hirdetés
hirdetés
hirdetés

Húsvétra szeretettel!

A demotiváló répahiány, avagy: mi mozgatja a húsvéti nyulat?

Gyakori vélemény, hogy a répa motiválja a nyulakat úgy általában. De szerintem ez nem magyarázza meg a húsvéti nyúl viselkedését.  Ezért motivációtérképezési szempontból igyekeztem kitalálni, vajon mi lehet a mozgatórugója, hogy minden évben húsvéti tojással jelenik meg a színen.

Azon gondolkodtam, hogy vajon a viselkedése alapján melyik lehet a top 3 motivátora, és mi az, ami biztosan nem érdekli. Tehát végigvettem a motivátorokat:

1. Builder (építkező): anyagiak:
A húsvéti nyúl maga sosem kap pénzt. Sőt hagyja, hogy a locsolók, reklámozók, csokigyárak zsebeljék ezt be helyette, azaz szinte már kórosan nem foglalkozik az anyagiakkal. Ezért szinte biztos vagyok abban, hogy ez nem fontos neki, ezért  az utolsó motivátora.

2. Director (Irányító): hatalom, befolyás, irányítás:
Hiába szerepel minden évben a reflektorfényben, utána nem szervezi meg a húsvétinyúl-osztagot, és nem ő lesz a nyulak tojásgyártó vállalatának vezetője, például szemben a télapóval, akinek vannak gyára és munkatársai, akik összecsomagolják az ajándékokat az egész világra, és logisztikai részlege, amivel egy este alatt beterítik a világot. Nem, a húsvéti nyulat szerintem biztosan nem érdekli ez sem, úgyhogy ez lesz az utolsó előtti motivátor.

3. Star (Sztár): elismerés, státusz, „reflektorfény”:
Na, ez tuti a top 3 motivátor között van, amilyen felhajtást csinál maga körül minden évben, és szeret a reflektorfényben sütkérezni néhány napig.

4. Friend (Barát): csapathoz tartozás érzése:
Mivel évszázadok óta egyedül jár („a húsvéti nyúl”, és nem „húsvéti nyulak”), ezért szerintem ez sem nagyon érdekli. Bár egy-két napig hagyja magát simogatni, de nem ez az ő világa. Néha mostanában már barika, csirke, kiskacsa is odacsapódik hozzá ugyan, de nem látom, hogy rendszeresen együtt járnának sörözni. Szóval szerintem ez sem fontos neki.

5. Searcher: (Felfedező): hatással legyen a világra, valami értékeset hozzon létre:
A húsvéti nyúl és az általa hozott tojás évszázadok óta családokat összehozó, gyerekeknek örömet okozó esemény, és az egész világot megmozgatja. Szerintem ez volt az indítóoka, amikor elkezdte a „húsvéti nyúlságot” és ezért végzi azóta is minden évben. Tehát az én tippem, hogy ez legfontosabb számára.

6. Spirit (Szabad szellem): autonómia, szabadság:
A húsvéti nyúl, szemben az összes többi nyúllal, a saját útját járja, és nem hajlandó a húsvétot is ketrecben tölteni. Ő képes volt a járt utat járatlanért elhagyni, és azt járni. Szerintem ez nagyon fontos neki, a top 3-ban van.

7. Creator: (Alkotó): újítás, alkotás:
Az a koncepció, hogy egy nyúl tojást hozzon, sőt még azt a hatást is keltse, hogy ezeket tojta, mindenképpen eredeti. Ezenkívül még kooperált a Kinderrel is, és a csokitojáspiacot is beemelte a húsvéti körbe. Ezért szerintem ez is fontos motiváció lehet számára.

8. Defender (Megőrző): stabilitás, biztonság:
Mivel minden évben mindig csak húsvétkor jelenik meg hagyományjelleggel, ez lehet, hogy fontos neki.

9. Expert (Szakértő): mély tudás, specializáció:
Mivel mindig csak tojást hoz, és még véletlenül sem gömböt vagy kockát, szerintem ez nem motiválja különösebben.

Tehát szerintem a top 3: Searcher, Star Spirit, és a Builder az utolsó.

Na de ez csak az én gondolatmenetem, lehet, hogy nem így van. Ezért a biztonság kedvéért megkértem a húsvéti nyulat, végezzen el egy motivációtérképezést. Majdnem jó volt a gondolatmenetem. Igen, az elismerés és a hatással levés a világra két extrém fontos motivátor számára, az autonómia és kreativitás is nagyon fontos. A csapathoz tartozás, a biztonság nem különösebben érdekli, a szakértelem és mások irányítása még kevésbé sem. Az anyagiakhoz való viszonya valóban extrém, ez már gyanúsan nem fontos számára. Ezért ezt mindenképpen érdemes mélyebben megnézni.

A húsvéti  nyúl teljes motivációs térképe itt tekinthető meg.

Ha mélyebben szeretnénk érteni a motiváltságát, és hozzánézzük még az elégedettségét (PMA  /10 értékek)  is, akkor  azt látjuk, hogy bár alapvetően nagyon elégedett a legtöbb motivátorral (10-es skálán 9-10), de a szabadságfokát kevesli (5). És hűha, van ott egy kielégítetlen higiénia-faktor (egy Achilles-pont) is: egyáltalán nem érdeklik az anyagiak, de teljesen elégedetlen vele (1), azaz bár ez számára nem fontos, mégis fáj neki valami ezzel kapcsolatban. Az elégedettségével kapcsolatban ezeket  mondja:

„Mindig is vágytam arra, hogy ne úgy nézzenek rám, mint egy buta nyúlra. Szeretem, ha csodálnak, emlegetnek, ismernek és örülnek nekem. Ezt a húsvéti tojás dolgot azért találtam ki, mert láttam, hogy a tyúktojások összeszedésekor a gazdáim meg a gyerekek örülnek, elégedettek.  Az én bogyóimnak meg nem örültek. Szerettem volna, ha én is tudtam volna örömet okozni nekik. Alapvetően elégedett vagyok mindennel, amit most elértem, csak 2 dolog zavar.  Egyrészt keveslem a szabadságfokomat, mert bár húsvétkor tényleg kitörhetek a többi nyúl közül, de már évszázadok óta be vagyok ebbe a szerepbe skatulyázva, és hiába is próbálkozom más ünnepen is meghatározó szerepet vállalni, a „húsvéti nyuszi”-ságomra való tekintettel mindig visszadugnak a ketrecbe. Pedig nagyon szeretnék pl. a halloweeni vérnyúl is lenni néha. Meg szeretnék a ketrecen kívül lenni sokkal többször.”

„Tényleg nem a pénzért csinálom, de az azért nagy nem fair, hogy mindenki agyonkeresi magát a húsvéti tojásokkal, amiket én találtam ki, meg velem promózzák, meg pláne az abból kifejlesztett csokitojásokkal, de senkinek nem jut eszébe ebből nekem is juttatni, hogy tudjak venni belőle egy kis farmot, ahol nem ketrecben kell tengetni a napjaimat, hanem szabadon futkározhatnék, és bármikor ehetnék répát”

Tehát ha motiválni szeretnénk a húsvéti nyulat, akkor érdemes lenne néha más szerepben is engedni színpadra lépni. És ha szeretnénk megszüntetni az elégedetlenségét, akkor a húsvétra eladott tojásbevételek egy csekély %-át érdemes lehetne nyúlfarmra és répára fordítani.

A répa tehát nem motivátor, de a hiánya demotiváló lehet.

Ezzel kívánunk utólag is kellemes húsvétot, a jövő évre pedig motivált nyulat a húsvéti tojásrakásra!

Czagler Zsuzsa, motivációtérképezési szakértő és oktató
a szerző cikkei

(forrás: VIP Coaching Center)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2019. augusztus 30.

Hogyan győzhető le az időstressz? Energiamenedzsment 4 lépésben. A szeptember 6-i tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlást tartunk, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba.

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop szeptember 12-én, limitált létszámmal.

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra október 9-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

hirdetés