hirdetés
hirdetés

Szociális távolságtartás

Az elszigeteltség is magas kockázati tényező a betegségek kialakulása szempontjából

A jelenlegi világjárvány következtében emberek százmilliói kényszerülnek társaiktól, szeretteiktől hosszú ideig távolságot tartani. Ráadásul a távmunka, kijárási korlátozások, karantén és kórházi izoláció egyaránt megváltozott ingerhelyzetet teremtenek. Módosulnak a napi rutinok, monotonná válhatnak a hétköznapok, és még az érzékszerveinket is kevesebb új inger éri. A mindennapi szociális és környezeti hatások hiányának számos negatív hatása van testi és mentális állapotunkra, melyeket érdemes figyelembe venni és kezelni tartós izoláció során.

A hétköznapi szociális és környezeti ingerek hiánya a legtöbb ember számára nehezen tolerálható állapot. Ennek oka, hogy az ember társas és ingerkereső lény, így a magány és elszigeteltség intenzív stresszforrás, ha úgy tetszik evolúciós veszélyhelyzet. Őseink túlélésében kulcsfontosságú szerepet játszott, hogy csoportokba tömörültek. A közösséghez tartozás génjeinkbe kódolt elemi szükséglet, miként az a reflex is, hogy a társakat elveszíteni életveszélyes fenyegető állapot, ami aktiválja a test biológiai stresszreakcióit.

Számos kutatás vizsgálta a szociális elkülönültség hatásait, ezért tudjuk, hogy a magányos emberek gyakrabban szenvednek depressziótól, alacsonyabb a szorongástűrésük és kevésbé eredményesen dolgozzák fel az információkat. Mindezen túl az izoláció hatással van az immunrendszerre, így általános egészségi állapotunkra is. Kutatások igazolták, hogy a magány (az egyedüllét szubjektív állapota) és a társadalmi elszigeteltség (az egyedüllét objektív állapota) összefüggnek fokozott gyulladási folyamatokkal és a szervezett csökkent védekezési képességével. Aki hosszabb ideig van izolált helyzetben, annak immunrendszere másképp reagál a vírusok elleni küzdelemre, így nagyobb a valószínűsége a betegségek kialakulásának. Egyes tanulmányok szerint az elszigeteltség és a magány hatása ugyanolyan nagyságrendű kockázati tényező betegségek kialakulása szempontjából, mint a magas vérnyomás, az elhízás vagy a dohányzás.

A társas ingereken túl kedvezőtlen hatása van a fizikai ingerek tartós megvonásának is. Az agyunk pillanatról pillanatra rengeteg információt dolgoz fel, tapasztalatokat, amiket az érzékszerveken keresztül gyűjtünk a világról. Amikor a környezet és a felvehető információk mennyisége megváltozik, az idegrendszerünk alkalmazkodása nem mindig zökkenőmentes. A fényviszonyok megváltoztatása (pl. folyamatos mesterséges fény) megzavarhatják az alvás-ébrenlét ritmust. Az ingerszegény környezet rossz hangulathoz, fokozott szorongáshoz, irritáltsághoz vezethet. Extrém ingermegvonás hatására hallucináció és érzékcsalódások alakulhatnak ki, zavarttá válhat a gondolkozás, mivel az agy nehezen tud különbséget tenni a belső és külső történések között.

Az izoláció stresszkeltő hatását érdemes tudatosan ellensúlyoznunk. Ebben segít a rendszeres táv-kapcsolattartás, minél több beszélgetés, valamint olyan ingerkörnyezet, amely leköti és dolgoztatja az agyunkat (pl. könyvek, rejtvények, írás, alkotás). Mindemellett a stressz és annak hatásai eredményesen kezelhetőek relaxációs és meditációs módszerekkel, mint például mindfulness meditáció, légzőgyakorlat, progresszív izomrelaxáció, imagináció. 

 A cikk a Budai Egészségközpont szakértőinek közreműködésével készült.

 

Rendszerezzzzzzz, hogy időt nyerj! - 45 perc alatt spórolunk neked min. heti 2 órát!

A tökéletes feladatmenedzsment workshop

HRPWR.HU és az Üzlet & Pszichológia szaklap bemutatja az interaktív, tökéletes feladatmenedzsment workshopot!

A 45 perces workshop végére a résztvevők elsajátíthatják egy világszerte elismert feladat- és időmenedzsment szemléletmód alapjait, és a profi feladatkezelés érdekében megtanulják a TODOIST applikáció használatát, minden rejtett szolgáltatását is megismerve. Már másnap céltudatosabban kezdhetik a napot, időt spórolva magunknak. Minden új regisztrációhoz két hónap ingyenes prémium Todoist hozzáférés is jár a workshop résztvevőinek, de az applikáció ingyenesen is használható.

Előadó: Tóth-Czere Péter, certifikált GTD (Getting Things Done) tréner

Időpont: május 14. csütörtök, 10.00 - 10.45

Részvételi díj: 6 900 Ft + Áfa/fő

Regisztráció: A jegyvásárlásért kattintson ide.

További információ és csoportos kedvezmény itt.

(forrás: HR Doktor)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

DIGITALIZÁLVA – ÚJ MEGOLDÁSOK SAVE THE DATE 07.23. 14:00

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2020. szeptember 4.

hirdetés