hirdetés
hirdetés
hirdetés

Trendek

2018: a munkavállalók éve lesz

A munkavállalók alapvetően vágynak a munkahelyi kötődésre és arra, hogy a munkájuk valamilyen célt szolgáljon – nyilatkozta Andy Campbell, az Oracle HR stratégiai igazgatója. Ám ezt az igényt sok vállalat továbbra sem tudja kielégíteni. Sok munkáltató még ma is azt hiszi, hogy elég a nevéből megélnie. Mi változhat jövőre?

Egyfajta tömörülés indult meg azon cégek között, amelyek prioritásként kezelik a humán erőforrást és a munkavállalói elköteleződést. Következésképp a HR-nek hatalmas kihívást fog jelenteni, hogy támogassa a szervezeteket, hogy megszerezzék, megtartsák és egyben inspirálják is a legjobb dolgozókat. Lássuk, milyen trendek határozzák meg a jövő évet!

1. Az egyéni elköteleződés már kevés

Az elmúlt öt évben a HR leggyakoribb hívószava a dolgozói elkötelezettség volt. Ám miközben néhány vállalat valóban elkezdett lépéseket tenni a munkaerő-megtartás érdekében és újragondolta a munkahelyi kultúráját, igazi előrelépés keveseknél történt. A legtöbb vállalat továbbra is külön-külön az egyes munkavállalók elkötelezettségére fókuszál, miközben ez valójában csak egy eleme az általános munkahelyi közérzetnek. Legalább ilyen fontos lenne hangsúlyt fektetni a csapatdinamikára vagy a szervezet érzelmi légkörére.

A következő évben a HR-nek abban kell segítenie a vezetőket, hogy azok komplett képet kapjanak a dolgozóikról és olyan munkahelyi légkört biztosítsanak számukra, ahol kiteljesedhetnek és értékesnek érzik majd magukat.

2.  Aki magabiztos, nem feltétlen kompetens is

A szakemberhiány továbbra sem csökken, a vállalatok még mindig „éheznek” a képzett munkaerőre. 2018 a toborzási stratégiák újragondolását is jelenti majd. Ennek első lépéseként azt kell feltérképezni, hogy vállalatunk milyen forrásokból és hogyan próbál jelölteket találni. Lehet, hogy a régi utak már nem járhatóak, és újakat kell találni.

Sokszor már a kiválasztási folyamat is teljesen hibás elvek mentén zajlik és gyakran a nagyobb önbizalommal rendelkező jelöltet veszik fel a kompetensebb helyett. Például egy könyvelőt értelmetlen az előadói vagy interjúzási képességei alapján megítélni, pedig sokan még a mai napig így tesznek.

A HR szakértők egyre inkább kezdik felismerni a toborzási folyamatok „töréspontjait” és egyre nagyobb adathalmazokat használnak a döntéshozatal során. Ennek köszönhetően új toborzási stratégiákat, új megközelítéseket tudnak majd kidolgozni, amelyekkel a valóban megfelelő jelöleteket tudják megtalálni.

3. Gépi kontra humán erőforrás

A vállalatoknak fel kell készülniük arra, hogy az automatizáció egyre nagyobb ütemben alakítja át a munka világát. A technológia ugyanakkor nemcsak a vállalatokat segíti üzleti céljaik elérésében, hanem a munkavállalók fejlődését is előmozdítja, és többek közt a HR feladata is lesz az, hogy megtalálja az egyensúlyt a gépi és a humán erőforrások felhasználásában.

A szoftveres megoldások és a robotika növekvő számban veszik át a repetitív jellegű feladatokat, ezzel teret engedve az embereknek, hogy inkább a kreatív agyi munkát végezhessenek. Mindezek mellett az erkölcsnek is hangsúlyosabb szerep jut: a vállalatok értékeit jól tükrözi az, ahogyan az új technológiákat alkalmazzák majd.

4. Alkalmazkodás az alkalmi munkásokhoz

A megbízásos, alkalmi munkák és a másodállások egyre elterjedtebbé válnak a következő évben is. A nagyobb fokú rugalmasság persze nagyobb terhelést is jelent a HR rendszereknek és nagyobb esélyt arra, hogy szétcsússzanak a kezünkben a dolgok, ennek ellenére hozzá kell szokni ehhez. A támogató HR rendszereknek tehát dinamikusabban és integráltabban kéne működniük. Az alvállalkozók menedzselése hatással van a HR-től kezdve a bérszámfejtésen, kiadásokon át a pénzügy és beszerzés területére is. És még sorolhatnánk ennek jelentőségét, ám a lényeg, hogy a begyepesedett HR rendszerek nem lesznek képesek tartani a tempót.

5. A jutalmazás kifizetődik

A fizetés mindig is meghatározó tényező lesz, de egy bizonyos szinten túl a munkavállalók kisebb értéket tulajdonítanak a pénzbeli jutalmazásnak, mint a munkában szerzett élményeknek. Vagyis a fair fizetés érzelmi és szellemi kiteljesedéssel párosul.

A fejvadászok úgy gondolják, hogy egy szervezet jutalmazási politikája annak értékrendjét is tükrözi. A motivált dolgozókhoz inspiráló vezetők kellenek, és az a hit, hogy a vállalat személyesen is érdekelt az ő jólétükben. Mindezen szempontok közvetlen hatással vannak a hatékonyságra és a teljesítményre.

Míg a fizetés pusztán egy tranzakció, a jutalmazás különböző megfoghatatlan formái folyamatos gondozást és a dolgozók egyéni igényeihez való alkalmazkodást várnak el. Ez pedig mindig is a HR asztala volt, de jövőre még nagyobb hangsúly helyeződik e kérdésre. A folyamatosan növekvő adatállományokra támaszkodva a HR szakértők még testre szabottabb megoldásokat tudnak majd találni. Így 2018 „a munkavállalók éve” lehet.

 

hirdetés

Címkék

IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

A legsikeresebb digitális kommunikációs kampányokat és megoldásokat keressük, pontszerzés a Kreatív-MAKSz M+Listán. Hosszabbított nevezési határidő: 12.15.

PR workshop a Prizma Kreatív PR Díj kiemelkedő kampányainak bemutatására január 25-én.

A HRKOMM Award 2017 győztes pályázatainak bemutatása. Időpont: 2018. február 13.

hirdetés