hirdetés
hirdetés

Nemzetközi felmérés

Átfogó körkép az európai országok járványra adott reakcióiról

A Process Solutions (PS), Magyarország piacvezető BPO (business process outsourcing) vállalata és az európai régió gyorsan növekvő független számviteli szolgáltatója nemzetközi felmérést készített az egyes piacokon működő leányvállalatok vezetőinek részvételével. A regionális jelentés arra keresi a választ, hogy a COVID-19 milyen rendszerszintű változásokat hozhat a magas színvonalú pénzügyi-, számviteli- és bérszámfejtési szolgáltatásokat igénylő multinacionális vállalatok elvárásaiban.

Az üzletmenet folytonossága kulcskérdés



A PS szakértői egyetértenek abban, hogy a koronavírus által előidézett váratlan és hirtelen változások kezdeti negatív hatásai mellett hosszú távon pozitív hatásokkal is számolhatnak a számviteli és bérszámfejtési szolgáltatásokat igénylő vállalatok. A home office és a rugalmas munkaidő, vagy bármely környezeti körülmény megváltozhat, azonban a COVID-19 válság rámutat, hogy egy valami van, ami minden megváltozó körülmény esetében elvárás lesz az ügyfelek részéről, ez pedig az üzletmenet folytonosságának biztosítása. A számviteli- és bérszámfejtési szolgáltatásokat igénylő vállalatok – legyenek akár helyi KKV-k vagy multinacionális ügyfelek –, azt várják partnereiktől, hogy garantálják számukra az üzletmenet folytonosságát. 
 


A digitalizáció nem ismer határokat
 


A COVID-19 járvány nagyon rövid idő alatt változtatta meg a működési és üzleti környezetet, beleértve a távoli munkát és a digitális csatornákra történő nagy léptékű váltást. Olyan szolgáltatók tudtak erre gyorsan és eredményesen reagálni, akik már a járvány előtt is főként online-csatornákat használtak, mobil informatikai eszközökkel rendelkeztek, és megfeleltek a távoli elérés által megkövetelt szigorú IT- és adatbiztonsági elvárásoknak. A váltást segíthették az olyan megoldások, mint például a felhő-technológia vagy a fejlett videókonferencia felületek rugalmassága és testreszabhatósága. Ennek eredményeképpen a felhasználói oldal még fejlettebb és megbízhatóbb szolgáltatásokat tud igénybe venni, így a technológiai oldal többé nem jelent szűk keresztmetszetet az igények kiszolgálásában.


A számviteli feladatok kiszervezése a jelenlegi helyzetben egyre fontosabbá válhat

Míg sok vállalkozás küzd az önfenntartás kihívásával és a válság a BPO szektorra is hatással volt, a változások a kiszervezések bővülését is hozhatják. Az ügyfelek rugalmasságot várnak a szolgáltatóktól. Ha kevesebb a munka, kevesebbet akarnak fizetni, ugyanakkor elvárás, hogy továbbra is egy tökéletesen felkészült szakember készítse el a könyvelést. Ha több a munka, akkor sem feltétlenül akarják bővíteni az alkalmazotti létszámot. A lehetőségek egyrészt abból adódnak, hogy a korábban kiszervezésben nem gondolkozó cégek technológiailag alkalmassá és ezáltal nyitottabbá váltak a modern szolgáltatásokban való együttműködésre. Ennél erősebb hajtóerő lehet, hogy az erőforrás-hiányos időszakban egy vállalkozás számára valós és gazdaságos alternatívát jelenthet a BPO-megoldás, a korábbinál magasabb szinten és garanciákkal megerősítve. 
 

Magyarország: „Magyarországon a vírus az elmúlt 10 év piaci növekedését állította meg. Az első hullámban sokkal nagyobb volt a pesszimizmus és az ijedtség, mint a második hullám folyamán” – mondta el Szalai András, a PS magyarországi vállalatának ügyvezetője. Jelenleg a második hullám időszaka zajlik az országban, és a nyári enyhítések után ezúttal sokkal zökkenőmentesebben ment az átállás, mint tavasszal. Azokban az iparágakban, ahol látszott, hogy nagy a baj, ott is be tudták árazni a gondokat, és sokan már készülnek a visszaépülésre, amit az idei, 2021-es év hozhat.
 

Átalakulások a munkavégzésben

Az otthoni munkavégzés és a home office mindenhol megvalósult, ahol lehetséges – főleg az irodai munkában. A kékgalléros munkakörök esetében értelemszerűen nehezebb egy ilyen jellegű átalakulás, de több helyen erre is találtak megoldást. 
 


Átalakulások a BPO szakmában 

A vírus következtében hosszan elemzett projekteket kellett gyorsan végrehajtani, felgyorsult a vállalati digitalizáció. Ez plusz hatékonyságot hozott, de hosszabb vagy közép-távon ezek a változások az alapműködéshez is kellettek volna. A PS ebben viszonylag elöl járt, ezért jó irányba tudta terelni az ügyfeleket is. A jelenlegi helyzet rávilágít a törvényhozás felé arra is, hogy hogyan lehet még hatékonyabb, és melyek azok a törvényi eljárások, amiket még mindig nem lehet elvégezni digitális formában. „Egy ilyen helyzetre nincs jó minta az elmúlt 20 évből. Egy komoly válsághelyzet, a külső költségek visszafogását szokta eredményezni. Először mindenki a csapatára akarja beszervezni a munkát, a bérszámfejtés és a számvitel viszont pont olyan létfontosságú szolgáltatások, amiket nem lehet leépíteni. Az ilyen fajta dolgokat könnyebben szervezi ki egy vállalat, a folyamatos könyvelési szolgáltatásban viszont lehetnek visszaesések a megrendelések számát tekintve” – tette hozzá Szalai András.

Szlovákia 

Szlovákia gyorsan és hatékonyan reagált a vírusra, az országban azonnali és szigorú lezárások és tömeges tesztelések képezték a védekezés jelentős részét a vakcina megjelenése előtt.  Szlovákiában nem volt kiemelkedően nehéz a digitális átállás a vállalatok számára, és míg a tavaszi időszakban lassabb volt a folyamat, a második hullámra már zökkenőmentes lett az átállás otthoni munkavégzésre. Tavasszal voltak még nehézségek a kormány és a közhivatalok felé leadandó dokumentumokkal – bevallásokkal, munkaügyi dokumentációval – kapcsolatban, de mostanra már sikerült a teljes digitális átállás, a szlovák kormány már mindent elfogad digitálisan. A válság a turisztikai-, a vendéglátóipari- és az ország szempontjából kiemelt jelentőségű autóipari vállalkozásokat érintette leginkább.

Lengyelország 

A válságnak számos pozitív hozadéka is lett – véli a PS lengyelországi irodájának vezetője, Tomasz Takiel.  „A lengyel gazdaságban elmondható, hogy nagyon jól sikerült az átállás home office-ra, és saját tapasztalataink szerint teljesen menedzselhető a munka, mert az emberek egyébként is szívesen dolgoztak otthonról. Kiderült, hogy a munkafolyamatok tudnak hatékonyan működni, nem voltak jelentős csúszások a munkarendben.” A PS irodája úgy látja, hogy az ügyfelek nagyjából 20%-a nyert a helyzeten, ezek főleg IT cégek, akik amúgy is fel voltak készülve a home office-ra. További 20% nagyon érintett, főleg az olyan szektorokban, mint a turizmus. Ezek a vállalatok most nagyon nehéz helyzetben vannak. A lengyelországi cégek maradéka, nagyjából 60% viszonylag stabilan tud működni a járvány alatt is. Nagy kérdés azonban, hogy mennyi ideig tart a második hullám. „A vírushelyzet viszont egyirányú utca, az átalakulások nagy része valószínűleg velünk fog maradni a jövőben is” – mondta el Tomasz Takiel.
 
Lengyelországban már szinte minden hivatali ügyintézés elektronikusan történik 2019 óta, aminek köszönhetően a BPO szakma gyorsan és rugalmasan meg tudott felelni ennek a kihívásnak.

Csehország 

A járványhelyzet kezelése Csehországban is hasonlóan alakult, mint a régió többi országában. 

A PS ügyfelei esetében a leginkább érintett szektorokban azonnali megszorításokat tapasztaltak. Ezek közül a büdzsécsökkentés, a toborzás beszüntetése és a leépítés volt a leggyakoribb. Volt kormányzati segélycsomag, aminek igénybevételéhez gyakran volt szükség külső számviteli szolgáltató bevonására, ami többletmunkát jelentett a BPO szektor számára. A munkavégzés is alapvetően változott meg a lezárások miatt. A multinacionális cégek kiemelten komolyan vették a home office-t és a biztonsági intézkedéseket. A személyes auditok száma jelentősen visszaesett a 2020-as év során, és hosszabb határidőkkel is dolgoznak a hivatalok. A vállalatok egy jelentős része nem volt felkészülve a digitális munkavégzésre, mint például megfelelő távoli elérések és laptopok biztosítása a munkához.

Horvátország 

A vállalatok nagy része az irodai munkát végző kollégákat home office-ba küldte, amelyet a második hullámban is sikeresen alkalmaztak. A horvát kormány a digitalizációt támogatva lépett fel, így az ügyintézést nagyrészt sikerült gyorsan digitalizálni a hivatalokban, továbbá segélyekkel igyekezett kompenzálni az elbocsájtott munkavállalókat és a bajba jutott cégeket. A PS horvátországi partnervállalata szerint az otthoni munkavégzés a továbbiakban is az élet szerves része marad, és a hasonló vészhelyzetekre a legjobban a gyors reakcióval lehet válaszolni.

Olaszország

A vírus hatása az olasz gazdaságra több oknak köszönhetően is jelentős volt: az ország gazdaságát eleve gyenge állapotban találta a helyzet, valamint annak struktúrájában is nagy hangsúlyt képviseltek az olyan ágazatok, amelyeket kritikusan érintett a vírus. „A munkaerőpiac elsődlegesen optimalizációval és rugalmassággal reagált a kialakult helyzetre. Általánosságban elmondható, hogy a koronavírus jelentősen meggyorsította a digitalizációt az országban mind a piaci, mind az állami szektorban” – mondta el Alessandro Borsetto, a PS olaszországi partnervállalatának ügyvezetője.


Spanyolország

A munkaerőpiac tekintetében az irodai munkavégzés nagyjából 90%-kal csökkent, a személyes találkozókat pedig felváltották a videókonferenciák. A munkaügyi adminisztráció szinte teljesen digitálisan zajlik már, s ez a digitalizációs folyamat igaz az üzleti szféra egészére is, és a helyzet végképp meggyőzte a piaci szereplőket arról, hogy a papírmentes munkavégzés valódi alternatíva, és hatékonysága nem kérdőjelezhető meg a hagyományos, papír alapú folyamatokhoz képest. A cégek a vírus előtt a digitalizáció különböző fokán álltak, így különböző nehézségű volt számukra az átállás is. Mára azonban minden vállalat felvette a kesztyűt, és hajlandó nyitott gondolkodásra például az otthoni munkavégzéssel kapcsolatban. A PS spanyolországi partnervállalatának szinte minden ügyfele esetében jelentkeztek a vírus hatásai – erre a vállalatok – különösen a turizmus és vendéglátás területén - a legtöbb esetben költségcsökkentéssel, és a nem kritikusan szükséges kiszervezett szolgáltatások körének csökkentésével reagáltak. Viszont a cégek nem mindegyikét érintette negatívan a válság, az energetika, technológiai és telekommunikációs szegmens esetében profitnövekedésről számolhatunk be.

Egyesült Királyság

A munkaerőpiac tekintetében elmondható, hogy az emberek jól alkalmazkodtak az új helyzet teremtette lehetőségekhez, és a legtöbben üdvözölték, hogy otthonról is dolgozhatnak. A PS Egyesült Királyság-beli partnervállalata szerint ez a helyzet azonban a jövőben ki kell, hogy legyen egyensúlyozva, mert a folyamatos home office nem feltétlenül tartható fenn hosszú távon. Az irodák kihasználtsága valamelyest meg fog változni a jövőben, sokkal több lesz az úgynevezett „nomád-asztal”, amelyen egy munkaállomást több kolléga is használ majd. Ennek következtében a vállalatok csökkenteni tudják költségeiket, az olyan iparágak viszont, mint a kiberbiztonság és az IT jelentősen felértékelődnek. A válság jelentős flexibilitást is hozott a munkavállalók életébe, a munkaidőt sokan jobban ki tudják használni – már nem botránkoztat meg senkit például, ha valaki mondjuk kutyasétáltatás közben intéz el egy üzleti hívást és nem az íróasztalától.

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!
hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Magyarország egyik legrangosabb kreatív reklámversenye, nemzetközi kreatívigazgatók és szakújságírok a zsűriben! Apex Toplistás pontszerzés. Végső nevezési határidő: 2021. április 16.

Tarts velünk április 22-én, hogy megtudd, hogy mitől működik a mentoring és nagyköveti rendszer – és mitől nem!

Mindenkit meggyötört a pandémia, a motiváltságukat vesztett, kiégett és akár még fizikailag is megviselt munkatársak aránya lényegesen nőtt a szervezeteken belül. Milyen eszközei vannak erre egy vállalatnak? Gyere el ingyenes szakmai randinkra, ahol több tucat javaslatot adunk a kezedbe!

hirdetés