hirdetés
hirdetés
hirdetés

Aktuális

A top 16 hiányszakma

Az egyre kiélezettebb munkaerő-piaci verseny eredményeképp a munkavállalók otthona ma már relatív fogalom – a másik oldalon a cégek pedig folyamatosan keresik a legkiemelkedőbb tehetségeket és bevonzásuk érdekében akár egészen különleges feltételeket is képesek szabni. Kikért folyik a legnagyobb verseny?

 

2016 év végén összesen 8,2% volt az Európai Unióban jelenlévő munkanélküliek aránya, a vállalatok mégis folyamatosan a megfelelő készségekkel rendelkező munkaerő hiányával küzdenek. Erre adott válaszként mennyire hajlandóak kitolni a jelöltek mobilitásuk határait? Ezt kutatta a Cpl friss felmérésében, melyben Lengyelország, Csehország, Szlovákia és Magyarország munkavállalóit vizsgálta. A kutatásban több mint ötezren vettek részt.

A munka érdekében történő költözés Európában csak a 2016-os évben majd 32 millió főt érintett az Unión belül és ez a mi régiónkban is hatványozottan érződik (15%-os növekedés a költözni hajlandóak körében). A magyar-lengyel-cseh-szlovák munkavállalók közül a külföldön született lakosok, a fővárosok és azok vonzáskörzetében élők akár kétszer akkora valószínűséggel mozdulnak, mint társaik.

 

Miért indulunk útnak?

A költözés megjelölt okai között legmagasabb arányban a munka vezet (35%) de mellette szorosan az új élmények és a változ(tat)ás iránti igény (30%), valamint a családi okok (20%) is szerepelnek. A fő ösztönző tényező a férfiaknál inkább az anyagi faktor, nőknél a lista elején az új nyelv megtanulása, az idegen kultúra megismerése is ott van. A vizsgáltak körében a magyarok voltak a legmotiváltabbak az új nyelvek megismerésében. Karrierjében mindenki előrelépést vár a mobilitástól: jutalmak, további juttatások szükségesek a külföldi munka elvállalásához. Összesen 4% állította, hogy semmi esetre sem költözne külföldre, 3% viszont akár plusz juttatások nélkül is hajlandó bármikor áttelepülni.

A legalapvetőbb, legszükségesebb elem, amely országtól, nemtől, kortól, pozíciótól, szociális státusztól függetlenül egyformán fontos volt a munkavállalóknak: a biztonság.  85% esetében ez a gazdasági stabilitást jelentette, de a politikai biztonság szintén előtérbe került a 26 év felettiek körében. A magyar és szlovák munkavállalóknak a társas kapcsolatok is kiemelten fontosak, 50 év felett pedig a munkahely otthontól való távolsága (napi ingázás) is meghatározó körülmény lesz. Fiatalok körében a helyiek vendégszeretete élvez elsőbbséget, 30-as éveikben járók számára a jó közlekedés is elsők között van, valószínűleg a gyermekek könnyed iskolába/óvodába járása miatt.


 

Budapest és Prága továbbra is népszerű célpontok

A megkérdezettek több mint 50%-a akar Prágába menni, 29% Varsót, 27% pedig Budapestet jelölte meg legvonzóbb városként. Az európai városok még mindig dominálják a népszerűségi világranglistákat életszínvonal tekintetében, de a globális top50 listában összesen 22 európai város található, ezek közül pedig csak egy Kelet-Közép Európai, az pedig Budapest. A legtöbben 1-3 éves időtartamban gondolkoznak, és a válaszolóknak csak 15% lenne hajlandó végleg kiköltözni.

 

Fizetésben még mindig lemaradva

Az EU-s átlagkereset 2,39%-kal nőtt a 2016-os évben. Ez 1508 Eurót jelent havonta, a megelőző gazdasági év 1469 Euró/hó-hoz képest. Érdekes megfigyelni, hogy egy éles vonal mentén kettéválasztható az uniós országok csoportja, az átlag 1500 Euró kereset mentén. 14-14 ország helyezkedik el az ezt meghaladó, valamint az ettől elmaradó kategóriákban: Csehország, Lengyelország, Magyarország, Szlovákia mind az utóbbiban foglal helyet. Mi tehát mind nyugat felé törekszünk a jobb fizetésekért, az ottani munkavállalók pedig azért jönnek szívesen ide, mert a mindennapok, a megvásárolható termékek olcsóbbak. A magyarok és lengyelek közül a legtöbben akkor költöznének biztosan, ha legalább 65%-kal növelnék fizetésüket, csehek és szlovákok esetében már az 50%-os emelés is elég lenne. Ez az arány a karrierlétrán és életkorban lefelé haladva persze arányosan csökken, de nem véletlen, hogy az átmeneti külföldi munkavállalások elsődleges és fő mozgatórugója az anyagi javak gyarapodásának reménye.  

 „A munkavállaló számára az áthelyezés drasztikus változás, amihez bátorság kell – legfőképp az utolsó lépéseknél. Mind érzelmi, mind operatív szinten bizonytalanságot idéz elő az ilyen fajta változás életükben. Elköltözés, távolság a barátoktól és a családtól, teljesen új környezet és kulturális sokk – ezek az érzelmi tényezők ugyanannyira fontosak, mint a döntés mögött meghúzódó racionális indokok.”- mondja Sámson Dorottya, a CPL Jobs Branch managere.

hirdetés

Címkék

IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Információ, kapcsolatépítés, csúcsgasztronómia – mindez egy időben, egy helyen május 7-én a Caviar & Bull-ban.

Employer Branding Award 2017 – Winner's Conference / Best Practices: jöjjön el, és ismerje meg a Példaértékű Munkáltatói Márkaépítés Díj nyertes megoldásait! Szakmai konferencia a legjobb hazai munkáltatói márkák bemutatására május 15-én, a Müpában.

Magyarország egyik legrangosabb kreatív reklámversenye, idéntől nemzetközi kreatívigazgatók is a zsűriben! M+Listán pontszerzés. Díjátadó: 05.18., Akvárium

Rendezvényünk célja, hogy jövőbe mutató, már itthon is elérhető, a munkát valóban megkönnyítő gyakorlati megoldásokat mutasson be a közönségnek. Jöjjön el, ismerkedjen a jövőjével május 18-án a Müpában!

Idén tizedik alkalommal hirdetjük meg az online videótartalmak versenyét. Nevezési határidő: május 25.

Pakk Csomagolásdizájn-verseny célja, hogy megtaláljuk Magyarország legszebben tervezett és kivitelezett termékcsomagolásait. Nevezési határidő: május 25.

A Magyar Instagram Körkép 3.0 kutatás eredményeinek és az Instagram legfrissebb híreinek ismertetése, a turisztikai szektorra fókuszálva. Május 30., 09:00

Gyakorlatorientált tréning a SAKKOM Interaktív szakmai támogatásával a Google AdWords kampány létrehozásának és optimalizálásának technikájáról és trükkjeiről, egészen a kezdő lépésektől. június 6., 08.30 - 14.00

hirdetés