hirdetés
hirdetés

A menopauza nem magánügy

Egy egymillió munkavállalót érintő probléma, amiről túl keveset beszélünk

A Tesco az október 18-i menopauza világnap alkalmából úttörő menopauzaprogramot indított, amely az érzékenyítésen és az őszinte párbeszéden keresztül támogatja munkatársnőit a változókor időszakában. A menopauza hazánkban a középkorú női munkavállalók 60 százalékát érinti valamilyen formában, ennek ellenére a témát még sok helyen tabuként, kizárólag magánügyként kezelik. A Tesco programjának célja, hogy a női munkatársak mintegy 30 százalékát képviselő csoport számára őszinte és támogató hátteret és párbeszédre alkalmas platformot biztosítson.

Magyarországon mintegy egymillió nőt érint a menopauza[1] vagy más néven változókor, ami a 2019-es 45 és 55 év közötti női foglalkoztatottak[2] közel 60 százaléka. A hazai nők többnyire csendben szenvednek, mert sok esetben kínosnak érzik a témáról beszélni, így az érintettek környezete keveset tud róla, és gyakori, hogy a menopauzán áteső nők sincsenek mindennel tisztában.

Az őszinte beszélgetés előmozdítására indította el a Tesco Magyarország „Tescós Nők 40+ - Nem vagy egyedül” programját, a témának pedig október 16-án egy teljes napot szentelt a Tesco Egészséghét keretén belül. A program egyik fő pillére a TescósNők40+ elnevezésű zárt munkatársi Facebook csoport, ahol a tagok egyfelől Iványi Orsolya menopauzaaktivista segítségével hetente más és más témáról tudnak beszélgetni, másfelől a havi rendszerességű Facebook live adásokban szakértő vendégek segítségével egy-egy adott kérdést mélyebben is körbe tudnak járni. A cél az, hogy a csoportban a tagok biztonságban érezzék magukat és a platformon nyílt, őszinte, érzékeny témákat is érintő párbeszédet tudjanak folytatni, megosszák egymással tapasztalataikat, és kérdezzenek a szakértőktől.

Egymillió nőt érintő tabutéma

„Rendkívül büszke vagyok arra, hogy elindult a Tescós Nők 40+ programunk. 51 évesen én magam is nap mint nap megélem a menopauza jellegzetes tüneteit. Egymillióan vagyunk, de a téma szinte még mindig tabu, és sok esetben félreértés is övezi, az ismeretek, illetve a párbeszéd hiánya pedig megnehezíti kortársaim mindennapi életét. Az a célunk, hogy Tescónál dolgozó közel 2300, 45–55 év közötti munkatársnőnk érezze, nincs egyedül. Szeretnénk őket támogatni abban, hogy megtalálják saját, érvényes válaszaikat, és ebben a folyamatban együtt keressük a megoldásokat a felmerülő problémákra. A kezdeményezés az évek óta létező Being.Well programunk legújabb pillére, egyúttal szerves része a Tesco egyszerre sokszínű és befogadó kultúrájának” – mondta Hevesi Nóra, a Tesco Magyarország kommunikációs és kampányvezetője.

„A menopauza program egyik fő célja, hogy bizalmat építsen, mert a rejtőzködés rengeteg felesleges energiát visz el. A programmal társadalmi példát is szeretnénk mutatni és remélem, hogy lesz elég erős hangunk hozzá” mondta Szigeti Barbara, a Tesco Magyarország HR-vezetője.

Megkönnyíteni az érintett munkatársak mindennapjait

A legtöbb munkáltatónál egyelőre nincsenek kialakult folyamatok arra, hogyan könnyítsék meg a változókorú női munkatársak mindennapjait és támogassák őket a munkavégzésben. Az egyik legfontosabb a vezetők érzékenyítése lenne, de legalább ugyanilyen meghatározó a megfelelő munkakörülmények megteremtése, így például a rugalmas munkaidő-beosztás, a hűtés-fűtés részleges szabályozhatósága vagy a pihenőhelyiség kialakítása. A munka jellegétől függően azonban változóak a lehetőségek, ezért elengedhetetlen közösen gondolkozni azon, mit lehet megvalósítani egy irodai környezetben, vagy mit enged a fizikai munkát végzőknek egy áruházi vagy gyári környezet, illetve beosztás.

A Tesco ugyanakkor a zárt Facebook csoport mellett a vezetői érzékenyítésre is nagy hangsúlyt helyez, az áruházakban és logisztikai központokban, illetve a központi irodában dolgozó mintegy 300 vezetőnek biztosít lehetőséget kisebb csoportokban arra, hogy jobban megértsék a változókor biológiai és pszichés hátterét. A beszélgetéseken a Tesco a munkatársakkal közösen keresi a választ arra is, hogy milyen gyakorlati lépésekkel lehet leginkább segíteni a változókorban lévő kollégákat. Az áruházlánc ebben a kezdeményezésben is szorosan együttműködik Iványi Orsolya menopauzaaktivistával.

A tünetek nem szűnnek meg attól, hogy bemész dolgozni

Büszke vagyok rá, hogy a Tescóval együtt indíthattuk útjára ezt az úttörő kezdeményezést. A témában jártas kommunikációs szakértőként első kézből tapasztalom több ezer nő visszajelzését, amióta elkezdtem mélyebben foglalkozni a témával. Sajnos sokszor hallok negatív reakciókról, amikor a nők megnyílnak arról, min mennek keresztül változókorban mind a magánéletben, mind a munkahelyen. Fontos lenne elfogadni, hogy a menopauza nem magánügy, a család, a barátok vagy a kollégák egyaránt érintettek, ezért érdemes tisztában lenni a folyamatokkal, és támogatni ebben az életszakaszban a nőket. Mivel a tünetek a munkahelyen sem szűnnek meg, a munkáltatóknak fel kell ismerniük és kezelniük kell a helyzetet. Örülök, hogy a Tesco ebben az élre állt, és remélem, hogy minél több magyarországi vállalat követi majd a példáját” mondta Iványi Orsolya menopauzaaktivista.

Az október 13. és 16. között rendezett Tesco Egészséghéten a vállalat online előadássorozatot tartott munkatársainak a testi, lelki és mentális egészség megőrzése jegyében, amelynek keretében szakemberek bevonásával beszélt a menopauza mellett többek között a nőket érintő civilizációs betegségekről, a megelőzés fontosságáról, a megváltozott munkahelyi szokásokról és a munka-magánélet harmóniájáról, valamint a férfiakat érő terhelésről, nehézségekről és a szükséges szűrővizsgálatokról.

[1]László Ádám: Gyakorlati útmutató a női változókor időszakához (2016)

[2] https://www.ksh.hu/docs/hun/xstadat/xstadat_eves/i_qlf006.html

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!
hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

A HR és a vezetés szerves része, hogy értsük a munkavállalóban végbemenő folyamatokat. Webináriumunkon azok a szolgáltatók mutatják be gyakorlati megoldásaikat, akik egy szervezet emberi működésével kapcsolatos kérdésekre adnak válaszokat. HR-eseknek ingyenes!

hirdetés