hirdetés
hirdetés

Válságmenedzsment és elkötelezés

A válság után akkor tudsz majd talpra állni, ha MOST invesztálsz a munkáltatói márka fejlesztésébe

A koronavírus idején a magyarországi szervezetek és munkáltatók olyan kihívásokkal találkoznak, amilyenekkel még soha. Erős és egészséges munkáltatói márkával azonban nemcsak átvészelheted a nehéz helyzetet, de a piaci verseny élmezőnyébe is kerülhetsz. Mutatjuk, hogyan!

A koronavírus idején a magyarországi szervezetek és munkáltatók olyan kihívásokkal találkoznak, amivel még soha. Zvezdovics Anita, a Brandfizz társalapítója, Chief Fizz Offizzere, az EAEBA elnökségi tagja Facebook LIVE bejelentkezésében válságmenedzsment és elkötelezés kapcsán adott konkrét tippeket és tanácsokat a koronavírus idejére. Cikkünkben olvashatjátok az összefoglalót, megtaláljátok a letölthető Jövőálló munkáltató segédlet– Válságmenedzsment & elkötelezés checklistet és azokat a felhasznalt cikkeket, amelyeket a Harvard Business Review, az Employer Brand International és a World Employer Branding Day osztott meg a napokban.

Sokak számára (koruknál, tapasztalatuknál fogva) ez a válsághelyzet új szituáció, én viszont a 2008-as válság idején, 2009-ben kezdtem el employer brandinggel foglalkozni. Kifejezetten izgalmas ezt újraélni, a 10 éve tapasztaltakat, tanultakat most elővenni, beépíteni. Ahogy Ti is vezetőként, HR-esként, marketingesként, sok más cégnél is keresik a leghatékonyabb megoldásokat arra, hogyan menedzseljék a begyűrűző munkahelyi válságot, és elkötelezzék, hatékonyságra bírják a távmunkában és a frontvonalban dolgozó kollégákat.

A Brandfizzben mi is napról napra keressük a legjobb megoldásokat ügyfeleinkkel, a magyarországi szakemberekkel, illetve a nemzetközi piacon is.

Az Európai Employer Branding Szövetséggel rendszeres konferenciabeszélgetésünkben hetente gyűjtjük be az aktuális német, orosz, olasz, litván, észt, cseh, belga megoldásokat. Brett Minchingtonnal, az EB International alapítójával is szoros kapcsolatban vagyunk, hogy a világ színteréről is összeszedjük az aktualitásokat a válságkezelés, bevonzás – elkötelezés és megtartás témában ebben a megváltozott helyzetben.

A hazai és nemzetközi gyakorlatok alapján elkészítettünk egy letölthető Jövőálló munkáltató segédlet – Válságmenedzsment & elkötelezés checklistet, amely összefoglalja a három fontos témát, amelyet ebben a cikkben is érintünk válságmenedzsment és elkötelezés kapcsán.

A checklist azonnal bevethető az átmeneti krízishelyzet kezelésére, a megváltozott helyzetben segít elkötelezni a távmunkában vagy frontvonalban dolgozó kollégákat, valamint megőrizni a munkáltató jövőálló reputációját.

Innét töltheted le a checklistet.

Munkáltatói felelősségvállalás & reputáció – a válságmenedzsment és elkötelezés első fontos eleme.

A jelenlegi felelős munkáltatói döntéseink, akcióink a cégünk jövőbeni reputációját, employer brandjének egészségét erősítik vagy ássák alá.

5 eszközt javaslunk a munkáltatói felelősségvállalás & reputáció erősítéshez válság idején:

    1. Flexibilis büdzsékeret kialakítása – a költségcsökkentés ellenére (pl. törölt rendezvényekből, fejlesztésekből) a munkavállalók krízisszükségleteit támogató anyagi kompenzációhoz (egészségügyi, higiéniás eszközök, gyógyszerek, távoktatás-infrastruktúra, gyermekétkeztetés) használható büdzsét hozhatunk létre.

    2. Üzleti működés folytonosságát biztosító támogatások – például a törölt műszak kifizetése, fizetett szabadság, flexibilis vagy kötetlen munkaidő bevezetése. Ez utóbbi a szülőknek kifejezetten fontos, azonban a keletkező időablak bepótlását is transzparensen kell kezelnünk. Segítség továbbá a megnövelt IT support – föleg abban az esetben, ha „lassú, nem megy a gépem” és nem „youtube tutorialra szocializált korosztállyal” van dolgunk. Kialakíthatunk „beugrós poolt” a munkaterhelés kiegyenlítéséhez.

    3. „Törődéscsomag” összeállítása – például az étkezés támogatása, fertőtlenítő, maszk és pótlék a műszakban és készenlétben dolgozóknak. Ide tartozik a kézfertőtlenítő és az orvosi eszközök is, valamint akár házhozszállításra kedvezmény.

    4. Otthonimunkavégzés-infrastruktúra költségtérítése – a megváltozott helyzetben otthoni környezetben nem biztos, hogy minden kolléga be van rendezkedve az otthoni munkavégzésre. Ebben nyújthat segítséget szállás, monitor, asztal, szék, telefon, internetköltség – stabil internetcsomag ideiglenesen stb. Mérjük fel, milyen igények vannak!

    5. Digitális átállás online booklet, checklist & tréning – amik a prioritások: home office, online videointerjú/AC, online onboarding, online teljesítményértékelés, csoportos online meeting és online vezetői változáskommunikáció.

Ha a cég most képes a kulcsemberei számára támogató munkahelyi élményt nyújtani, az fél-egy éven belül kétszeresen megtérül: a válság alatti költségcsökkentések után nem a fizetéssel, hanem az erős és egészséges munkáltatói márkával fog a piaci verseny élmezőnyébe kerülni.

Minőségi válság & változás belső kommunikáció – a válságmenedzsment és elkötelezés második fontos eleme

A Harward Business Review cikke összefoglalja, mit csináltak a jövőálló cégek Kínában. Ahogy a cikkben is fogalmaznak: „Prepare for a faster recovery than you expect. Only six weeks after the initial outbreak, China appears to be in the early stages of recovery.”

Ami a Harvard Business Rewiev szerint és a mi ügyféltapasztalataink alapján is igaz, az a jelenlegi piaci változások közepette a Social Media azonnali kihasználásának fontossága – nemcsak toborzásra, hanem belső kommunikációra is. A válságmenedzsment és elkötelezés legeslegfontosabb alapja most a helyileg is izolált csapat és az információk egyben tartása.

A legtöbb cég akár már évek óta küzd új rendszerek bevezetésével, belső kommunikáció appokkal. Most nincs idő erre, de mégis profi megoldásra van szükség. Mit lehet tenni?

  • Ingyenes, gyors, interaktív & kontrollálható belsős Facebook csoport létrehozása a kollégák (fehér és kékgalléros egyaránt) egységének megtartása és a változásmenedzselés érdekében. Ahol már használjuk, ott a fókusz a minőségi és rendszeres válságkommunikáció, tervezett módon, ahol nincs, vagy nem volt, ott a héten létrehoztuk.
  • Belső kommunikációs stratégia felépítése, heti bontásban és dedikált felelőscsapattal – kapcsolódó feladatok lehetnek pl. tartalomgyűjtés, szintetizálás, szövegírás, grafika-, animáció-, videókészítés, kérdések és válaszok kezelése
  • A belső kommunikációs tartalomterv legfontosabb elemeiként a következőket érdemes átgondolni:

           Online Townhall – sűrűbb és rövidebb cégszintű felsővezetői tájékoztató (videó, Webinar, podcast) aktuális üzleti prioritások és egyéni hozzájárulás témakörökben.

          Működési információk és segédletek – időpontok, frissülő bookletek, online tréningek, közérdekű meetingek, működési szabályzatok, forgatókönyvek megosztása.

          Átalakítások, munkaszervezés aktualitások.

          Heti prioritások és összefoglaló – pl. hétfőnként és péntekenként.

          Területi, csapatinformációk, bemutatkozások.

          Elismerések kommunikációja – jelölés, „köszi-kártya”, nyilvános elismerés.

          Hasznos tippek – életviteli, feltöltődési, „work-life balance” tanácsok különböző élethelyzetben levő kollégák kihívásaira (pl. Home office családdal vagy egyedülállóként).

         GYIK – egészségügyi és ergonómiai információk tényekre alapozva, mit hol keress, hogyan használd (pl. video meeting alkalmazás, Trello, VPN stb.).

         Csapatépítés, online esemény – érdeklődési kör alapján szerveződő online közösségi események ösztönzése (pl. főzés, gamer események).

         Közösségi kihívások – közösségi aktivitást ösztönző fotó- és videóchallenge-ek (pl. #maradjotthon #figyeljünkegymásra #cégeskutyusok #család).

Adatalapú döntés és agilitás: Munkahelyi Változás Index – a válságmenedzsment és elkötelezés harmadik fontos eleme

„Mind the Gap” címmel írt cikket a Heather, amiben a „gap-ekre” hívja fel a figyelmet. Fontos, hogy legyünk tudatában, hol vannak a „gap-ek” a munkavállalók élményében. Mit tanácsolunk?

Rendszeres és azonnali munkavállalói felmérést (heti, kétheti) az adatalapú és gyors vezetői döntéshozatalhoz, visszajelzés a szervezet dinamikájáról, prioritásokról, kihívásokról, a változások munkavállalókra való hatásáról, akciófókuszokról, megvalósulásról.

A fenti Munkahelyi Változás Felmérés legfontosabb fókuszai pedig a következők:

    NEED – munkavállalók legfontosabb aktuális szükségleteinek monitorozása.
    GAP – frusztrációk, hol vannak a legnagyobb elakadások, mi az, ami azonnali beavatkozást igényel.
    STRENGHTS – mi a stabilitás alapja, mire építhetünk, mely döntés volt pozitív hatással.
    Munkahelyi Változás Index / ENPS – munkavállalói elégedettség alakulása / Employer Net Promoter Score
    Belső kommunikáció minősége & fejlesztési fókuszok.

A fenti gyakorlatok nemzetközi szintű best practice-ek, amelyeket összegyűjtöttünk, hogy segítsük a cégek munkáját.

Tapasztalatunk, hogy a 2008-ban kirobbant gazdasági világválság után azok a vállalatok kerültek ki győztesen, akik a nyomott munkaerőpiaci versenyben kisebb büdzsével, de invesztáltak a munkáltatói márkájuk fejlesztésébe. Fele akkora verseny, kétszer akkora megtérülés.

A nehéz időszak után ismét eljön a fellélegzés, Kína példáján korábban, mint most számítunk rá, amikor extrán rövid idő alatt kell majd behozni a mostani üzleti lemaradást. Készüljünk fel erre most, hogy erős és egészséges munkáltatói márkával a piaci verseny élmezőnyébe kerüljünk.

Zvezdovics Anita, Brandfizz, Partner & Chief Fizz Officer
a szerző cikkei

(forrás: Brandfizz blog)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!
hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Idén a Nagy Kreatív Hét teljesen biztonságosan, online stream formájában érkezik, ráadásul stúdióminőségben! Érdekel? Akkor ne hagyd ki! Jelentkezz!

2 x 1,5 órás tréningünket HR-szakembereknek, vezetőknek ajánljuk, akiknek feladata, hogy önmagukat is eddzék a változásokra, és tovább is tudják adni ezt a tudást. Oktató: Cser Alexandra, trainer partner. Időpont: október 2. péntek délután

SAVE THE DATE - 2020. október 21. Te mennyire ismered az embert? És hogyan tudsz neki még többet, még több csatornán eladni? Teszi fel a fő kérdéseket a konferencia, melyekre igyekszünk válaszokat találni, garantáltan túllépve a közhelyeken, néhány előadásban a pszichológia segítségével.

Jelentkezzetek új versenyünkre, hogy megmutassátok, a CSR-ral valóban lehet jót tenni! Bármilyen Magyarországon tevékenykedő vállalat jelentkezhet. Nevezési határidő: 2020. november 6.

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU, a Kreatív és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Napot! - A digitális az új normális? Legyél nyolckarú HR SHIVA 1 nap alatt!

hirdetés