hirdetés
hirdetés

Jó pap holtig...

A távmunkavégzés bakijait csak egy módon lehet kiküszöbölni

2020. márciusa: az iskolák egyik napról a másikra bezártak, és az oktatás online folytatódott tovább. A hirtelen jött átállás káoszt okozott, senki sem tudta, milyen szoftvert érdemes használni, azt hogyan kell kezelni, milyen számítógép kell, milyen kamera.

A mai iskolások többsége szerencsére edzett számítógép-, internet- és közösségimédia-használó. Ami februárban még hátrányt jelentett, mert túl sok időt vett el a gyerektől, az most gyakorlatias előnnyé változott, de a kereteket az iskoláknak kellett meghatároznia.

Ugyanez történt a tanárokkal

A tanárokat ugyanúgy felkészületlenül érte a váltás, és műszaki beállítottságtól, kortól függően tudtak alkalmazkodni az új helyzethez.

Számos kérdés merült fel, amire nem tudtak rutinból válaszolni, és szinte semmi idejük nem volt, hogy utánanézzenek, olvassanak, vagy kikérjék szakértő segítségét.

  • Melyik szoftvert használják? Skype, Meet, Zoom, vagy egy negyediket? Melyik mire jó, mik az előnyök, hátrányok?
  • Hogyan működnek ezek a szoftverek? Hogyan kell kezelni? Mit mondjanak a diákoknak, hogyan segítsék őket a szoftverhasználatban?
  • Hogyan kell órát tartani egy ilyen platformon? Hogyan kezeljék, ha valaki eltűnik, késik, belebeszél, vagy ha a diákok egyszerre beszélnek?
  • Hol a tábla, ami a tanteremben a tanár mögött van? Mivel lehet helyettesíteni?
  • Hogyan feleltessen, adjon ki házifeladatot, és hogyan kérje számon?

...De ki segíti a távmunkásokat?

Ugyanez történt azokkal a munkavállalókkal is, akiknek  munkaköre lehetővé tette, hogy otthonról is dolgozzanak. Náluk is hasonló kérdések merültek fel, megfűszerezve a vállalati IT-s policyvel, és a mindig leterhelt IT-s támogatással.

A „távmunkások” és a munkáltatók se tudtak kihez fordulni, nem volt ilyen tananyag, képzés, szakértő a piacon.

És most mi következik?

Most, amikor ez a cikk készül, az iskolának vége, a munkahelyeken már lazítanak a szigorításokon, egyre többen térnek vissza az irodába.

De a cégek a kezdeti káoszt követően megtapasztalhatták, hogy milyen távmunkában foglalkoztatni, és biztosak vagyunk abban, hogy a kellemetlen tapasztalatok ellenére több olyan pozitívuma van a home office-nak, hogy sokkal többen fognak a korlátozásokat követően otthonról dolgozni, mint a koronavírus-járvány előtt.

Abban is biztosak vagyunk, hogy a külföldi partnerekkel, kollégákkal, csapattagokkal is inkább az online térben történnek majd az egyeztetések.

A koronavírus-járvány most éppen lecseng, de az utazással járó ökológiai lábnyom csökkentése egyre több cég számára fontos, és egy közelgő gazdasági válságban se mindegy, hogy egy munkatárs napokig távol van, és utazással tölti a munkaidejét, vagy pedig a számítógépe előtt ülve egyeztet a határon vagy tengeren túli kollégákkal.

Az online munkavégzés bakijai

A cégeknek akkor fogja megérni a távmunka és az online meetingek felkarolása, ha azok a hibák, amik a kezdetekkor előfordultak, többet nem fognak, és ezt csak egy módon lehet elérni: oktatással.

Olyan oktatással,

  • ahol a meglévő tudásunkat fejleszthetjük, és ehhez pluszban még egy online fókuszt is adnak;
  • ahol nemcsak elméletet adnak át, hanem rutint szerezhetünk;
  • ahol nemcsak a szoftverekkel foglalkoznak, hanem azzal, miként kell prezentálni a főnökeink, ügyfeleink felé, hogyan kell irányítani a kanapéról egy csapatot, hogyan szervezzük a munkánkat, hogyan kell végigvinni egy projektet.

Mindenki a saját hibáiból tud legjobban tanulni

Mivel a legjobban a saját hibáinkból tanulunk, így rögzül bennünk az információ leginkább, ezért a megoldás egy olyan gyakorlati képzés, ahol az összes olyan készséget elsajátíthatjuk, begyakorolhatjuk, ami éles környezetben is előfordulhat.

Nemcsak azért, hogy mi magunk tudjuk, mit kell csinálni, hanem azért is, hogy ezt a tudást átadhassuk kollégáinknak, hogy az online térben magabiztosan tudjon egy csapat együttműködni.

Egy ilyen hiánypótló képzést állított össze a Wieland Kft., aminek a "Moderáció, facilitáció a távmunka világában" nevet adták, és július 9-én egy ingyenes webináron mutatják be az érdeklődőknek. A webináron nemcsak a képzést mutatják meg, hanem már olyan tudást is átadnak, amit máshol fizetős tanfolyam formájában kaphatunk csak meg.

A képzésről és a webinárról itt tudhatsz meg többet.

Rönky Balázs, ügyvezető, Online Fejvadász
a szerző cikkei

(forrás: Online Fejvadász)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!
hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Jelentkezzetek új versenyünkre, hogy megmutassátok, a CSR-ral valóban lehet jót tenni! Bármilyen Magyarországon tevékenykedő vállalat jelentkezhet. Nevezési határidő: 2020. november 6.

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU, a Kreatív és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Napot! - Legyél nyolckarú HR SHIVA 1 nap alatt!

hirdetés