry Birds – csak hogy az ABC elejéről kezdjük azon világsikerű ötletek felsorolását, melyek sokadik (például az 52.) próbálkozásra kaptak csak figyelmet a befektetőktől.

A sok dilettáns jelentkezésen túllépve, azért a beszélgetésben részt vevő szakemberek hozzáteszik: a magyarok jók! Az utóbbi évek trendje, hogy egyrészt egyre több a női startupper, másrészt nívós startup versenyeken remekelnek a magyarok, annak ellenére, hogy a közgondolkodás és oktatás által óriási mindset deficittel indulunk.

hirdetés

Címkék

IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

FMCG Trafik Workshop, avagy hogyan adj el többet FMCG márkádból a Nemzeti Dohányboltokban? Az Élelmiszer és a Tobacco magazin közös rendezvénye az FMCG szektor számára augusztus 29-én.

Az Élelmiszer az FMCG szektor meghatározó szaklapja új versenyt indít. A verseny célja, hogy megtaláljuk a hazai piac legkiemelkedőbb minőségű mentes termékeit. Nevezési határidő: augusztus 31.

Célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a Pr Toplistán! Nevezési határidő: augusztus 31.

A Kreatív szaklap ismét meghirdette a business to business kommunikációs versenyt, melyre az elmúlt év legjobb B2B kommunikációs megoldásaival jelentkezhetnek ügynökségek, a megbízói oldal képviselői, szolgáltatók és médiumok. Nevezési határidő:09.07.

Ismét HR konferencia: ez alkalommal a kékgalléros kihívásokat vesszük górcső alá. Save the date: szeptember 20.

Részletes program hamarosan! SAVE THE DATE: 2018. november 15.

hirdetés