hirdetés
hirdetés
hirdetés

Globális kihívások

Az alkalmazkodás nem elég! Hogyan készüljenek a cégek a klímaváltozásra?

A klímaváltozás napjainkban az egyik legfontosabb témává vált a sajtóban. Azt már mindenki tudja, aki kicsit is érdeklődik a téma iránt, hogy néhány évtizeden belül drasztikus változások történhetnek: ma még zöld területek sivatagosodhatnak el, tavak és folyók száradhatnak ki, valamint megemelkedhet a tenger szintje. De mit is jelent az éghajlatváltozás mikroszinten, akár egy vállalkozás esetében? Mit kell tennie és mire kell felkészülnie egy cégnek?

A globális éghajlatváltozást nem egyszerű feladat modellezni, ám még ennél is nehezebb a következményeit megjósolni. Az átlaghőmérséklet emelkedése egyértelműen negatívan hat a gazdaságra: a klímakatasztrófa megelőzésére, illetve a változásból fakadó ártalmak mérséklésére tett intézkedések globálisan csökkenthetik a GDP-t, hiszen pluszköltséggel járó mechanizmusokat kell beépíteni a mindennapi gyakorlatokba – legyen szó akár a vállalkozásokat sújtó környezetvédelmi célú adókról, akár a profitot csökkentő kényszerű kiadásokról.

Mezőgazdasági kihívások

Ami Magyarországot illeti, az átlaghőmérséklet növekedése miatt a szakértők szerint 2050-ig az évente előforduló fagyos napok száma csökkenhet, míg a hőségriadóval terhelt napoké nőhet. Rövidebb távon kevesebb esőzéssel kell tervezni, ám ennek eloszlása hektikusabbá válhat: főként télen várható több csapadék. Tehát a korábban Magyarország éghajlatára jellemző esős tavasz helyett esős, a várakozások szerint csapadékos télre lehet számítani hosszabb távon, a felsoroltak pedig összességében szárazabbá, akár sivatagossá is tehetik a jelenlegi mezőgazdasági területek bizonyos hányadát.

Ez sok esetben többletfeladatot, máskor azonban lehetőséget jelent a Gazdaság és Vállalkozáskutató Intézet kutatása szerint. Az olyan egynyári növények esetében, mint a kukorica vagy a búza, fel kell készülni arra, hogy csak öntözéses műveléssel lehet fenntartani a termesztést. Egy öntözőrendszer kiépítése és fenntartása azonban költséges, így alapos mérlegelést igényel a fejlesztés: megéri-e, és ha igen, akkor milyen forrásból. Emellett fontos, hogy a fejlesztéseket a víztakarékos (precíziós öntözési) módszerekkel valósítsák meg a gazdák. Új lehetőséget teremthet azonban a szárazságtűrő fajták termesztése. Borászati szempontból hátrányos, hogy a melegedő klíma miatt a borszőlők élettartalma rövidebb lehet, és az előrejelzés alapján a borok minősége is romolhat.

Alternatív energiaforrások, csökkenő energiaigény vs légkondi

Természetesen nemcsak a mezőgazdaságra lesz majd hatással a klímaváltozás. A korszerű technológiák egyre szélesebb körű alkalmazásával az ipar energiaigénye várhatóan csökkenni fog, emellett bizonyosan nőni fog azoknak a cégeknek a piaci részesedése, amelyek valamiképp kiszolgálják a változás generálta igényeket, például az alternatív energiaforrásokat kiaknázó társaságoké.

Az egyre forróbb nyarakat egyelőre a légkondicionáló berendezésekkel próbáljuk átvészelni, ám ez – részint a berendezések energiaigénye okán – hosszabb távon biztosan nem fenntartható. Ezek helyett egyre inkább a megfelelő hőszigetelés kialakítása válhat jellemzővé, tehát a korszerű nyílászárók gyártása és szerelése, a hőszigetelési technológiák fejlesztése fog már középtávon is előtérbe kerülni.

Építőipar és turizmus

Az innovatív technológiák kidolgozása az építőipar más területein is nagyobb figyelmet kaphat. A hektikus időjárási viszonyok miatt ugyanis felerősödhet az épületeket és csatornaszerkezeteket érő erózió. A burkolatok, szigetelések és vízelvezetők kezelése, cseréje, illetve a megfelelően ellenálló anyagok előállítása is kihívások elé állítja majd a vállalatokat, ugyanakkor a fejlesztések úttörői számára rendkívül jó lehetőséget is teremthet.

A magyarországi turizmus szempontjából közelítve, a klímaváltozás miatt a vízpartok felértékelődésére, ám a vízmennyiség esetleges csökkenésére is fel kell készülni. A vízfelületek csökkenése visszavetheti a turizmust, a várhatóan korábban kezdődő és tovább tartó nyári szezon azonban kedvezően hathat az ágazatra.

Többletkiadások és kínálkozó lehetőségek

Összességében nagyon nehéz megbecsülni a klímaváltozás hatását a magyar gazdaságra. Több szektort is érinteni fog a változás, részint a többletkiadások, részint a kínálkozó lehetőségek miatt. Utóbbi esetében a vállalkozásoknak megfelelő ütemben kell dönteniük az átszervezésről vagy akár a profilváltásról, hogy valóban előnyre tegyenek szert versenytársaikhoz képest.

Önmagában az alkalmazkodás ugyanakkor kevés. A klímaváltozás negatív hatásai állami és mikroszinten is csökkenthetők preventív intézkedésekkel. E téren a legnagyobb hatása az állami döntéseknek, beavatkozásoknak lehet, hiszen az állam akár kedvezményekkel, akár extra adókkal a kívánt irányba terelheti a gazdasági szereplőket vagy a háztartásokat. Tipikusan ilyen intézkedés, hogy az elektromos hajtású autók vásárlása után nem kell gépjármű-átruházási illetéket fizetni. Hasonló intézkedésekkel lehet rábírni a cégeket arra, hogy kevesebb káros anyagot bocsássanak ki a gyártás során, kevesebb hulladékot termeljenek, vagy akár az alternatív energiafelhasználás mellett döntsenek.

Home office-szal a fenntartható működésért

Egyénileg egy cég – akárcsak egy háztartás – az átgondoltabb, felelősségteljesebb beszerzéssel, illetve az alkalmazott eszközök korszerűsítésével, a használt ingatlanok energetikai korszerűsítésével, továbbá a munkafolyamatok optimalizálásával tehet a klímavédelemért. A vállalati kultúra része lehet az autómentes közlekedés elősegítése is – például kerékpártárolók, zuhanyzók kiépítésével vagy akár az otthoni munka támogatásával. A távmunka a napi ingázással járó környezetterhelés mellett az iroda fenntartási költségeit is csökkentheti, de akár a felesleges nyomtatást és papírfelhasználást is.

A pénzügyi szektor számára a Magyar Nemzeti Bank úgynevezett “Zöld Programja” fogalmazza meg a fenntartható működés jövőbeli feladatait: az ökológiai és pénzügyi kockázatok elemzése, a pénzügyi szolgáltatások „zöldebbé” tétele és mobilizálása, valamint a piaci szereplők fenntarthatósági beruházásainak ösztönzése az a három pillér, amire a jegybank a klímavédelmi programját alapozza. A nemzetközi és a hazai pénzügyi rendszer akkor lesz termékeit és szolgáltatásait tekintve ügyfélbarát és egyben versenyképes, ha ezen stratégiai célok figyelembe vételével szervezi át működését – írja az OTP Bank sajtóközleményében.

 

TI IS TESZTEK A KÖRNYEZETTUDATOS MUNKAHELYÉRT? VANNAK ELKÉPZELÉSEITEK A JÖVŐ MUNKAHELYÉRŐL, ÉS EZEKET A GYAKORLATBA IS ÁTÜLTETITEK? AKKOR NEVEZZETEK A HRKOMM AWARDRA!

Harmadszor is elstartolt a HR-szakma versenye, a HRKOMM Award!

Ismét keressük a legjobb HR-kommunikációs megoldásokat!
Nevezési határidő: augusztus 30.

Megújult kategóriákkal indul versenyünk, amire ismét várjuk az elmúlt év legkiválóbb HR-kommunikációs megoldásait! Pályázni a 2018. július 1. és 2019. június 30. között, Magyarországon futott HR megoldásokkal lehet, az alábbi kategóriákban:

 HR-tevékenység tartalma alapján

  1. Toborzási kampány
  2. Z generáció felé történő kommunikáció
  3. Kiválasztási megoldás
  4. Jelöltélmény
  5. Gyakornoki program
  6. Onboarding folyamat
  7. Tehetségmenedzsment/mentoring program
  8. Teljesítményértékelő rendszerek, megoldások
  9. Változásmenedzsment
  10. Motivációs és/vagy juttatási rendszer
  11. Vezetőfejlesztés
  12. Csapat-, illetve közösségépítő megoldások
  13. Employer branding stratégia
  14. Munkahely 4.0 – a jövő munkahelye: HR innováció / best use of technology for HR

 HR-plusz kategória: a kötelezőn túl

  1. Sokszínű munkahely
  2. Környezettudatos munkahely
  3. Egészségtudatos munkahely
  4. Különleges munkahelyi design
  5. CSR
  6. Egyéb munkavállalói jóllétet célzó intézkedések

 Felhasznált eszközök alapján

  1. Közösségi média alapú aktivitás
  2. Videós megoldás
  3. Egyéb digitális megoldás
  4. Esemény
  5. Állásbörze-megjelenés
  6. Nyomtatott megjelenés
  7. „Out of home” megoldás
  8. Innovatív platform
  9. Rádiós megoldások
  10. Design megoldások
  11. Integrált megoldások
  12. PR megoldások

Különdíjak
A különdíjakat a zsűritagok közös megegyezés alapján oszthatják ki a legvállalkozószelleműbb HR-osztálynak, illetve a legkreatívabb HR-kommunikációs ügynökségnek.

Bővebb információért kattints ide!

További kérdés esetén fordulj a szervezőkhöz:
Tóth Jázmin,  This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.  , +36 1 430 4544
www.hrkommaward.upszi.hu

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Az Üzlet és Pszichológia és a hrpwr.hu ismét bemutatja a nagy sikerű „kékgalléros” konferenciát! Kékgalléros HR kihívások 3.0 szakmai konferencia szeptember 26-án.

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra október 9-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

Zöld marketing és kommunikáció Itt a zöldár! A tudatos fogyasztók már átlátnak a greenwashingon, de mi jön ezután? Save the date: 2019.10.10.

Hogyan győzhető le az időstressz? Energiamenedzsment 4 lépésben. A december 13-i tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlást tartunk, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba.

Toborzás/kiválasztás konferencia DEMO-túrával egybekötve november 5-én. Az előadások hosszabb szünetében a kiállítók a gyakorlatban is bemutatják megoldásaikat.

hirdetés