hirdetés
hirdetés
hirdetés

Stress Research Institute kutatás

Dőlj le néhány órácskára! A szundizás a hosszú élet titka

Alszol te eleget? Egy friss kutatás szerint a hétvégi lustálkodás semlegesíti az egész heti hajtás és maximális fordulatszámon való pörgés negatív hatásait. Ha csak egy dolgot teszel a hétvégén az egészségedért, akkor az egy kiadós szundizás beiktatása legyen!

Több tízezres mintán végzett kutatás igazolja, hogy a hétvégi lustálkodás kifejezetten jó hatással van az egészségre. Most már hivatalosan is az egészségéért tesz, aki hétvégén néhány órácskára ledől, és élvezi az édes semmittevést.

Azoknak a felnőtteknek a körében, akik átlagosan öt vagy annál kevesebb órát alszanak, hatvanöt százalékkal magasabb a halálozási arány, amiben talán nincs is semmi meglepő. Azonban azok, akik hétvégente behozzák a lemaradást, és beiktatnak egy kis lustálkodást, ellensúlyozhatják a hétköznapi pörgésből származó veszélyeket.

Hétvégén töltsd vissza az aksidat!

A Stress Research Institute kutatásából kiderül, hogy a legjobban az jár, aki hétköznap sem hajtja szét magát, és következetesen legalább hét órákat alszik. Viszont azoknak sem kell kétségbe esni, akik ennél általában kevesebbet!

A kutatás azért is egyedülálló, mert longitudinális eredményekre alapoz. Több mint harmincnyolcezer felnőttből álló mintán vettek adatokat az életvitelre és az egészségi állapotra vonatkozóan. Majd tizenhárom éven keresztül utánkövetést végeztek. Az eredmények alapján egyértelmű: akik a heti pörgés során kiesett alvásidőket behozzák a hétvégi elnyújtott szundizással, azoknál kisebb a halálozási arány, mint a folyamatosan maximálisan fordulatszámon pörgő társaiknál. A hétvégi szundikálás „semlegesíti” a stresszes, rohanós munkanapok hatását.

Jóból is megárt a sok 

A svéd kutatásból az is kiderült, hogy hétalvónak lenni sem feltétlenül egészséges. Azoknál, akik átlagosan nyolc vagy annál több órát alszanak huszonöt százalékkal magasabb az elhalálozás kockázata, mint azoknál akik csak hat-hét órát. A kutatás egyik vezetője szerint elképzelhető, hogy a folyamatos rövid alvások negatív hatással vannak a szervezetünkre, míg a hosszabb alvási idő rejtett egészségügyi problémákra vezethető vissza. A kutatás eredményei tehát azt mutatják, hogy akkor járunk a legjobban, ha hétközben hat-hét óránál nem alszunk többet, hétvégente pedig szánunk időt a lustálkodásra.

Stuart Peirson, az emberi biológiai óra egyik szakértője szerint az alvás egyrészt a köznyelvben biológiai óraként emlegetett cirkadián ritmustól függ, de erre a folyamatra is jellemző a homeosztázis, vagyis minél tovább vagyunk ébren, annál több alvásra van szükségünk. Az alvásigény egyénfüggő, amit genetikai tényezők is meghatározhatnak, azonban az alvási költségeket vissza kell fizetni. „Nem lehet két végén égetni a gyertyát, vagyis lehet, de akkor nem fogunk sokáig élni.” – emelte ki Peirson.

Sas Eszter Krisztina, online szerkesztő/újságíró
a szerző cikkei

(forrás: The Guardian)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Nap című konferenciát. A nap, amikor az employer branding szakma találkozik.

hirdetés